Zaloguj się

Nowoczesny dwumiesięcznik popularno-naukowy, który w nowej odsłonie z powodzeniem wszedł na rynek biznesu. Inspiruje przedsiębiorców i dostarcza praktycznych rozwiązań w oparciu o innowacyjne rozwiązania, aktualne trendy i unikatową wiedzę. Z uwagi na biznesowy charakter pisma, odbiorcami naszych mediów są głównie managerowie odpowiedzialni za zarządzanie firmą i łańcuch dostaw. Pismo skierowane jest przede wszystkim do średnich i dużych przedsiębiorstw.

Czasopismo Logistyka nr 2/2023, maj

Logistyka i ekologia to dziedziny, które od lat nie miały ze sobą po drodze. Dążenie do minimalizacji kosztów i zwiększenia efektywności często kolidowało z dbałością o środowisko naturalne. Jednak w ostatnich latach sytuacja uległa zmianie. Logistyka i ekologia zaczęły szukać kompromisów, a ich skuteczny mariaż stał się jednym z najważniejszych wyzwań XXI wieku. Od produkcji, poprzez transport, magazynowanie, pakowanie, aż po dostawy ostatniej mili i logistykę zwrotną – wszędzie tam poszukuje się rozwiązań ograniczających emisję CO2, redukujących ilość odpadów i ułatwiających powtórne wykorzystanie produktów.
Rośnie też grupa konsumentów, którzy w swoich zakupach stosują zasadę 3R: Reduce, Reuse, Recycle. Kupują mniej, promują ideę drugiego życia produktów i dbają o odpowiednie przetwarzanie odpadów. I to oni zaczynają dominować na rynku e-commerce, kreując nowe trendy związane z poszanowaniem środowiska. Przykładowo – według badań przeprowadzonych na zlecenie DHL Express niemal co drugi respondent nadający i odbierający przesyłki zagraniczne podczas wyboru firmy kurierskiej zwraca uwagę na jej działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Czy logistyka i ekologia mogą iść w parze? Czy w Polsce da się działać biznesowo, chroniąc jednocześnie środowisko naturalne? Jak wdrażać wartościowe zmiany w łańcuchu dostaw, a nie tylko marketingowe pustosłowie i greenwashing? O tym przeczytacie w tym numerze czasopisma „Logistyka”.

Trendbook Logistyka 2023

W tegorocznej edycji Trendbooka przedstawiamy syntetyczny przegląd kierunków rozwoju logistyki, który jest jednocześnie odzwierciedleniem sytuacji w przedsiębiorstwach, wykorzystujących robotyzację w kluczowych obszarach, ściśle powiązanych z logistyką: magazynowaniu, produkcji i transporcie. W komentarzach ekspertów, których zaprosiliśmy do współpracy, wyczuwalny jest optymizm, wskazujący na korzyści wynikające z konsekwentnego dążenia do realizacji ambitnych programów wdrażania przez przedsiębiorstwa technologii spod znaku Przemysłu 4.0. Spostrzeżenia ekspertów mogą być przydatną wskazówką dla wszystkich managerów wdrażających zmiany technologiczne i organizacyjne w przedsiębiorstwach. Z kolei wybrane studia przypadku i przykłady najlepszych praktyk są w pewnym sensie uzupełnieniem diagnozy zastosowań rozwiązań technologii robotycznych, przedstawionych w poprzedniej edycji Trendbooka.
Nowością tegorocznego wydania jest zwrócenie uwagi na rosnący potencjał polskich startupów logistycznych, które – co udowadnia jeden z przedstawionych przykładów – są w stanie rywalizować ze światowymi liderami.

Czasopismo Logistyka nr 1/2023, marzec

Automatyzacja i robotyzacja procesów logistycznych pozwalają w krótkim czasie uzyskać zwrot z inwestycji w postaci zwiększenia wydajności pracy, obniżenia jej kosztów, zminimalizowania skutków niedoboru siły roboczej oraz negatywnych konsekwencji monotonnych i męczących zadań manualnych. Ale tym, co może niebawem jeszcze bardziej zrewolucjonizować branżę logistyczną, jest sztuczna inteligencja, która rozwija się w sposób, o jakim jeszcze kilka lat temu mogliśmy tylko marzyć.
Już dziś SI pozwala na lepsze zarządzanie poziomem zapasów poprzez analizę danych dotyczących popytu, trendów rynkowych, prognoz sezonowych itp. Na podstawie tych samych danych może proponować optymalne trasy dostaw, co pozwoli zwiększyć ich dokładność i punktualność. Sztuczna inteligencja pozwala na monitorowanie ładunków w czasie rzeczywistym i identyfikowanie nieprawidłowości. A co powiecie Państwo na inteligentnego, obdarzonego intuicją robota, który w przypadku anomalii w procesie sortowania i pakowania, sam odnajdzie upuszczony towar i podejmie decyzję o kontynuacji pracy bądź wezwaniu naziemnej obsługi? To wcale nie jest magia, to już się dzieje.

Czasopismo Logistyka nr 6/2022, grudzień

Magazyny przyszłości, które jeszcze kilkanaście lat temu były zaledwie ciekawostką i pewną osobliwością, traktowaną w kategorii abstrakcyjnego modelu, dziś spowszedniały i stały się częścią filozofii działania wielu firm. Usługi oparte na wydajnych i inteligentnych rozwiązaniach informatycznych stanowią dziś podstawę nowoczesnej logistyki. Systemy WMS i TMS, technologia RFID i wykorzystanie Virtual Reality, wdrożenie Digital Twin i systemów zarządzania robotami mobilnymi, zastosowanie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji i aplikacjach mobilnych – to wszystko możemy już spotkać w wielu polskich przedsiębiorstwach.
Rozwiązania informatyczne stają się coraz bardziej dostępne i coraz tańsze, a jednocześnie bardziej elastyczne, skalowalne i dostosowane do indywidualnych potrzeb firmy. W dzisiejszym zdigitalizowanym świecie często pozwalają na poprawienie efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa i uzyskanie tak potrzebnej przewagi konkurencyjnej.

Czasopismo Logistyka nr 5/2022, listopad 2022

Równo rok temu, pisząc słowo wstępne do e-commercowego numeru czasopisma Logistyka, zapytaliśmy retorycznie czy zrównoważony e-commerce stanie się najważniejszym trendem roku 2022. I tak się właśnie stało, mimo wojennej zawieruchy: chętnie mówimy o ochronie środowiska, mierzeniu śladu węglowego i tzw. air-commerce, jako zjawisku, które negatywnie wpływa na wizerunek sprzedawcy. Chcemy kupować w sklepach, które chwalą się swoimi proekologicznymi działaniami, opakowaniami i zrównoważonym transportem. Odpowiedzialny e-commerce staje się nie tylko modnym hasłem, ale przede wszystkim koniecznością, której nie wolno nam zbagatelizować.

Czasopismo Logistyka nr 4/2022, wrzesień 2022

Tym razem dużo piszemy o zrównoważonym rozwoju, paliwach alternatywnych, strefach czystego transportu, a także o digitalizacji listów przewozowych oraz liczeniu emisji CO2. W numerze m.in. W jaki sposób wspiera się w Polsce technologie zeroemisyjne? Czy mamy szansę na „zieloną rewolucję” w ostatniej mili i co może się nie udać? Czy Nowa Mobilność ma szansę stać się realną alternatywą dla transportu indywidualnego? Jak innowacje technologiczne zmieniają ostatnią milę? Jakie są doświadczenia z europejskich stref czystego transportu? W jaki sposób sztuczna inteligencja zwiększa efektywność transportu kolejowego? Jak liczyć emisję CO2 w logistyce? I czy elektromobilność ma polskie korzenie?