Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Upadłość konsumencka przedsiębiorcy. Wszystko, co warto wiedzieć

Problemy rynkowe, które pojawiły się w związku z pandemią koronawirusa, doprowadziły wielu przedsiębiorców do skrajnie złej sytuacji finansowej - zwłaszcza w przypadku właścicieli mniejszych firm. W rezultacie wielu z nich musiało ogłosić upadłość. Czy przedsiębiorca ma prawo do ogłoszenia upadłości konsumenckiej? Na jakich zasadach się to odbywa?

Postępowanie o naruszenie zbiorowych praw konsumentów z punktu widzenia przedsiębiorcy

Jeżeli konsumenci podejrzewają stosowanie przez przedsiębiorców praktyk, które naruszają zbiorowe interesy konsumentów, mogą zawiadomić o tym odpowiedni urząd. Takie zgłoszenie skutkuje wszczęciem postępowania w trybie administracyjnym przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Co ciekawe, tego typu postępowania są wszczynane bardzo często w stosunku do firm z rozmaitych branż. Zazwyczaj ma to miejsce w przypadku banków, instytucji finansowych, oraz operatorów sieci komórkowych.

Czy pracodawca może narzucić pracownikowi termin urlopu?

Trwa sezon wakacyjny, dlatego warto przypomnieć sobie przepisy określające prawa związane z wypoczynkiem. Czy prawo do urlopu jest faktycznie „świętym prawem” pracownika, jak zwykło się mawiać? I czy pracodawca może narzucać pracownikowi termin odbywania takiego wypoczynku? W tym artykule odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące urlopu.

Zgłoszenie naruszenia prawa konkurencji: krok po kroku

Co zrobić w sytuacji, w której mamy uzasadnione podejrzenie, że działający na rynku przedsiębiorca postępuje w sposób nieetyczny, dopuszczając się łamania prawa konkurencji? Wówczas powinniśmy jak najszybciej poinformować o tym fakcie właściwy organ nadzoru. W tym artykule wyjaśnimy kto, do jakiej instytucji oraz w jaki sposób może dokonać zgłoszenia naruszenia prawa konkurencji.

Prawa konsumenta w sklepie internetowym. Jakie standardy trzeba spełnić?

Od lat możemy zaobserwować stopniowe przenoszenie handlu do Internetu. W wyniku tego sprzedawcy muszą liczyć się z coraz większą liczbą wymagań, które powinni spełnić. Ochrona konsumentów staje się więc coraz bardziej rygorystyczna. Takie tendencje zauważymy nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej, gdzie występują niemal takie same reguły. Celem wprowadzania ujednoliconych zasad jest zapewnienie konsumentom bezpieczeństwa zakupów, co jednocześnie prowadzi do obciążenia sprzedawców.

Czyny nieuczciwej konkurencji. Metody ochrony i potencjalne kary

W ustawie o ZNK znajdziemy ogólną definicję mówiącą o tym, że czyn nieuczciwej konkurencji stanowi czyn sprzeczny z prawem bądź dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. W tym artykule przedstawimy przykłady takiego postępowania i podpowiemy, jak sobie z nimi radzić.

Czy do zwrotu towaru zakupionego w sieci potrzeba paragonu?

Zakup produktów w sklepie internetowym zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Kupiona bez wcześniejszego obejrzenia rzecz może nie wyglądać tak, jak na załączonym zdjęciu. Może też zostać uszkodzona podczas transportu, albo po prostu nie odpowiadać nam wizualnie. W przypadku ubrań bywa też, że po prostu nie pasuje na nas dany rozmiar. Z tego względu naturalne jest, że jako konsumenci kupujący w sieci, chcemy mieć możliwość zwrotu towaru. Jednak co zrobić, gdy w paczce nie ma paragonu?

Brak oznaczenia CE na produkcie – konsekwencje prawne

Sprzedaż produktów w sieci, zwłaszcza na poziomie międzynarodowym, wymaga w niektórych przypadkach umieszczenia oznaczenia CE na towarze. Według aktualnie obowiązujących przepisów wiele produktów wprowadzanych na rynek w Unii Europejskiej musi takie oznaczenie posiadać. W regulacjach znajdziemy też konkretne wskazania co do tego, jak je uzyskać. Co się stanie, gdy nie umieścimy oznaczenia CE na swoim towarze? Jakie będą tego konsekwencje?

Jak zabezpieczyć etykietę produktu? Metody ochrony marki

Każdy przedsiębiorca powinien mieć świadomość problemów, jakie wynikają z ochrony własności intelektualnej. Wielu ma styczność z tym tematem nawet na samym początku prowadzenia działalności, zwłaszcza w sektorze produkcyjnym. Jak skutecznie chronić etykietę produktową i znak towarowy swojej marki?

Subskrybuj to źródło RSS