Zaloguj się

EKSPERT RADZI

Legalizacja dokumentów i sprzedaż towarów w Uzbekistanie Polecamy!

Firma produkcyjna rozpoczęła sprzedaż towarów z Polski do klienta w Uzbekistanie. Sprzedaż towaru firmy jest dokonywana przez spółkę brytyjską, która jest także faktycznym właścicielem towaru produkowanego przez wspomniana firmę, natomiast sama dostawa dokonywana jest z magazynu dystrybucyjnego w Polsce. Przy pierwszej dostawie reprezentująca firmę agencja celna wystawiła deklarację eksportową wraz z Certyfikatem pochodzenia. Towar jednak nie został odprawiony ze względu na brak dodatkowych dokumentów sprzedażowych, wymaganych przez urząd celny w Uzbekistanie: faktury i tzw. "delivery note", zalegalizowanych przez właściwą izbę handlową. Na czym polega legalizacja dokumentów oraz gdzie i w jakiej instytucji powinno się ją dokonać?

0% VAT w transporcie międzynarodowym a dokumentacja Polecamy!

Jakie dokumenty musi posiadać firma transportowo - spedycyjna, aby na fakturze sprzedażowej zastosować stawkę  VAT 0%  przy usłudze transportowej  towaru z Rosji  do Polski? Co zrobić w sytuacji, gdy firma sprzedaje usługę transportową na tej trasie i jaką stawkę powinien zastosować przewoźnik?

Odpowiedzialność nadawcy wobec przewoźnika za anulowanie zlecenia Polecamy!

Korzystanie z giełd transportowych jako pośrednictwa do zawarcia umowy przewozu w ruchu międzynarodowym niesie ze sobą potencjalne ryzyko: zdarza się, że zleceniodawca krótko przed terminem załadunku informuje, że ładunek nie jest dostępny i nie dojdzie do realizacji kontraktu. Czy w takiej sytuacji firma transportowa może żądać od drugiej strony umowy stosownego odszkodowania za utratę zysku, który pojawiłby się, gdyby doszło do wykonania zlecenia?

Ubezpieczenie OCP czy cargo? Polecamy!

Pewna firma otrzymała propozycję transportu maszyn wartych 4 miliony Euro na trasie z Francji do Polski. Wartość maszyn przekracza wysokość ubezpieczenia firmy, a także ubezpieczenia większości przewoźników. Firma planuje zrobić ofertowanie, ale chce mieć pełne zabezpieczenie na wypadek nieprzewidzianego zdarzenia. Jakie ubezpieczenie będzie potrzebne w takim przypadku – odpowiedzialności cywilnej przewoźnika (OCP) czy ubezpieczenie cargo?

Czy kierowca może częściowo wykorzystać odpoczynek na promie? Polecamy!

Przewoźnik, którego kierowcy wykonują przewozy do Wielkiej Brytanii chciałby zwiększyć efektywność wykorzystania czasu pracy kierowców. W tym celu chciałby zaliczyć czas w oczekiwaniu kierowców na prom, na promie oraz po zjeździe z promu jako jedną pauzę dzienną regularną bądź skróconą. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe?

Czy przewoźnik umowny jest zobowiązany do naprawienia szkody spowodowanej przez podwykonawcę? Polecamy!

Przewoźnik umowny korzystał z usług podwykonawcy, który faktycznie wykonywał przewóz. Większość operacji transportowej została wykonana prawidłowo, natomiast po rozładunku, podczas wyjazdu kierowca uszkodził towar znajdujący się na magazynie. W związku z tym zleceniodawca wystawił notę obciążeniową z tytułu uszkodzonego towaru. Czy przewoźnik umowny jest zobowiązany do naprawienia szkody spowodowanej przez podwykonawcę?

Odmowa załadunku towaru pomimo obecności kierowcy na miejscu załadunku Polecamy!

Przewoźnik zgłosił się z problemem jakiego doświadczył podczas próby załadunku. Kierowca firmy podjechał w wyznaczonych godzinach po doładunek (kilka palet miał już załadowanych wcześniej). Po przyjeździe na miejsce magazynierzy "wrzucili" dwie palety wysokie na 2 metry o łącznej wadze ponad 400 kg na sam środek auta i stwierdzili, że kierowca sam ma je poukładać i zabezpieczyć, na co kierowca się nie zgodził ze względu na specyfikę towaru (towar drogi i bardzo delikatny). Wobec tego magazynierzy zdjęli te dwie palety z samochodu i zamknęli rampę, odmawiając tym samym ponownego załadunku i rozmieszczenia towaru na naczepie. Wyjaśnienia sytuacji trwały pewien czas, kierowca czekał na załadunek, a tym czasem spedytor wystawił swój towar na giełdzie transportowej, nie informując o tym ani kierowcy ani przewoźnika.  Bardzo proszę o poradę co w tej sytuacji zrobić.

Czy można obciąć fracht za nieprzesłanie dokumentów w terminie?

Pewna firma po wykonaniu międzynarodowej usługi transportowej spóźniła się z dostarczeniem wymaganych dokumentów. Spedytor zagroził, że w związku z tym obniży fracht o ustaloną wcześniej wysokość (ewentualna kara za niedotrzymanie terminu została ujęta w zleceniu). Czy jednak obniżenie frachtu z powodu braku terminowego dostarczenia dokumentów jest zgodne z prawem? 

Subskrybuj to źródło RSS
Strony internetowe