Zaloguj się

WIEDZA: edukacja

Miejsce centrum logistycznego w nazewnictwie infrastruktury logistycznej

Różnorodność nazw, jakimi opatrywane są obiekty służące logistyce, wprowadza często zamęt pojęciowy i utrudnia rozróżnianie funkcji tych obiektów. Nazwy dla obiektów logistycznych tworzone są zarówno ze względów formalnych, których źródłem jest dążenie do umiejscowienia opisywanego obiektu w szeroko pojętej panoramie infrastruktury logistycznej, jak i praktycznych, podyktowanych najczęściej względami marketingowymi, których celem jest wyróżnienie konkretnego obiektu oraz podkreślenie jego roli i znaczenia.

Kierunki zmian na kolejowym rynku usług spedycyjnych

Gospodarka rynkowa oraz przystąpienie Polski do Unii Europejskiej są to jedne z wielu istotnych czynników mających wpływ na decyzje, dotyczące otwarcia kolejowego rynku usług transportowych w naszym kraju. Zgodnie z postanowieniami art. 43 ustawy o transporcie kolejowym, działalność gospodarcza polegająca na wykonywaniu przewozów kolejowych osób lub rzeczy, albo na udostępnianiu pojazdów trakcyjnych, podlega licencjonowaniu.

Strategie transportowe operatorów z branży TSL w łańcuchach dostaw

Transport jest czynnikiem intensyfikującym rozwój zarówno poszczególnych regionów, jak i całych gospodarek w skali makro. Zależność między rozwojem gospodarki narodowej a rozwojem systemów transportowych w łańcuchach dostaw wynika z faktu, że transport "obsługuje" pozostałe działy gospodarki, a szczególnie przemysł, budownictwo, czy rolnictwo. Dynamiczny rozwój gospodarki w ostatnich latach wymusza w firmach branży TSL działania zmierzające do wypracowania i podtrzymywania przewagi konkurencyjnej poprzez wdrażanie nowoczesnych technik zarządzania, tak na poziomie operacyjnym, jak i strategicznym. Poszukiwania sposobów redukowania kosztów, wzrost oczekiwań klientów odnośnie poprawy szeroko rozumianej jakości obsługi transportowej, a także redukowanie czasu procesów tworzących ostatecznie łączną wartość dla klienta sprzyjają, a raczej wymuszają koncentrację działań w ramach nowoczesnych rozwiązań w obrębie obsługiwanych łańcuchów dostaw.

Minimalizacja kosztów obsługi transportu w procesie zaopatrzenia przedsiębiorstwa produkcyjnego

Z istoty logistycznego podejścia do elastycznego reagowania na dynamicznie zmieniające się oczekiwania klienta wynika potrzeba koordynacji procesów, a głównie synchronizacji ich przebiegu w czasie i przestrzeni. Nowe wzorce zarządzania przedsiębiorstwem akcentują rolę czynnika czasu. Strategie zakładające tak zwaną kompresję czasu prowadzą do eliminacji odcinków czasu, w których nie tworzy się wartość dodana, a powstają dodatkowe koszty. „...kompresja czasu reprezentuje najmłodszą wiekowo strategię konkurowania; określana jest jako strategia zapewniająca osiągnięcie jak najwięcej po najniższych kosztach, w krótszym czasie”

Wybrane technologiczne aspekty magazynowania i dystrybucji

Dystrybucja najczęściej określana jest jako rozprowadzenie towarów od producenta, poprzez sieć hurtowni i handlu detalicznego, do finalnego konsumenta. Ważnym elementem dystrybucji jest relacja: magazyn dystrybucyjny - punkt sprzedaży detalicznej (odbiorca). Przepływ materiałów w tej relacji może być nazwany zarówno wysyłką (z punktu widzenia magazynu), jak i dostawą (z punktu widzenia odbiorcy). Najważniejsze cechy charakteryzujące ten przepływ, to jakość i koszt dostawy. Przedstawione poniżej zagadnienia technologiczne w znacznym stopniu determinują zarówno jakość, jak i koszt dostawy.

Organizacyjne i techniczne uwarunkowania zarządzania łańcuchem dostaw w sektorze FMCG

Jednym z głównych problemów, z jakimi zmaga się sektor FMCG, jest przepływ produktów do półki sklepowej i zapewnienie ich stałej dostępności dla konsumenta dokonującego codziennych zakupów. Przyczyny jego występowania są różne:
- zakłócenia systemu informacyjnego łańcucha dostaw wywołane przez straty występujące we wszystkich fazach procesu logistycznego i końcowej sprzedaży, zniekształcające prawdziwy obraz popytu
- zakłócenia przepływu produktów do półek sklepowych, których źródłem są niewłaściwe opakowania transportowe
- nienadążanie personelu z uzupełnianiem zapasu na półce sklepowej z uwagi na wzmożone tempo zakupów.

e-Logistyka

Klient tworzy wartość kupując produkt - ta oczywista prawda stopniowo doprowadziła do zmian w tradycyjnym gospodarowaniu, opartym na skali produkcji i wysoko wydajnej technologii. Jesteśmy świadkami jak pojawiające się wciąż nowe wyzwania współpracy gospodarczej, wymagają innych wymiarów zarządzania - skróconego czasu realizacji procesów biznesowych i globalnego ich zasięgu, szybkiej reakcji i wysokiej dynamiki zmian w łańcuchach dostaw, nadążającej za potrzebami rynku, większej elastyczności i niezawodności działania, wyższej jakości i poziomu obsługi klienta. Specjaliści ds. operacyjnych zgodnie upatrują ratunku w innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych i organizacyjnych, umożliwiających zintegrowane planowanie operacji w oparciu o wspólne i bieżąco aktualizowane dane, gromadzone w hurtowniach danych. Dynamiczne planowanie produktu i produkcji, harmonogramy produkcji bilansowane w sieci kooperantów, zarządzanie zapasami u odbiorcy dostosowane do planów produkcji lub sprzedaży, monitorowanie produktu w drodze do klienta, elektroniczne transakcje i wymiana dokumentów - to tylko niektóre z potrzeb masowego przetwarzania danych, w celu szybkiej analizy rynku i potrzeb klientów.

Innowacje technologiczne i informatyczne w logistyce

Obok ekonomicznie efektywnego przepływu produktów i informacji, celem logistyki jest przede wszystkim satysfakcja klientów. Ich wymagania, sugestie czy uwagi pokazują problemy, z jakimi borykają się operatorzy logistyczni. Rozpoznanie problemu to połowa sukcesu do jego rozwiązania. Chęć poprawy funkcjonalności i sprawności procesu logistycznego skutkuje zatem dynamicznym rozwojem rynku informatycznego i technologicznego. Zaawansowane technologie i innowacyjne rozwiązania cieszą się obecnie ogromnym zainteresowaniem wśród firm, wykorzystujących w swoim funkcjonowaniu rozmaite strategie logistyczne.

Subskrybuj to źródło RSS
Strony internetowe