Zaloguj się

Nowoczesny dwumiesięcznik popularno-naukowy, który w nowej odsłonie z powodzeniem wszedł na rynek biznesu. Inspiruje przedsiębiorców i dostarcza praktycznych rozwiązań w oparciu o innowacyjne rozwiązania, aktualne trendy i unikatową wiedzę. Z uwagi na biznesowy charakter pisma, odbiorcami naszych mediów są głównie managerowie odpowiedzialni za zarządzanie firmą i łańcuch dostaw. Pismo skierowane jest przede wszystkim do średnich i dużych przedsiębiorstw.

Czasopismo Logistyka nr 1/2024, marzec

Przekonujemy się, że w logistyce nic nie jest stałe i żadna strategia zarządzania nie jest „na zawsze”. Coraz większego znaczenia nabierają rozwiązania z zakresu elastycznych łańcuchów dostaw, stosowane pierwotnie w przypadku produktów innowacyjnych i produktów o krótkim cyklu życia (jak np. w modzie). Dzisiaj ta elastyczność, łatwość dostosowania się do nagłych zmian i trudnego do przewidzenia popytu staje się atutem, dzięki któremu udaje się – w mniejszym lub większym stopniu – zapobiegać kryzysom związanym z zaburzeniami w łańcuchach dostaw.

Czasopismo Logistyka nr 6/2023, grudzień/styczeń

Cyfryzacja łańcuchów dostaw jest obecnie jednym z najważniejszych czynników wpływających na efektywność i konkurencyjność przedsiębiorstw. Jest wiele elementów oddziałujących na rozwój nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, a wszystkie mają na celu zwiększenie odporności i elastyczności łańcuchów dostaw. Przed tym wyzwaniem stają również systemy informatyczne, integrujące informacyjnie całe łańcuchy dostaw.

12 miesięcy w logistyce 2023 - numer specjalny

To nie był łatwy rok dla branży logistycznej. Geopolityczna niestabilność, wysokie koszty prowadzenia biznesu, wzrost cen produktów i usług oraz niedobór pracowników odcisnęły wyraźne piętno na polskiej gospodarce. Niepewność jutra przełożyła się na ostrożniejsze inwestycje i powszechne poszukiwanie oszczędności. A jednak wbrew wszelkim prognozom rok 2023 możemy uznać za niezwykle udany pod kątem liczby wdrożeń nowych technologii w transporcie, wzrostu poziomu automatyzacji czy popytu na powierzchnię magazynową. Firmy coraz chętniej szukają optymalizacji kosztów poprzez inwestycje w robotyzację, cyfryzację i alternatywne źródła energii, ale także coraz bardziej świadomie angażują się w działania prośrodowiskowe: nie tylko w celu zmniejszenia śladu węglowego i ograniczenia wykorzystania plastiku w procesie pakowania, ale także wprowadzając na rynek inteligentne opakowania zwrotne wielokrotnego użytku. O wspomnianych trudnościach jak i spektakularnych sukcesach mówią eksperci, których zaprosiliśmy do współpracy przy niniejszym numerze specjalnym LOGISTYKI. Inspirującej lektury!

Czasopismo Logistyka nr 5/2023, listopad

Już 79% polskich internautów decyduje się na zakupy online, jak wynika z najnowszego raportu Gemiusa na temat rozwoju e-commerce w naszym kraju. Najchętniej wybieramy polskie e-sklepy, ale coraz szybciej rośnie także udział zakupów w sklepach zagranicznych (już 30% internautów deklaruje, że wybrało taki sklep). Kupujemy przede wszystkim na dużych platformach zakupowych o ugruntowanej pozycji, typu Allegro, Zalando czy OLX, chętnie także korzystamy z platform chińskiego e-commerce, które szturmem wdzierają się na europejskie rynki, przełamując konwencjonalne strategie marketingu online europejskich graczy e-handlu.
Patrząc na e-commerce od strony producenta, sprzedawcy czy operatora logistycznego, jednoznacznie można stwierdzić, że sukces w handlu elektronicznym zależy od umiejętności efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dzisiaj nie sposób już prowadzić efektywnej logistyki bez wsparcia nowoczesnych technologii. Sztuczna inteligencja, VR, Headless, Voice Commerce, rozwiązania chmurowe, ceny dynamiczne, automatyzacja fulfillmentu i dropshippingu to tylko kilka przykładów wykorzystania technologii cyfrowych, które ułatwiają prowadzenie sprzedaży online, przyspieszają realizację zamówień i poprawiają doświadczenie zakupowe klienta.

Czasopismo Logistyka nr 4/2023, sierpień

Inteligentne miasto to miejsce, które daje mieszkańcom poczucie bezpieczeństwa i wygody, gdzie łatwo prowadzić biznes i gdzie można dotrzeć do każdego zakątka komunikacją miejską. To miejsce, które inspiruje do wspólnego działania i daje przestrzeń do wypoczynku. Polskie miasta się zmieniają: powstają nowe koncepcje zarządzania, uwzględniające potrzeby mieszkańców, coraz częściej inwestuje się w rozwiązania technologiczne, które uspokajają ruch samochodów, budowane są ścieżki rowerowe, tworzone są strefy niskich emisji itp. W których polskich miastach koncepcja smart city ma duże szanse powodzenia?

Czasopismo Logistyka nr 3/2023, czerwiec

Ponad 65% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych. Na pozostałych 35% szlaków kolejowych jeżdżą pojazdy spalinowe, wśród których znaczną liczbę stanowią lokomotywy pamiętające jeszcze szalone lata 60. i 70. ubiegłego wieku. Pomimo sukcesywnie dokonywanych modernizacji taboru spalinowego to wciąż pojazdy znacznie obciążające środowisko w zakresie emisji dwutlenku węgla.
Zresztą linie elektryczne także nie pozostają bez wpływu na klimat, tym bardziej że cały polski system energetyczny jest oparty na elektrowniach węglowych oraz systemie przesyłowym starych generacji. Sytuację ma zmienić program „Zielona Kolej”, który zakłada, że do 2030 roku aż 85% trakcyjnej energii elektrycznej, wykorzystywanej przez przewoźników kolejowych w Polsce, ma pochodzić z odnawialnych źródeł.