Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Ponad 20 procent przejazdów drogowych w Europie jest pustych

Zgodnie z danymi Eurostatu jedną piątą wszystkich przewozów w europejskim transporcie drogowym stanowią tzw. puste przejazdy.[1] Są one problematyczne nie tylko ze względu na dodatkowe koszty dla firm transportowych, ale również większą eksploatację pojazdów, negatywny wpływ na środowisko oraz możliwe utrudnienia przy planowaniu tras. W jaki sposób przewoźnicy mogą walczyć z pokonywaniem zbędnych kilometrów, by poprawić swoją zdolność operacyjną? I jakie są główne przyczyny przewozów bez ładunku? Na pytania odpowiadają eksperci Inelo z Grupy Eurowag.

Konsumenci, a etyka w transporcie

Polacy to coraz bardziej uważni i wymagający konsumenci. Zwracają uwagę na to skąd pochodzą produkty, które kupują i w jaki sposób są one wytwarzane. Obserwując rynek, można pokusić się o stwierdzenie, że trend ten nie jest chwilową modą, a odzwierciedleniem głębszej zmiany w postawach społecznych. Jednym z czynników decydujących o wyborach konsumenckich, są etyczne praktyki w biznesie i zrównoważony rozwój. To konsumenci są dziś motorem zmian.  Firmy, które ignorują ten trend, mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji, transportowe również.

Rynek lotniczy cargo nadal w fazie wzrostu

Światowy rynek lotniczych przewozów cargo jest w fazie dynamicznego wzrostu, chociaż można zauważyć, że jego skala jest uzależniona od obszaru geograficznego i branż, które korzystają z tego rozwiązania. Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego IATA informuje, że zyski w tym sektorze w ostatnim miesiącu wzrosły o ok. 12% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim oraz aż o 46%, gdy spojrzymy na dane sprzed pandemii COVID-19. Widzimy to też w naszych firmowych statystykach. Porównując 2023 r. do okresu styczeń-październik 2024 r., wolumen przesyłek w tym biznesie wzrósł o ponad 25%.

Czy transport jest szczególnie podatny na wyłudzenia?

Branża transportowa, podobnie jak inne sektory gospodarki, coraz częściej staje się celem cyberprzestępców, którzy wykorzystują fałszywe e-maile do wyłudzania środków. Jedną z powszechnych metod jest tzw. fraud email lub phishing, gdzie przestępcy podszywają się pod pracowników lub kontrahentów, by przekierować płatność na swoje konto. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne z uwagi na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa.

Jak zwiększyć motywację i satysfakcję w pracy kierowców?

Bez wątpienia jest to jeden z najważniejszych zawodów w kraju – bez kierowców jak i logistyki – koła gospodarki dosłownie przestałyby się kręcić, co poskutkowałoby m.in. pustymi półkami w supermarketach i centrach handlowych. Tym bardziej alarmujące są odkrycia Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), zgodnie z którymi Polska jest jednym z krajów, z najwyższym deficytem kierowców sięgającym 80 tys. osób, co stanowi 11% nieobsadzonych wakatów. Natomiast w skali europejskiej aż 62% przewoźników przyznaje, że ma poważne problemy z rekrutacją osób do prowadzenia swoich ciężarówek.  

Technologie w służbie bezpieczeństwa na drodze

Dwa lata temu jedna z kampanii w Wielkiej Brytanii apelowała o większą ostrożność kierowców zawodowych i optymalny wybór trasy, który byłby dopasowany do specyfiki pojazdów. Dlaczego? W ciągu roku zniszczono tam ponad 1 800 mostów, a jeden z nich - Cambridgeshire - został uszkodzony przez pojazdy ciężarowe aż 33 razy.[1] W Polsce podobne sytuacje również się zdarzają. Powód? Nierzadko to po prostu brak podstawowych rozwiązań uwzględniających ograniczenia wysokościowe i tonażowe, ograniczenia prędkości ruchu i zakazy. Oszczędność na prostych i niezbędnych technologiach, może doprowadzić firmę do strat liczonych w setkach tysięcy, wynikających z uszkodzonych aut. Za pomocą jakich rozwiązań i map najlepiej planować trasy dla pojazdów ciężarowych i na jakie funkcje zwrócić uwagę? Na to pytanie odpowiada ekspert Inelo z Grupy Eurowag.

Przewozy a siła wyższa

Wydarzenia takie jak niedawna powódź na południu kraju czy pandemia Covid-19 sprzed kilku lat mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

Transport suplementów diety ma szczególne wymagania

Suplementy diety cieszą się rosnącą popularnością jako wsparcie zdrowia, uzupełniając codzienną dietę. Odpowiednie przechowywanie i transport suplementów to klucz do zachowania ich skuteczności i bezpieczeństwa. Niestety, nie wszyscy zdają sobie sprawę, jak istotne jest, aby suplementy diety – podobnie jak leki – były przewożone w odpowiednich warunkach.

Subskrybuj to źródło RSS