Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: transport i spedycja

Zarządy portów morskich liczą na przyspieszenie inwestycji w obszarze kolejowym

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Castorama Polska w drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw

Castorama Polska po raz pierwszy w historii sprowadziła towary do swojego magazynu centralnego w Polsce za pomocą wyłącznie zrównoważonych środków transportu. Było to możliwe dzięki testowemu zastosowaniu w łańcuchu dostaw w 100% elektrycznej, bezemisyjnej ciężarówki. W planach Castoramy jest regularne wykorzystywanie sześciu takich pojazdów, które stopniowo dopełnią zielony łańcuch wszystkich dostaw, minimalizując emisję CO2.

POLREGIO testuje ecodriving

POLREGIO chce być pionierem zrównoważonej mobilności na kolei. W tym celu przewoźnik podjął współpracę z PGE Energetyka Kolejowa S.A. w zakresie rozwiązań eco-drivingowych w transporcie kolejowym. Spółki podpisały umowę dotyczącą wykorzystania przez POLREGIO aplikacji SENSUM, pozwalającej optymalizować prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii.

Zmiany w systemie handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) w transporcie oceanicznym

Od stycznia 2024 r., system EU ETS zostanie rozszerzony o emisje z transportu morskiego, aby pomóc Europie osiągnąć cel redukcji emisji netto. W systemie EU ETS to rząd ustala maksymalną dozwoloną ilość emisji, co w praktyce oznacza, że linie żeglugowe będą musiały kupować i wygaszać (=wykorzystywać) uprawnienia do emisji EU ETS za każdą tonę zgłoszonych emisji CO2e i przenosić te koszty na swoich klientów.

Walka o zlecenia transportowe na unijnym rynku

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku. Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Subskrybuj to źródło RSS