logistyka.net.pl - wortal logistyczny | logistyka | e-logistyka | TSL

PARTNER PORTALU:

A+ A A-
Witamy, Gościu
Nazwa użytkownika Hasło: Zapamiętaj mnie

"Rozbijanie" JL - WMS - stany magazynowe
(1 przeglądających) (1) Gość
  • Strona:
  • 1

TEMAT: "Rozbijanie" JL - WMS - stany magazynowe

"Rozbijanie" JL - WMS - stany magazynowe 1 rok, 11 mies. temu #6174

Witam

Czy ktoś z Was ma doświadczenie w wdrażaniu WMS? Chodzi mi konkretnie o tworzenie jednostek logistycznych.
wdrażamy WMS w naszej firmie od pół roku - kolejno uruchamiając następne procesy.
Musieliśmy wyjść z naszym zapasem na magazyny zewnętrzne - postanowiliśmy wykorzystać opcję tworzenia JL do sprawniejszego kontrolowania obrotu naszym materiałem (palety nie są jednorodne - nie podajemy calej listy indeksów znajdujacych się na konkretnych paletach tylko numery JL
Stwarza to niestety pewne problemy. Nie mamy jeszcze uruchomionej kompletacji - tzn. że nie możemy z jl wyjąć jednego indeksu (materiału) który potrzebujemy. Planista robi w systemie rezerwację na jedną pozycje ktora jest przypisana do konkretnej jl razem z pozostałymi. Ściągając rezerwację znika (rozbija się) cała jl - a więc i wszystkie pozycje zarezerwowane i niezarezerwowane znikają - zostają wydane. Do tej pory ze wzgledu na brak czasu na tworzenie nowej nowej jl dla pozycji niezarezerwowanych zwoziliśmy materiał na produkcję.
Jednak jego zaleganie szybko stało się uciążliwe.
czy ktoś z Was miał podobną sytuację? lub zna jakieś sesnsowne rozwiązanie tej sytuacji?

Odp: "Rozbijanie" JL - WMS - stany magazynowe 1 rok, 10 mies. temu #6210

  • jmajewski
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 4
  • Oklaski: 0
Nie wszystko jest w Twojej dość wyczerpujacej relacji jasne. Stąd moja odpowiedź może nie być trafna.
Przede wszystkim: o jaki system WMS chodzi? Czy jest tam aplikacja terminalowa? Czy drukowane są stosowne etykiety z kodami kreskowymi?
Podanie nazwy systemu trochę nakierowuje na opcje rozwiązania. Odnoszę wrażenie, że ten WMS to w zasadzie ERP zaciągniety do pracy w magazynie. Jeśli tak jest rzeczywiście, to nie wróżę sukcesu.

Jest trochę problemów:

1. (palety nie są jednorodne - nie podajemy calej listy indeksów znajdujacych się na konkretnych paletach tylko numery JL[/i]) - pytanie: gdzie i komu nie podajecie listy indeksów? Na etykiecie, w dokumencie, emailem, telefonicznie itp?

2. Przyczyną problemów jest brak uruchomionej kompletacji, więc system nie wie, co znajduje się na jl.

3. Rezerwacje dokonywane przez planistę na konkretne fizyczne pozycje przypisne do określonej jl to jakieś nieporozumienie. Planista raczej nie widzi konkretnej jl.

4. Coś gdzieś znika, gdy ściągana jest rezerwacja itd.

Uporządkujmy zatem zagadnienie:
1. Do planowania i rezerwowania jakiejś ilości jakiegos produktu służy system ERP.
2. Planiści na ogół widzą zagregowane ilości produktów znajdujących się w magazynie - stany magazynowe.
3. Planiści nie widzą fizycznego rozmieszczenia produktów w magazynie, nie widzą które sztuki są na jl, moga tylko wiedzieć, jakie tam są ilości.
4. Do fizycznej obsługi procesów magazynowych służy system WMS.
5. Rezerwacje określone przez planistę powinny być w systemie WMS transponowane na określone produkty, w dodatku jeszcze z uwzględnieniem strategii LIFO, FIFO czy FEFO. To już powinien "robić" WMS.
6. Sensowny WMS to taki, który jest wspomagany technikami automatycznej identyfikacji (np. skanowanie kodów kreskowych).
7. Wszystkie produkty (opakowania) powinny być wówczas wyposażone w etykiety z kodami kreskowymi.
8. System WMS (a nie ERP) współpracuje wówczas z mobilnymi terminalami skanującymi.
9. Niejednorodne jl tworzone są poprzez skanowanie kodu towaru i układaniu go na palecie. Po uformowaniu palety system generuje numer palety i wiąze go z numerami skompletowanych produktów. Powinno się w tym momencie wydrukować etykietę z numerem jl.
10. W systemie WMS jest "wiedza" o tym co znajduje się na określonej jl i ile tego tam jest. Dodatkowo system WMS jeszcze "wie", gdzie ta jl się znajduje.
11. Od tego już tylko krok, aby tym dobrze zarządzać. Trzeba tylko spełnić pewne warunki.

Warunki:
1.Każda jl musi mieć etykietę z kodem kreskowym - najlepiej GS1-128 wyrażającym jej numer seryjny (SSCC).
2.Każda postać opakowaniowa musi mieć etykietę z kodem kreskowym, wyrazającym jej numer (GTIN) - może to być EAN-13, ITF-14 lub GS1-128.
3.Numery SSCC i GTIN są unikalne w skali swiata, więc można daną jl (o określonym numerze SSCC) wysłać do dowolnego odbiorcy a w ślad za tym wysłać mu komunikat w XML mówiący, jaka jest zawartość tej jl. Jeżeli jl została skompletowana prawidłowo, to w konumikacie xml powinno być dokładnie to samo, co na palecie - są to informacje systemowe a nie ludzkie.
4. Zabranie czegos z jl jest wówczas łatwe: skanuję kod jl, skauję kod towaru i fizycznie zab ieram towar. System wie, że na tj jl jet o jedna sztuke towaru mniej. Nie ma prostszego rozwiązania.
5.Aby to wszystko ładnie zadziałało, to firma (magazyn) powinna funkcjonować zgodnie z globalnym systemem identyfikacji GS1.

A o rezerwacjach na konkretne produkty na konkretnych jl lepiej zapomnieć. Wtedy to zadziała.
Pozdrawiam
J.Majewski
Za tę wiadomość podziękował(a): Lukasz
  • Strona:
  • 1
Wygenerowano w 0.17 sekundy

Ostatnio na forum

 Instytut Logistyki i Magazynowania

Logowanie

LOGOWANIE

Rejestracja

Rejestracja użytkownika
lub Anuluj