Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Ubezpieczenie OCP czy cargo? Polecamy!

Pewna firma otrzymała propozycję transportu maszyn wartych 4 miliony Euro na trasie z Francji do Polski. Wartość maszyn przekracza wysokość ubezpieczenia firmy, a także ubezpieczenia większości przewoźników. Firma planuje zrobić ofertowanie, ale chce mieć pełne zabezpieczenie na wypadek nieprzewidzianego zdarzenia. Jakie ubezpieczenie będzie potrzebne w takim przypadku – odpowiedzialności cywilnej przewoźnika (OCP) czy ubezpieczenie cargo?

Czy kierowca może częściowo wykorzystać odpoczynek na promie? Polecamy!

Przewoźnik, którego kierowcy wykonują przewozy do Wielkiej Brytanii chciałby zwiększyć efektywność wykorzystania czasu pracy kierowców. W tym celu chciałby zaliczyć czas w oczekiwaniu kierowców na prom, na promie oraz po zjeździe z promu jako jedną pauzę dzienną regularną bądź skróconą. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?

Czy przewoźnik umowny jest zobowiązany do naprawienia szkody spowodowanej przez podwykonawcę? Polecamy!

Przewoźnik umowny korzystał z usług podwykonawcy, który faktycznie wykonywał przewóz. Większość operacji transportowej została wykonana prawidłowo, natomiast po rozładunku, podczas wyjazdu kierowca uszkodził towar znajdujący się na magazynie. W związku z tym zleceniodawca wystawił notę obciążeniową z tytułu uszkodzonego towaru. Czy przewoźnik umowny jest zobowiązany do naprawienia szkody spowodowanej przez podwykonawcę?

Odmowa załadunku towaru pomimo obecności kierowcy na miejscu załadunku Polecamy!

Przewoźnik zgłosił się z problemem jakiego doświadczył podczas próby załadunku. Kierowca firmy podjechał w wyznaczonych godzinach po doładunek (kilka palet miał już załadowanych wcześniej). Po przyjeździe na miejsce magazynierzy "wrzucili" dwie palety wysokie na 2 metry o łącznej wadze ponad 400 kg na sam środek auta i stwierdzili, że kierowca sam ma je poukładać i zabezpieczyć, na co kierowca się nie zgodził ze względu na specyfikę towaru (towar drogi i bardzo delikatny). Wobec tego magazynierzy zdjęli te dwie palety z samochodu i zamknęli rampę, odmawiając tym samym ponownego załadunku i rozmieszczenia towaru na naczepie. Wyjaśnienia sytuacji trwały pewien czas, kierowca czekał na załadunek, a tym czasem spedytor wystawił swój towar na giełdzie transportowej, nie informując o tym ani kierowcy ani przewoźnika.  Bardzo proszę o poradę co w tej sytuacji zrobić.

Czy można obciąć fracht za nieprzesłanie dokumentów w terminie?

Pewna firma po wykonaniu międzynarodowej usługi transportowej spóźniła się z dostarczeniem wymaganych dokumentów. Spedytor zagroził, że w związku z tym obniży fracht o ustaloną wcześniej wysokość (ewentualna kara za niedotrzymanie terminu została ujęta w zleceniu). Czy jednak obniżenie frachtu z powodu braku terminowego dostarczenia dokumentów jest zgodne z prawem? 

Nowe zasady wydawania zaświadczeń A1 dla cudzoziemców Polecamy!

W związku z brakiem rodzimych pracowników, przewoźnik postanowił zatrudnić kierowców z Ukrainy. Przedsiębiorca wykonuje przewozy głównie na terenie Francji, co wiąże się z obowiązkiem spełnienia dodatkowych warunków administracyjnoprawnych, w tym uzyskania zaświadczenia A1. Czy kierowcy z państw trzecich mogą ubiegać się o wydanie powyższego dokumentu, jakie wymogi należy spełnić?

Ile oryginałów listów przewozowych musi wystawić przewoźnik? Polecamy!

Przewoźnik wykonywał zlecenie na transport z Saarbrücken do Poznania. Nadawca otrzymał tylko ksero CMR, a potrzebne mu są dokumenty w oryginale. W związku z tym zwrócił się z prośbą do przewoźnika o dosłanie oryginalnych CMR. Przewoźnik odpisał, że od początku tego roku nie wysyła już oryginalnych dokumentów do klientów. Obowiązują jedynie skany wysyłane do klienta oraz kopie. Powołał się przy tym na art. 5 ust. 1 Konwencji CMR: "list przewozowy wystawia się w trzech oryginalnych egzemplarzach, podpisanych przez nadawcę i przez przewoźnika, przy czym podpisy te mogą być wydrukowane lub też zastąpione przez stemple nadawcy i przewoźnika, jeżeli pozwala na to ustawodawstwo kraju, w którym wystawiono list przewozowy. Pierwszy egzemplarz wręcza się nadawcy, drugi towarzyszy przesyłce, a trzeci zatrzymuje przewoźnik." Ustalenia umowne nie są wiążące, gdyż art. 41 ust. 1 Konwencji CMR mówi, że "jest nieważna i pozbawiona mocy każda klauzula, która pośrednio lub bezpośrednio naruszałaby postanowienia niniejszej Konwencji", dlatego żądanie od przewoźnika dodatkowych oryginałów ponad te, które są przewidziane Konwencją CMR należy uznać za sprzeczne z Konwencją i jako takie na podstawie art. 41 nieważne i niewiążące. Czy stanowisko przewoźnika jest właściwe?

Czy wywóz towarów do magazynu firmy, mieszczącego się poza UE, jest eksportem wg ustawy o VAT?

Pewna firma przemieszcza towary z magazynu w Polsce do magazynu mieszczącego się w Egipcie. Następnie dystrybuuje towary do swoich klientów w Egipcie i poza Egiptem. Przemieszczenie odbywa się na zasadach Incoterms FCA. Firma traktuje takie transakcje przemieszczania towarów do swojego magazynu poza UE jako eksport na terenie kraju w zakresie VAT i tak je rozlicza. Czy jest to jednak prawidłowa procedura? Czy takie transakcje należy rozliczać jako eksport?

Subskrybuj to źródło RSS
Strony internetowe