Zaloguj się

WIEDZA: raporty i analizy

Branża logistyczno-przemysłowa nadal atrakcyjna dla inwestorów, choć dynamika wzrostu popytu i podaży może być niższa

W I kwartale 2022 r. wolumen transakcji inwestycyjnych na polskim rynku powierzchni przemysłowo-logistycznych wyniósł 191 mln euro. I choć obecna sytuacja gospodarcza, a dodatkowo duża niepewność w związku z wojną w Ukrainie, stawiają przed branżą logistyczną kolejne wyzwania, w dłuższej perspektywie nie dojdzie do większych zmian pod względem wolumenu popytu i podaży, choć tempo wzrostu tej części rynku może być niższe niż w poprzednich latach – wynika z raportu 7R i Colliers „Branża logistyczno-przemysłowa. Kierunki rozwoju z perspektywy 2022 r.”.

Cena, terminowość i możliwość monitoringu w czasie rzeczywistym to najważniejsze kryteria przy wyborze dostawców usług transportowych

Jak wynika z najnowszego raportu project44 i Transport Intelligence (Ti), dla co czwartego załadowcy najważniejszym czynnikiem podczas wyboru przewoźnika jest obniżenie kosztów operacyjnych. Ponad 20 proc. firm wskazuje, że kluczowa przy doborze frachtu jest terminowość dostaw w przeszłości. Trzecim najistotniejszym kryterium wyboru okazała się widoczność w czasie rzeczywistym, czyli oprogramowanie typu Real-Time Visibility (RTV).

Co czeka wszystkich graczy na rynku magazynowym w Polsce? Prognozy ekspertów CBRE

W ciągu ostatnich 5 lat powierzchnia magazynowa w Polsce podwoiła się. Po pierwszym kwartale 2022 r. wynosi w sumie 24,7 mln mkw., z czego 3,5 mln mkw. powstało w ostatnim roku. W budowie pozostaje 4,7 mln mkw., niemal dwa razy więcej niż rok temu. Eksperci CBRE zwracają uwagę, że sektor jest rozpędzony, ale wyższe koszty przełożą się na spadającą nową podaż, która będzie rosnąć w wolniejszym tempie. Będzie też drożej. Rosnące ceny materiałów przekładają się na czynsze, które w zależności od rynku, wzrosły o 5-15 proc. w ciągu roku i to najprawdopodobniej nie jest koniec podwyżek.

Cyfryzacja - bilans roku według Digi Index Siemensa

W ostatnim roku tylko 6% firm miało wskaźnik cyfryzacji produkcji przekraczający 80%. Najwyższy wskaźnik digitalizacji ma branża Chemistry & Pharmacy (2,0 pkt.). Średni poziom zysków przeznaczanych na cyfryzację procesów produkcji wyniósł 9,12%. Funkcjonowanie w warunkach niepewności rynkowej utrudnia podejmowanie decyzji o wydatkach na digitalizację. To tylko niektóre konkluzje wynikające z ciekawego raportu Digi Index 2021, opracowanego przez Siemens Polska.

Raport Cushman & Wakefield - Marketbeat Polska - III kwartał 2021 roku

W trzecim kwartale 2021 roku do użytku oddano prawie 1,08 mln m kw. powierzchni przemysłowej (w ramach 33 projektów), co jest rekordowym wynikiem aktywności deweloperskiej w okresie trzech miesięcy. Podobnie jak w poprzednich dwóch kwartałach, wolumen transakcji najmu przekroczył poziom 1,5 mln m kw., co świadczy o silnym wzroście aktywności najemców na rynku magazynowym w Polsce. To niektóre z wniosków z podsumowania poprzedniego kwartału w segmencie industrial.

Raport AXI IMMO - Polski rynek magazynowy w III kw. 2021 r.

Aktywność deweloperów na polskim rynku magazynowym na zakończenie września 2021 r. pozostaje na wysokim poziomie. Oddanie w III kwartale br. 660 tys. m kw. zwiększyło całkowite zasoby logistyczno-przemysłowe do poziomu 22,4 mln m kw. W budowie znajduje się 3,46 mln m kw., z czego ponad 1,22 mln m kw. (+120% r/r) to inwestycje bez zabezpieczonych umów najmu. W analizowanym okresie popyt brutto wyniósł 1,44 mln m kw. (+16% r/r), gdzie zgodnie z przewidywaniami główną siłą pozostawały segmenty e-commerce oraz logistyka. Korelacja silnego popytu i umiarkowanej nowej podaży wpływa na wskaźnik pustostanów, który na koniec września wskazywał 5,04% (-2,66 pp. r/r). Firma AXI IMMO prezentuje wyniki najnowszego raportu "Polski rynek magazynowy w III kw. 2021 r."

Raport Santander Bank Polska - E-commerce B2B - biznes w sieci

Do świata biznesu coraz liczniej wkraczają przedstawiciele pokolenia Y. Jak pokazuje raport "E-commerce B2B - biznes w sieci", młodzi przedsiębiorcy i pracownicy stymulują szereg zmian w handlu B2B online. Na znaczeniu zyskuje doświadczenie użytkownika związane z procesem zakupu, w tym dopasowanie do preferencji kupujących, także w zakresie komunikacji. W efekcie sektor B2B e-commerce będzie się coraz bardziej upodabniał do sektora B2C.

Subskrybuj to źródło RSS