Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Kto jest zobowiązany do rozładunku towaru?

Pewna firma posiada w okolicach Warszawy magazyn do którego przeważone są podzespoły do produkowanych urządzeń budowlanych. Transporty te docierają od kontrahentów z Wrocławia i Gdańska. Ostatnio jeden z kierowców, który przyjechał z transportem części z Wrocławia stwierdził, że nie będzie rozładowywał towaru, ponieważ nie jest to jego obowiązek. Towar rozładowali pracownicy magazynu. W umowie, która została podpisana z przewoźnikiem nie ma odpowiednich uregulowań odnoszących się do kwestii rozładunku towaru.

Czy są jakieś przepisy, które regulują kwestie tego, kto ma dokonywać rozładunku?

Odzyskanie pieniędzy za zrealizowaną usługę

Pewna firma zajmuje się działalnością przewozową. W lipcu 2013 r. zawarto umowę na przewóz towarów do Niemiec. Towar został dowieziony, niestety firma, która zleciła ten przewóz stwierdziła, że ma trudności finansowe i nie jest w stanie zapłacić za przewóz. Okazało się, że firma w podobny sposób potraktowała przynajmniej kilku innych podwykonawców. Czy jest szansa na odzyskanie pieniędzy, gdy podpisana umowa była zawarta prawie 3 lata temu?

Okresy wypowiedzenia umów o pracę na czas określony

W pewnej firmie większość pracowników zatrudniana jest na podstawie umowy o pracę na czas określony. Przeważnie umowy te są podpisywane na okres 2-3 lat. Pracownicy niedawno dowiedzieli się, że zmieniły się zasady wypowiadania takich umów. Jakie teraz są okresy wypowiedzenia takich umów?

Jak zwolnić się od odpowiedzialności za winę w wyborze przewoźnika?

Stan faktyczny: Jesteśmy niedużą firmą spedycyjną z siedzibą w województwie mazowieckim. Ostatnio w wyniku kradzieży samochodu z towarem otrzymaliśmy wiadomość od klienta o skierowaniu wobec nas roszczeń w związku z nieodpowiednim wyborem firmy transportowej.

W jaki sposób możemy zwolnić się od odpowiedzialności za winę w wyborze przewoźnika?

Czy można zatrzymać kierowcy uprawnienia do kierowania z uwagi na podejrzenie spowodowania kolizji drogowej?

Stan faktyczny: Kierowca samochodu uczestniczył w kolizji drogowej. Została wezwana Policja na miejsce zdarzenia. Po przeprowadzeniu czynności na miejscu wypadku przez Policję zostało stwierdzone podejrzenie, że kierowca jest sprawcą wypadku, co powoduje zatrzymanie prawa jazdy za pokwitowaniem przez Policję.

Czy w takiej sytuacji Policja miała uprawnienie do zatrzymania prawa jazdy oraz czy kierowca samochodu może dalej prowadzić samochód?

Czy dojazd z garażu do siedziby jest podróżą służbową?

Stan faktyczny: Kierowcy w przedsiębiorstwie są zatrudnieni na pełen etat. W umowie o pracę mają zapisane, że teren wykonywania ich pracy to: teren działalności przedsiębiorstwa (Europa). Część z nich na co dzień rozpoczyna pracę z siedziby firmy. Zdarza się jednak, że zaczynają pracę z miejsca garażowania i pojazdem służbowym poruszają się do siedziby firmy. I mamy sytuacje odwrotne: kierowcy na co dzień rozpoczynają pracę z miejsca garażowania, a w sytuacji awaryjnej muszą dojechać do siedziby firmy aby rozpocząć pracę.

Czy w sytuacji zaplanowanej (grafikowej), gdy miejscem rozpoczęcia pracy kierowcy nie jest siedziba firmy tylko np. miejsce garażowania pojazdów, oddalone o 30 km od miejsca siedziby firmy,  należy się kierowcy delegacja lub zwrot kosztów podróży, jeżeli dojeżdża do miejsca garażowania własnym samochodem?

Z etykietą

Zwolnienie kierowcy, który utracił prawo jazdy

Stan faktyczny: Przedsiębiorstwo zajmujące się transportem na terenie Unii Europejskiej zatrudnia 10 kierowców. Jeden z zatrudnionych mężczyzn podczas swojego prywatnego wyjazdu (w czasie urlopu wypoczynkowego) stracił prawo jazdy. Powodem utraty dokumentu było przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 80 km/h. Pracownik, który utracił prawo jazdy zatrudniony był w przedsiębiorstwie 10 lat na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony.

Czy w opisanej sytuacji można zwolnić pracownika? Czy dla sprawy ma znaczenie, że kierowca utracił prawo jazdy kierując samochodem prywatnym?

Subskrybuj to źródło RSS