Zaloguj się

WIEDZA

Prototyp ekonomicznego, uniwersalnego pokładowego rejestratora - czarnej skrzynki dla wszystkich typów pojazdów samochodowych

Według Światowej Organizacji Zdrowia za 20 lat wypadki drogowe będą zajmować piątą pozycję na liście najczęstszych przyczyn zgonów na świecie. Rocznie na drogach UE dochodzi do 1,3 mln wypadków, w których ginie około 35 tysięcy osób a 1,7 mln odnosi obrażenia. Szacuje się, że roczne koszty wypadków w Europie to 128 miliardów euro (przy ok. 35 tys. zabitych), na świecie 420 miliardów euro (przy 1,2 ± 1,3 mln. zabitych), a w Polsce 5 miliardów euro. Sama opieka nad ofiarami wypadków, wliczając ubezpieczenia i utraconą produktywność to koszt ok. 2% krajowego PKB, czyli 10 mld euro.

Rola syntezy danych w zaawansowanym transportowym systemie informacji

Właściwością ludzkiego umysłu jest łączenie informacji otrzymywanych od różnych zmysłów, a także różnych danych otrzymywanych od jednego zmysłu - na przykład pojedynczego oka i obydwu. Korzyścią z łączenia informacji z różnych zmysłów jest bardziej trafne ocenianie świata niż przy wykorzystaniu pojedynczego zmysłu. To samo dotyczy różnego rodzaju informacji w ramach jednego zmysłu, na przykład łączymy w jedno informację o odległości uzyskiwaną z perspektywy (do postrzegania której wystarcza jedno oko) z widzeniem stereoskopowym („3D") które zasadza się na różnicy informacji z obojga oczu.

Modelowanie miejskiego systemu transportowego

Transport miejski wyodrębnić możemy według poziomej klasyfikacji transportu na podstawie kryterium zasięgu i odległości transportu dokonując rozgraniczenia jednostek terytorialnych, w obrębie których dokonywane są poszczególne operacje transportowe. Transport miejski jako zagadnienie ujmowana kompleksowo możemy przedstawiać w postaci systemu. System to określona złożona funkcjonalna całość, składającą się z takiej liczby elementów pozostających ze sobą w ściśle ustalonych powiązaniach (relacjach), która jest niezbędna do tego, by całość pełniła przypisane jej funkcje i umożliwiała osiągnięcie określonego celu. Wyodrębnienie miejskiego systemu transportowego ze środowiska miejskiego (otoczenia) generuje podział system i otoczenie. Kształtując prezentowany system w niniejszej pracy zaakcentowano problem odwzorowania podróży mieszkańców miast i analizę potoku ruchu w miejskim systemie transportowym. Wyszczególnienie tych problemów jest istotne dla prowadzenia badań nad zrównoważeniem miejskich systemów transportowych.

Wybrane aspekty modelowania ruchu statków powietrznych na płycie lotniska

Przestrzeń powietrzna świata podzielona jest na Rejony Informacji Powietrznej (Flight Information Region). Obejmują one geograficznie całe państwa lub ich części. W granicach geograficznych jednego państwa może zostać ustanowionych kilka rejonów informacji. W polskiej przestrzeni ustanowiono jeden rejon informacji powietrznej, który w międzynarodowym kodzie ICAO ma znak EPWW, który został przedstawiony na rys. 2.1.

Rozwiązania ITS we wspomaganiu kierowcy podczas długiej jazdy i niekorzystnych warunków atmosferycznych

Od wielu lat bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce niezmiennie i negatywnie wyróżnia się na tle innych krajów Unii Europejskiej. Duża liczba wypadków, wysoka śmiertelność i wyjątkowo wysoki udział pieszych w wypadkach drogowych sprawiają, że Polska zajmuje niemal zawsze czołowe miejsce w tych tragicznych statystykach. W kwestii poprawy bezpieczeństwa ruchu zrobiono w ostatnich latach w Polsce bardzo dużo, jednak rok 2011 przyniósł, po raz pierwszy od szeregu lat, wzrost wypadkowości w Polsce.

Wspomaganie komputerowe konstrukcji rozkładu jazdy pociągów

W artykule przedstawiono metodykę konstruowania rozkładu jazdy pociągów wspomaganą komputerowo w postaci programu „eRJot”. Program ten umożliwia on skonstruowanie rozkładu jazdy pociągów po wprowadzeniu danych techniczno - ruchowych linii kolejowej oraz parametrów pojazdów trakcyjnych. Aplikacja została opracowana jako plik arkusza kalkulacyjnego Microsoft Office Excel 2007. Do obliczania czasów jazdy pociągu na szlaku wykorzystano metodę obliczeń uproszczonych. Program „eRJot” przeznaczony jest do kształtowania oferty przewozowej na wszystkich liniach kolejowych występujących w Polsce.

Metodyka oceny ryzyka w badaniach statków powietrznych

W badaniach (naziemnych i w locie) statków powietrznych nowo opracowywanych, modernizowanych i wytwarzanych seryjnie mogą wystąpić czynniki negatywnie wpływające na skuteczność i efektywność ich realizacji. Złożoność procesów i szeroki zakres zagadnień badań wymaga opracowania optymalnego programu badań uwzględniającego m.in. aspekty organizacyjne, techniczne, warunki klimatyczne i geograficzne czy też związane z wyszkoleniem personelu badawczego.

Nomadyczna linia telefoniczna dla małych firm logistycznych

W artykule zaprezentowano koncepcję linii nomadycznej dla małych firm logistycznych. W pierwszej części artykułu przedstawiono projekt opracowanego rozwiązania. W drugiej części przedstawiono metodykę badań jakości łącza nomadycznego. Całość podsumowują krótkie wnioski. Telephone nomadic line for small logistics companies Abstract The article presents the concept of nomadic lines of logistics for small businesses. The paper first presents the design of the developed solution. The second part presents the research methodology the quality of links nomadic. Briefly summarize the conclusions of the whole.
Subskrybuj to źródło RSS