Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

Transformacja energetyczna będzie największym wyzwaniem dla transportu drogowego w Polsce

Regulacje związane z pakietem Fit for 55 wymuszają stopniowe przejście transportu drogowego na elektromobilność oraz paliwa alternatywne. W perspektywie najbliższych lat transformacja energetyczna będzie dla branży TSL (transport, spedycja, logistyka) kluczowym wyzwaniem, szczególnie dla mikro i małych firm przewozowych - wynika z raportu „Transport drogowy w Polsce 2023”.

Raport – Rewolucja transportowa w Europie?

Wykorzystanie transportu intermodalnego pozwala zmniejszyć emisję dwutlenku węgla nawet o 80%. Częściowe przeniesienie przewozów z ciężarówki na platformy kolejowe wydaje się więc nieuchronne. Czy przewozy intermodalne uratują kontynent przed nadmierną emisją dwutlenku węgla oraz brakiem kierowców? Na to pytanie odpowiadają eksperci w czwartej edycji raportu Market Insights ON.

Raport o stanie rynku pocztowego 2023

Roczny raport o stanie rynku pocztowego tworzony przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, wskazuje kierunek, w którym branża pocztowa zmierza od wielu lat. W 2022 roku mieliśmy do czynienia z powiększaniem rynku pocztowego, głównie za sprawą branży kurierskiej. Zgodnie z trendami z lat poprzednich, rynek przesyłek listowych kurczy się, ale po raz pierwszy od 2019 roku jego wartość ma dodatnią dynamikę. Wyniki raportu komentuje Janusz Konopka - Prezes Zarządu Speedmail, największego alternatywnego operatora pocztowego w Polsce.

Elektryfikacja ciężkiego transportu drogowego stworzy ponad 20 tys. nowych miejsc pracy

Polska jest jednym z liderów drogowego transportu ciężarowego w Unii Europejskiej. Odpowiadał on za przewóz 380 mld tkm (tonokilometrów) w 2021 r. - najwięcej w całej UE i o 24 proc. więcej od drugich w zestawieniu Niemiec. Polska flota samochodów ciężarowych w 2021 r. liczyła 1,15 mln pojazdów. Sektor ten zatrudniał 486 tys. osób w 2020 r., co stanowiło 15 proc. wszystkich zatrudnionych w tym sektorze w Unii Europejskiej. Branża TSL stoi obecnie przed zmianami wynikającymi z unijnych norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych, które wymuszą jego elektryfikację. Polski Instytut Ekonomiczny w raporcie „Elektryfikacja sektora drogowego transportu ciężkiego”, stworzonym we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych, analizuje scenariusze elektryfikacji tej gałęzi gospodarki i wskazuje możliwe konsekwencje ekonomiczne.

Wskaźnik poziomu optymizmu w zakresie logistyki i łańcucha dostaw w Polsce

Pomimo wielu wyzwań i niepewności, przedsiębiorstwa działające w obszarach handlu detalicznego i produkcji postrzegają swoją kondycję lepiej niż przed rokiem i po raz pierwszy od 6 lat prezentują wyższy poziom zadowolenia niż logistyka. Ogólny wskaźnik optymizmu w sektorze logistyki i łańcucha dostaw osiągnął poziom najwyższy od trzech lat. Nastroje najemców powierzchni magazynowych zostały zbadane i przedstawione w najnowszym raporcie Confidence Index przygotowanym wspólnie przez CBRE oraz Panattoni.

Licznik Elektromobilności: w Polsce przybywa szybkich stacji ładowania DC

Według danych z końca maja 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 42 859 osobowych i użytkowych samochodów całkowcie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze pięć miesięcy b.r. ich liczba zwiększyła się o 9 134 sztuki, tj. o 71% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.

Co zawodowi kierowcy cenią najbardziej?

Rynek usług transportu drogowego od wielu lat zmaga się z problemem braku kierowców. Jak wynika z danych IRU (Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego) na świecie brakuje aż 2,6 miliona kierowców zawodowych. Pod koniec 2021 r. w Europie było 420 tys. wakatów, w Polsce 80 tys. Sytuacja nie uległa poprawie, a dla firm transportowych wciąż wyzwaniem jest nie tylko pozyskanie do pracy kierowców, ale też zatrzymanie ich w firmie na dłużej. Dzisiaj oprócz dobrego wynagrodzenia, ważny jest rozwój umiejętności a przede wszystkim nowoczesne miejsce pracy.

Subskrybuj to źródło RSS