logistyka.net.pl - wortal logistyczny | logistyka | e-logistyka | TSL

PARTNER PORTALU:

A+ A A-

Ekspert radzi - prawo transportowe dla opornych

Firma zawarła umowę przewozu krajowego, jednak okazało się, że towar, po który przyjechała ciężarówka, był niezgodny ze zleceniem. Transport nie mógł się odbyć. Zleceniodawca wysłał STORNO mailem następnego dnia po godz. 12.00 i zapowiedział, że nie zwróci kosztów poniesionych przez zleceniobiorcę. Czy faktycznie wystarczy wysłać storno by anulować zlecenie? Czy jest szansa na odzyskanie straconych pieniędzy?
Czytaj więcej...
PYTANIE Z FORUM: Nurtuje mnie pewna kwestia związana z rejestracją czasu pracy kierowców za pomocą tachografu w przypadku działalności usługowej jaką jest oczyszczanie. Jeżeli chodzi o tzw. "śmieciarki" ze specjalną zabudową oraz ścianą przesuwną to nie mam wątpliwości, że jest to pojazd specjalny, którego nie obowiązuje rejestracja czasu pracy kierowców. Co z innymi pojazdami typu HDS/kontener, które na własne potrzeby przewożą odpady z punktu wyładunkowego do centrum utylizacji? Czy w tym przypadku zachodzi konieczność stosowania tachografu? I drugie pytanie, dotyczące zarówno śmieciarek jak i HDS - czy na pracodawcy spoczywa obowiązek zgrywania danych z tachografów cyfrowych i ich przechowywania?
Czytaj więcej...
Czy arbitraż jest możliwy w polskim systemie prawnym w przypadku umów transportowych? Czy umieszczona w umowie klauzula o arbitralnym sposobie rozwiązywania potencjalnych konfliktów będzie miała zastosowanie i będzie zgodna z prawem? Do jakich rodzajów przewozów możemy go stosować?
Czytaj więcej...
Pewna firma wysyła swoje towary na eksport do Rosji i na Ukrainę, w związku z czym wykazuje 0% VAT. Niestety, nowo wybrany przewoźnik, przekraczając granicę z UE, nie dopilnowuje zamknięcia eksportu w granicznym urzędzie celnym, przez co nie zostaje wygenerowany dokument elektroniczny IE599. Czy można zamknąć wywóz w Urzędzie Celnym bazując na alternatywnych dokumentach potwierdzających dostawę? Jakie to są dokumenty?
Czytaj więcej...
Firma, zarejestrowana w Chile, planuje wysłać transport z Polski do Chile. W związku z tym przedstawiciel firmy chciałby wystąpić o przyznanie numeru EORI. Czy taki numer może być wystawiony na firmę zagraniczną bez adresu w Polsce i bez standardowego polskiego NIP-u?
Czytaj więcej...
W firmie transportowej zdarzyła się taka sytuacja - dwóch kierowców (doświadczony oraz nowy, który odbywał praktyki) rozpoczęło pracę o godzinie 7.00 (czas włożenia tarczy do tachografu), jeżdżąc z transportem do godziny 14.00 (czas zjazdu do bazy). Po tym czasie kierowcy się rozdzielili - jeden ruszył do miasta, drugi został na miejscu, realizując załadunek. Co w takiej sytuacji powinno się zrobić z tarczą w tachografie? Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której kierowca, który wyjechał do miasta, wraca po dwóch godzinach i kontynuuje załadunek innym pojazdem? Czy dopuszczalne jest rozdzielanie kierowców, którzy zaczynają pracę w załodze dwuosobowej?
Czytaj więcej...
Zleceniobiorca odwołał transport w momencie, kiedy auto było na miejscu załadunku. Przewoźnik wystawił fakturę w wysokości całości frachtu, która została odesłana bez uiszczenia opłaty. W związku z anulowaniem zlecenia przewoźnik poniósł stratę, bo samochód i tak musiał wykonać trasę, ponieważ połowa chłodni była przeznaczona na inny przewóz, gdzie część trasy się pokrywała. Czy w związku z tym przewoźnik może żądać pokrycia kosztów odwołanego transportu?
Czytaj więcej...
Firma produkcyjna zamówiła elementy do swoich maszyn u dostawcy, z którym umówiła się na daną cenę za zamówione towary. W otrzymanej fakturze zakupowej nie było należności za przewóz, który z uwagi na wysoką wartość zamówienia miał już być wliczony w cenę. Transport został odebrany bez zastrzeżeń. Po pewnym czasie przewoźnik, który realizował przewóz zwrócił się do firmy produkcyjnej o zapłatę za usługę. Czy miał do tego prawo?
Czytaj więcej...
Klient zlecił przewóz dwóch palet towaru. Nie wybrał usługi transportu dedykowanego środkiem transportu z gwarantowanym terminem dostawy, tylko zwykłą usługę przewozu dostępną w katalogu usług przewoźnika/spedytora. Według informacji mailowej od konsultanta ze strony przewoźnika przesyłka powinna dotrzeć na miejsce odbioru za trzy dni. Przesyłka dotarła jednak do odbiorcy czwartego dnia. Czy doszło do opóźnienia w przewozie?
Czytaj więcej...
Przewoźnik wskazuje, że jego odpowiedzialność za szkodę w przewożonym towarze jest ograniczona do wartości SDR. Czym w takim razie jest SDR i w jaki sposób można poznać jego wartość?
Czytaj więcej...

Newsletter

Porad udzielają

Anna Żurawiecka
Redaktor naczelna portalu PrawoiLogistyka.pl, prawnik i ekspert z zakresu Trade Compliance. Posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu łańcuchem dostaw zdobyte w wielu czołowych międzynarodowych firmach z branży FMCG, farmaceutycznej i motoryzacyjnej. 

Marta Matuszewska
Radca prawny, szkoleniowiec, dziennikarz, specjalizacje: prawo przewozowe, CMR, reklamacje w transporcie, prawo pracy.


Maurycy Kieruj
Radca prawny, absolwent studiów podyplomowych z zakresu controllingu. Od kilku lat współpracuje przy obsłudze prawnej dużej międzynarodowej spółki spedycyjnej doradzając przy zawieraniu dobrych i bezpiecznych umów.


 

 Instytut Logistyki i Magazynowania

Logowanie

LOGOWANIE

Rejestracja

Rejestracja użytkownika
lub Anuluj