Optymalizuj logistykę w firmie: Aktualne trendy i sprawdzone rozwiązania dla Twojego biznesu

Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Wypadek na drodze – za co kierowca zawodowy jest odpowiedzialny?

W 2023 roku kierowcy ciężarówek byli sprawcami blisko 1500 wypadków, co stanowiło blisko 8 proc. wszystkich zdarzeń drogowych, z tragicznym bilansem ponad 190 ofiar śmiertelnych (12 proc.) i ponad 1 700 rannymi (8 proc.)[1]. Według raportu PITD, 19 proc. kierowców zawodowych odczuwa stały stres w pracy.[2]

Rola ekojazdy w dekarbonizacji transportu

Priorytetem dla sektora usług transportowych jest dekarbonizacja dostaw na długich dystansach. Firmy inwestują w rozwój nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne (BEV), zasilane wodorem czy napędzane HVO. Jednak wciąż kluczowe znaczenie dla osiągnięcia szybkich i wymiernych efektów mają kierowcy i ich umiejętność ekologicznej jazdy. Potwierdzają to wyniki najnowszej edycji programu motywacyjnego dla kierowców Eco League, od kilku lat organizowanego przez Girtekę, największego przewoźnika drogowego w Europie, z flotą 6000 samochodów ciężarowych. To dzięki właściwemu przygotowaniu i przeszkoleniu kierowców, przy wsparciu zaawansowanych technologii, firma osiąga znaczący postęp w zakresie zrównoważonego transportu.  

Jak kontrolować i zwiększać wydajność floty w transporcie?

Firmy zlecające transport często korzystają z KPI, czyli kluczowego wskaźnika efektywności. Na jego podstawie zleceniodawcy określają, m.in. terminowość załadunków, dostaw, a także koszty w przeliczeniu na paletę, przesyłkę lub kilogram. Ze wskaźnika KPI z powodzeniem mogą korzystać także firmy transporrtowe, po ustaleniu obszarów wymagających badań wydajności. Według firmy Coyote Logistics[1], aż ⅔ przewoźników określa KPI manualnie, czyli na podstawie danych pochodzących z e-maili lub tabel Excela. Tylko nieco ponad połowa respondentów korzysta w tym celu z systemów TMS, które pozwalają znacznie szybciej i efektywniej badać wskaźnik KPI firm transportowych. Podpowiadamy, jak w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych narzędzi, aby określić i sprawdzać kluczowe wskaźniki efektywności w firmach transportowych.

W jaki sposób zlecić krajową spedycję towarów?

Spedycja krajowa to coś więcej niż sam transport – to kompleksowe zarządzanie całym procesem logistycznym, od odbioru towaru po jego dostarczenie do odbiorcy. Wybierając spedycję, zyskujesz pełną obsługę, która obejmuje planowanie trasy, przygotowanie dokumentów, a także wybór najodpowiedniejszego środka transportu. Korzystając z usług spedycyjnych, masz pewność, że każdy etap dostawy będzie odpowiednio zaplanowany, a Twój ładunek dotrze bezpiecznie i na czas, co pozwala uniknąć problemów. Zobacz, jak zlecić krajową spedycję towarów, aby cały proces logistyczny przebiegał szybko i płynnie.

Strefy niskich emisji w Europie

Strefy niskiej emisji, które regulują dostęp do obszarów miejskich na podstawie emisji z pojazdów silnikowych, są jednym z podstawowych środków ochrony powietrza w europejskich miastach. Pierwsze z nich pojawiły się dwie dekady temu, a do 2025 roku w Europie będzie funkcjonować 507 stref LEZ, co oznacza wzrost o 58% w porównaniu do czerwca 2022 roku. W każdym z krajów, w których ustanowiono je do tej pory, strefy niskich emisji funkcjonują na podstawie odrębnych przepisów. 

Rewizja zakazu silników spalinowych od 2035 roku ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE

Zakaz stosowania silników spalinowych po 2035 roku wymaga rewizji – podkreślają posłowie do Parlamentu Europejskiego z Koalicji Obywatelskiej. Ich zdaniem przegląd przepisów powinien się odbyć wcześniej niż w 2026 roku, bo perspektywa zmian już dziś mocno uderza w europejski przemysł motoryzacyjny. UE traci tym samym konkurencyjność, przede wszystkim na rzecz Chin.

Plany Orlen dla elektromobilności i wodoru

Transformacja w transporcie opiera się na miksie rozwiązań bazujących na tradycyjnych i nowych paliwach, biosurowcach i rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. W opinii ekspertów ORLENU to zadanie na lata, ale już teraz koncern buduje stacje tankowania wodoru oraz inwestuje w ultraszybkie ładowarki.

Girteka stawia na rozwój intermodalnej sieci kolejowej jako zielonej alternatywy dla dostaw drogowych

Podstawową specjalizacją Girteki, największego europejskiego przewoźnika z flotą 6 000 samochodów ciężarowych i 7 000 naczep, jest transport drogowy. Od ponad 7 lat firma świadczy też usługi intermodalne. Teraz Girteka chce w jeszcze większym stopniu zaangażować się w rozwój intermodalnej sieci kolejowej, łącząc to rozwiązanie z możliwością wykorzystania alternatywnego paliwa HVO, na trasach do i z terminali. Rozwój usług intermodalnych uznawanych za ekologiczną alternatywę dla długodystansowych dostaw całopojazdowych (FTL) jednocześnie wspiera cele Girteki w zakresie efektywności i zrównoważonego rozwoju.

Subskrybuj to źródło RSS