Zaloguj się

WIEDZA

Zakupy online a technologie logistyczne

Wraz z dynamicznym wzrostem e-commerce, którego wartość w Polsce według raportu Strategy& PwC („E-commerce w Polsce”) ma przekroczyć 155 mld PLN w 2025 roku, zmienia się sposób, w jaki konsumenci postrzegają proces zakupowy. Zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu. Na tym tle logistyka zyskuje zupełnie nowy wymiar, stając się integralną częścią customer experience, a nie tylko zapleczem operacyjnym handlu.

Odnawialne paliwa syntetyczne przyszłością transportu?

Floty pojazdów są istotnym źródłem emisji dwutlenku węgla, zwłaszcza w firmach spedycyjnych i transportowych. Zastosowanie odnawialnych paliw syntetycznych może znacząco zmniejszyć ich ślad węglowy – jednak wyzwaniem pozostaje właściwe udokumentowanie tego faktu, na przykład w raportach zrównoważonego rozwoju.

Inwestycje zmieniają logistykę chemiczną

Logistyka chemiczna przechodzi obecnie intensywną transformację, napędzaną przez globalne megatrendy, takie jak zmiany klimatyczne, cyfryzacja, regionalizacja łańcuchów dostaw oraz rosnące wymagania regulacyjne. W odpowiedzi na te wyzwania, firmy logistyczne i chemiczne powinny koncentrować się na strategicznych inwestycjach w technologie, bezpieczeństwo oraz rozwój kadr – wynika z raportu „Chemical Logistics on the Move”, opracowanego przy wsparciu DACHSER Chem Logistics.

Jak uniknąć kar za naruszenia podczas kontroli granicznych?

Choć zasady strefy Schengen nadal obowiązują, w ostatnich latach część państw UE zdecydowało się przywrócić kontrole na swoich granicach. Na taki krok, głównie pod wpływem obaw związanych z nielegalną imigracją, do tej pory zdecydowały się Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Ograniczenie ruchu na granicach jest szczególnie uciążliwe dla profesjonalnych przewoźników i zwiększa ryzyko kar związanych z nieprawidłowym wynikiem kontroli.

Wakacyjna gorączka zakazów jazdy i kar 

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Czy amerykańskie cła mogą wywrócić europejskie łańcuchy dostaw?

Druga kadencja Donalda Trumpa upływa pod znakiem radykalnych decyzji gospodarczych. Wśród nich na czoło wysuwa się propozycja objęcia 50% cłem towarów sprowadzanych z Unii Europejskiej, obecnie wstrzymana do 9 lipca. Jasne jest, że wdrożenie tak wysokich ceł może mieć katastrofalny wpływ na sytuację ekonomiczną na kontynencie. Wśród sektorów, które na tej decyzji stracić mogą najwięcej, znajduje się transport, a wraz z nim polscy przewoźnicy i spedytorzy.

Jak sztuczna inteligencja zmienia codzienność w logistyce

Sztuczna inteligencja (AI) staje się technologią dnia codziennego. Jej potencjał w logistyce wykracza daleko poza analizę dużych zbiorów danych. Cyfrowi asystenci oparci na AI wspierają pracowników w podejmowaniu decyzji oraz przejmują monotonne, rutynowe zadania. Andre Kranke, Head of Corporate Research & Development w DACHSER, wyjaśnia, jak sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana w logistyce drobnicowej oraz jaki ma potencjał.

Europa zmaga się z niedoborem autotransporterów

Na europejskim rynku zapotrzebowanie na autotransportery rośnie szybciej niż ich produkcja i wiele wskazuje na to, że ta dysproporcja w najbliższych latach będzie się tylko zwiększać. Już teraz na odbiór nowego zestawu czeka się nawet 36 miesięcy.[1] Na ich deficyt wpływa kilka czynników. Jednym z nich jest rosnąca produkcja nowych samochodów na terenie UE. Coraz więcej aut jest również importowanych z Chin do Europy. Eurostat wskazuje, że w ciągu ostatnich 5 lat na Starym Kontynencie liczba samochodów osobowych wzrosła o 16 mln, osiągając poziom 256 mln. Ich liczba zwiększyła się niemal we wszystkich krajach UE.[2]

Trzy dekady transformacji logistyki oczami FM Logistic

Na początku lat 90. XX wieku logistyka w Polsce dopiero raczkowała. Brakowało nowoczesnej infrastruktury, technologii, ale też wiedzy w zakresie nowoczesnych metod zarządzania łańcuchem dostaw i profesjonalnego podejścia procesowego. Sytuacja zaczęła się zmieniać wraz z wejściem na polski rynek międzynarodowych operatorów logistycznych. Dziś logistyka to jedna z najbardziej dynamicznych i innowacyjnych gałęzi polskiej gospodarki, która nie tylko nadąża za europejskimi trendami, ale coraz częściej je współtworzy.

Subskrybuj to źródło RSS