Zaloguj się

WIEDZA

Kompletacja jednostopniowa i dwuwymiarowa - wydajność kompletacji a aspekty organizacyjne

Sprawność procesu kompletacji zamówień ma duży wpływ na wydajność systemów dystrybucji, od których wymagana jest: terminowość, kompletność, zgodność i odpowiednia jakości dostaw. Wymagania te zmuszają przedsiębiorstwa do poszukiwania coraz bardziej efektywnych systemów kompletacji w zakresie stosowanych rozwiązań organizacyjnych i technologicznych. W artykule zostaną porównane pod względem organizacji i wydajności dwa modele kompletacji: kompletacja jednostopniowa (według zleceń) oraz kompletacja dwuwymiarowa (według zleceń).
Do wyznaczenia wydajności procesu kompletacji jednostopniowej i dwustopniowej została wykorzystana opracowana w Instytucie Logistyki i Magazynowania (ILiM) aplikacja informatyczna KMA, której opis funkcjonowania został opisany w artykułach w "Logistyce" (nr 5/2012, nr 1/2014 i 2/2014). Przy wykorzystaniu aplikacji zostały przeprowadzone badania symulacje wpływu zmienności ilości dokumentów, pozycji na dokumentach na wydajność kompletacji. Opis kompletacji jednostopniowej, przyjęte założenia oraz podstawowe schematy organizacyjne przedstawiono w poprzednim artykule opublikowanym w Logistyce nr 2/2014.

Modelowanie i analiza łańcuchów dostaw z uwzględnieniem logistyki zwrotnej

Na rynku elektroniki użytkowej odbywa się silna walka konkurencyjna. Przedsiębiorstwa rywalizują nie tylko jakością i ceną oferowanych produktów, ale jakością dostaw i usług związanych, w tym głównie obsługi gwarancyjnej. Jednym z narzędzi do osiągnięcia sukcesu jest przeprowadzenie analizy łańcucha dostaw i wprowadzenie stosownych korekt do realizowanych procesów logistycznych. Celem pracy jest zaprezentowanie metod operacyjnych modelowania i analizy łańcuchów dostaw ze szczególnym uwzględnieniem logistyki zwrotnej.

Ocena wybranych projektów zwiększenia pracy przewozowej w transporcie drogowym

Warunki, w jakich wykonywane są przemieszczania i ich organizacja mają znaczący wpływ na uzyskiwane efekty oraz ponoszone nakłady. Na te warunki wpływ mają liczne wielkości, których oddziaływanie często bywa nawzajem sprzeczne. Wraz z rozwojem ludzkości powiększała się liczba potrzeb, które wymagają zaspokojenia. Wzrastają wymagania standardów realizacji tych potrzeb. Jednym z najważniejszych warunków, aby można było je zaspokajać, jest konieczność i niezbędność istnienia dobrego transportu. Wykonywany jest w zróżnicowanych formach i w różnym zakresie. Jest zależny w dużym stopniu od rozwoju cywilizacyjnego społeczeństwa i możliwości, które ze sobą niesie.

Zastosowanie BPMN do zarządzania procesami logistycznymi w przedsiębiorstwie

Logistyka jest nieodłącznym elementem procesów kształtowania gospodarki przedsiębiorstw, poprzez dynamikę przychodów, poziom kosztów czy optymalizację stanów magazynowych. Staje się również przyczynkiem do ponownego przeglądu przyjętych przez firmę celów, tak aby przedsiębiorstwo mogło we właściwy sposób kształtować wszelkie działania. Logistyka pełni także integralną rolę w zarządzaniu łańcuchem dostaw, który koordynuje logistykę zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.

Podstawowe miary i kategorie oceny procesów logistycznych

Przedsiębiorstwa podlegają ciągłym zmianom. Należy zauważyć, że ciągłe doskonalenie systemów organizacyjnych to podstawowe przesłanie współczesnych koncepcji zarządzania, takich jak: TQM, BPR, Kaizen. Pierwotnie w tych właśnie koncepcjach pojawiła się potrzeba wyodrębnienia czy też zbudowania struktury procesów, a następnie - mierzenia, analizowania i ulepszania jej poszczególnych elementów. Pomiar procesów ma szczególne znaczenie, gdyż podejście procesowe wydaje się jedną z lepszych konceptualizacji tego, co zachodzi we współczesnych przedsiębiorstwach. W artykule zostanie przeprowadzona analiza miar, jakie można zastosować wobec procesów logistycznych w oparciu o rozwiązania stosowane przede wszystkim we współczesnych koncepcjach zarządzania.

Wybrane problemy logistyczne żywienia kierowców zawodowych

Kierowcy zawodowi, zgodnie z obowiązującymi przepisami, klasyfikowani są do grupy pracowników fizycznych. Tak również sami się postrzegają. Problemem jest powszechne uznawanie pracy fizycznej jako pracy ciężkiej, o dużej aktywności fizycznej. Postęp technologiczny spowodował, że wiele prac fizycznych przestało być pracą ciężką. Pracę wykonują maszyny o bardzo rozbudowanym systemie elektronicznym wspomagającym, wymagające obsługi człowieka, lecz niewymagające nakładu pracy fizycznej.

Wskaźnikowa ocena funkcjonowania logistyki dystrybucji

Prawidłowe funkcjonowanie logistyki dystrybucji w przedsiębiorstwie jest bardzo istotne, warunkuje bowiem właściwą obsługę klienta oraz sprawne funkcjonowanie całego zakładu. W związku z tym, coraz większego znaczenia nabiera kontrola nad prowadzonymi działaniami. Między innymi z tego powodu opracowane są różnorodne mierniki i wskaźniki, które pomagają tę kontrolę przeprowadzać. Opracowanie sprawozdań na podstawie wyników tychże wskaźników pozwala otrzymać obraz kondycji firmy i wprowadzić ewentualne zmiany poprawiające jej funkcjonowanie.

Procesy zarządzania zintegrowanym łańcuchem dostaw - wybrane zagadnienia

Zarządzanie zintegrowanym łańcuchem dostaw według P. Blaika jest to "koncepcja planowania, sterowania i kontroli, obejmująca wszystkie fazy tworzenia i dostarczania wartości logistycznych - od miejsca pozyskania surowców, poprzez produkcję, do ostatecznego nabywcy w celu zaoferowania odpowiednich towarów we właściwym miejscu i czasie, we właściwej ilości i jakości, przy uzasadnionych kosztach, z wykorzystaniem nowoczesnej technologii informacji". Rozwój technologii informatycznych spowodował, że wymiana informacji pomiędzy partnerami w łańcuchu dostaw jest szybka i prosta, zatem możliwa stała się szybka reakcja na zmiany zachodzące na rynku przy utrzymaniu niższego poziomu zapasów i przy mniejszym ryzyku strat z tytułu produkcji niepożądanych przez rynek produktów.

Wyzwania dla bezpieczeństwa procesów logistycznych

Współcześnie immanentną cechą otoczenia, wynikającą z jego wielkiej złożoności i zmienności obiektów i zjawisk oraz zależności zachodzących między nimi, jest nieprzewidywalność i turbulentność [3, s. 18-33; 4, s. 219-280]. W takim otoczeniu zapewnienie bezpieczeństwa w procesach logistycznych rozumianych powszechnie jako skuteczna koordynacja przepływu surowców, materiałów i produktów gotowych do konsumenta jest wyzwaniem, gdyż skutkiem niepewności jest poczucie braku bezpieczeństwa i stabilności.

Subskrybuj to źródło RSS
Strony internetowe