Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Ostatnia mila w logistyce dla e-commerce

W dobie dynamicznie rozwijającego się e-commerce proces dostawy przesyłek, a w szczególności jego ostatni etap, zwany "ostatnią milą", staje się kluczowym elementem wpływającym na satysfakcję klientów i efektywność działania sklepów internetowych. W tym artykule przyjrzymy się, czym dokładnie jest ostatnia mila, jakie są jej wyzwania oraz jak nowoczesne technologie i strategie mogą optymalizować ten niezwykle ważny segment logistyki. Zapewniając płynność i efektywność na tym ostatnim etapie dostawy, firmy mogą znacząco poprawić doświadczenia swoich klientów oraz wzmocnić swoją pozycję na rynku.

E-commerce w 2023 roku: wyzwania i szanse oraz rola procesów związanych z realizacją dostaw

W 2023 r. handel elektroniczny, uznawany za jedną z największych i najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki światowej, będzie nadal rósł. Według danych portalu Statista sektor ten ma osiągnąć wartość 4,48 bln USD w 2023 r. Oczekuje się, że roczna stopa wzrostu (CAGR 2023-2027) wyniesie 9,30%, co oznacza, że do 2027 r. wartość rynku osiągnie 6,39 bln USD. Dynamikę e-commerce przyspieszyła pandemia, ponieważ zakupy online stały się coraz bardziej popularne.

Elektroniczna wymiana danych w logistyce i jej znaczenie

Elektroniczna wymiana danych, w skrócie EDI, to rozwiązanie stosowane dzisiaj w wielu branżach. Niemniej w niektórych ma ona wyjątkowe znaczenie. W logistyce odgrywa kluczową rolę. Czym jest EDI i dlaczego elektroniczna wymiana danych w logistyce jest tak ważna?

Handel elektroniczny w krajach nordyckich pod lupą

Kraje nordyckie, definiowane jako Dania, Finlandia, Norwegia i Szwecja, łączy wspólne dziedzictwo sięgające co najmniej epoki wikingów, zawarcie kilku Unii w przeszłości, a współcześnie ścisła współpraca. Zajmując powierzchnię ponad 1,2 mln kilometrów kwadratowych tworzą jeden z największych regionów Europy, choć mieszka tam około 26 mln ludzi, co stanowi zaledwie 5% populacji tego kontynentu. Kraje te, z wyjątkiem Danii, należą do najsłabiej zaludnionych na świecie. W związku z tym region ma długą historię handlu na odległość i handlu wysyłkowego.

Rynek e-commerce w Polsce wzrośnie do 187 mld zł w ciągu 5 lat

Ponad połowa wzrostu (54%) będzie pochodzić z trzech kategorii: mody (21 mld zł), elektroniki (19 mld zł) oraz zdrowia i urody (11 mld zł), w sumie mowa o wzroście do 187 mld zł oraz udziału w sprzedaży detalicznej na poziomie 17%, wynika z raportu “Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego Strategy& Polska. Autorzy spodziewają się także wzrostu udziału w handlu online dużych platform takich jak Allegro czy Amazon z 45% do ponad 55% w 2027 roku.

Logistyka e-commerce uzależniła się od pandemicznych nawyków e-konsumentów

Słabnie globalna sprzedaż i dynamika wzrostu e-commerce, jednocześnie sprzedawcy i dostawcy odziedziczyli pandemiczne nawyki klientów, które zwiększają presję na wydajność łańcucha logistycznego i podnoszą jego koszt. Widać to zwłaszcza w największym na świecie segmencie e-handlu, czyli na rynku mody. Nie chodzi jednak o przyspieszenie dostaw, ale o zagwarantowanie oczekiwanego standardu obsługi zwrotu zamówień. Te mają być bezstresowe, niewymagające kontaktu ze sprzedawcą i koniecznie darmowe, inaczej klient pójdzie do konkurencji. Problem w tym, że realizacja zwrotów jest trudna i obniża marżę.

Subskrybuj to źródło RSS