Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Transport jako czynnik zagrożenia ekologicznego w Trójmieście - cz. 2

Transport jako czynnik zagrożenia ekologicznego w Trójmieście - cz. 1

Ze względu na ograniczenia przestrzenne ruch kołowy w Trójmieście skupia się na osi ulic Grunwaldzkiej i Niepodległości, a w obecnej sytuacji nie ma możliwości stworzenia w centrum alternatywnego połączenia w celu zmniejszenia natężenia ruchu na wymienionych ulicach. Gwałtowny rozwój motoryzacji indywidualnej ujawnił niedostosowanie istniejącej sieci dróg do stale wzrastającej liczby samochodów.

Wpływ internalizacji kosztów zewnętrznych na funkcjonowanie rynków transportowych w UE - cz. 1

Wpływ internalizacji kosztów zewnętrznych na funkcjonowanie rynków transportowych w UE - cz. 2

Rynki transportowe w UE i ich funkcje regulacyjne
Rynki transportowe z właściwym sobie mechanizmem zgłoszeń i realizacji popytu, o typowo regulacyjnym charakterze procesów gospodarczych, funkcjonują na podobnych zasadach jak inne rodzaje rynków usług, także towarowych i pieniężnych. Wraz z układem swoich elementów składowych, ich strukturą i relacjami, jakie występują między nimi, są one samoistnie działającymi regulatorami systemów transportowych. Z racji swej specyfiki i formy działania, a przede wszystkim charakteru mechanizmu regulacyjnego, wchodzą one wraz z innymi rodzajami rynków w skład tak zwanego autonomicznego podsystemu regulacji działalności transportowej - tak sfery produkcji, jak też i wymiany usług oraz w pewnym zakresie również alokacji zasobów w sektorze transportu. Nie są one jednak jedynym mechanizmem regulacyjnym. Obok bowiem rynkowego, autonomicznego podsystemu, działa w transporcie podsystem regulacji centralnej, którego podstawowym narzędziem i zarazem formą regulacji jest polityka transportowa - tak krajowa, jak i międzynarodowa, wraz z jej rozlicznymi relacjami z innymi rodzajami polityk sektorowych i horyzontalnych UE. Te dwa podsystemy, o różnych w swej istocie mechanizmach regulacyjnych, uzupełniają się w praktyce, tworząc w każdym kraju typowy dla niego system regulacji sektora transportu. Funkcjonowanie tego systemu w sposób schematyczny przedstawiono na rysunku 1.

Transport miejski w aglomeracji gdańskiej jako system logistyczny

Zarządzanie miastem będącym jednocześnie miejscem zatrudnienia, zamieszkania, wypoczynku, dokonywania zakupów czy korzystania z dóbr kultury, musi mieć oprócz ekonomicznego także swój wymiar społeczny i ekologiczny.

Tworzenie nowoczesnego rynku usług towarowych przewozów kolejowych przez podział zadań

Wyodrębnienie spedycji jako samodzielnej działalności gospodarczej ma już swoją długoletnią historię. Początki spedycji to XVIII wiek, w którym następuje dynamiczny rozwój przewozów morskich. Pojawiają się wówczas firmy, które zajmują się organizowaniem transportu w imieniu klienta.

Ekologia w transporcie europejskim

Koleje zachodnioeuropejskie nieustannie starają się zdobywać nowych klientów i powiększać swój udział w rynku. W tym procesie koleje zwracają szczególną uwagę na swoją efektywność energetyczną, niską emisję zanieczyszczeń oraz bezpieczeństwo przewozów.

Transport jako czynnik zagrożenia ekologicznego w Trójmieście - cz. 1

 
Przejawy negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Intensywny rozwój przemysłu, wzrost wydobycia surowców, powstawanie wielkich a
glomeracji miejsko-przemysłowych, szerokie stosowanie środków chemicznych w rolnictwie, zanieczyszczenie środowiska powodowane działalnością transportową oraz olbrzymi przyrost liczby samochodów w motoryzacji indywidualnej - wszystko to prowadzi do stopnio
wego niszczenia środowiska człowieka, pogorszenia warunków jego życia oraz zmniejszania wartości majątku narodowego.

Rynek KEP w Polsce

Polska branża przesyłek kurierskich i ekspresowych ma już za sobą blisko 20 lat. Pierwsze "jaskółki” nowych usług transportowych pojawiły się w latach 80. poprzedniego stulecia. Na początku przesyłki były obsługiwane przez państwowego operatora PSM C. Hartwig, które pełniło rolę pośrednika dla wszystkich zagranicznych przewoźników. W tamtych czasach prawo uniemożliwiało obecność obcego kapitału na polskim rynku. Natomiast na przełomie lat 80. i 90. założono firmy, które dziś odgrywają kluczową rolę w branży. Początki ich działalności skierowane były na tworzenie sieci operacyjnej i zaplecza techniczno - organizacyjnego. Wówczas przewoźnicy ekspresowi budowali sortownie i oddziały oraz inwestowali we flotę - głównie samochodową. Rywalizacja między przedsiębiorstwami sprowadzała się do konkurencji cenowej. W II połowie lat 90. firmy zaczęły konkurować nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. Efektem tego było zautomatyzowanie niektórych czynności i szerokie udostępnienie klientom informacji dotyczących przewożonych przesyłek. Działające w Polsce firmy bardzo szybko dogoniły światowe przedsiębiorstwa, zarówno pod względem technologicznym, jak i jakościowym.

Subskrybuj to źródło RSS