logistyka.net.pl - wortal logistyczny | logistyka | e-logistyka | TSL

PARTNER PORTALU:

A+ A A-

paleta ładunkowa

pallet

Palette die (PL die Paletten)

Paleta to płaska, najczęściej drewniana konstrukcja, służąca do transportu towarów.

Palety stosowane są jako sztywne podłoże, na którym można układać drobniejsze opakowania i transportować je w większej ilości. Zaprojektowane są tak, aby można było łatwo podnosić je za pomocą wózków widłowych. Wymiary palet zostały ustandaryzowane. Środki transportu oraz pomieszczenia magazynowe dostosowane są w większości do umieszczania w nich określonych typów palet. Najbardziej rozpowszechniona w Europie jest tak zwana "europaleta", oznaczana z boku napisem "(EUR)". Europaleta została stworzona po raz pierwszy w 1950 roku przez szwedzki koncern BT Industries, jako uniwersalna paleta pasująca do wszystkich rodzajów wózków widłowych. Dodatkowo stosuje się czasami tak zwane "nadstawki paletowe", drewniane, szczelne obudowy, osłaniające z boków i z góry towar ułożony na palecie. Spotyka się również tak zwane "skrzyniopalety", wykonane z tworzyw sztucznych lub aluminium, które oprócz sztywnego spodu mają również ściany i klapę zamykającą od góry. Istnieją nawet ich wersje izotermiczne, zapewniające utrzymanie określonej temperatury we wnętrzu.

 
Specyfikacja techniczna palety EUR
 
Najczęściej spotykane typy palet

( długość x szerokość x wysokość):

  • "europaleta" (EUR) - 1200 x 800 x 144 mm, obciążenie do 1000 kg
  • 1/2 (EUR) - 800 x 600 x 144 mm
  • powiększona (EUR) - 1200 x 1200 x 144 mm
  • ISO - 1200 x 1000 x 144 mm (tzw. angielka)
  • przeznaczona do kontenerów - 1135 x 1133 mm

Ciekawostki

Palety EURO może produkować i naprawiać każda firma, która posiada licencję EPAL. Naprawianą paletę można poznać po charakterystycznym gwoździu naprawczym z symbolem EPAL. Każda paleta, która jest naprawiana przez firmę bez licencji, lub ma widoczne uszkodzenia, traktowana jest jako nie EURO - (jednorazowe, uszkodzone, inne). Palety wyprodukowane przez PKP Cargo są traktowane jako EURO, ale tylko egzemplarze wyprodukowane przed 1 maja 2004 r. Po tym czasie firma ta nie posiadała już licencji.

W dokumentach spedycyjnych i magazynowych paletę EURO określa się jako EUP. Palety typu MAV są traktowane jako EURO, gdyż produkująca je firma posiada licencję. Wszystkie palety EPAL mają stosowny znaczek EPAL na lewym bądź środkowym wsporniku, z wyjątkiem palet włoskiej produkcji z okresu od 01.03.1999 r. do 30.06.2000 r. - na paletach z tego okresu nie ma znaczka EPAL. Palety czyste, ładne, "jak nowe" kwalifikuje się jako I gatunek. Palety zabrudzone, z widocznymi śladami zużycia to II gatunek.

Palety drewniane, w chwili obecnej są często zastępowane przez palety plastikowe. Są one trwalsze, nadają się do recyklingu. Zaletą palet plastikowych jest ich stała waga (tolerancja +/-2%). Odporność na promienie UV. Palety plastikowe z materiału oryginalnego HDPE lub PP mają żywotność 10-15 lat. okres żywotności palety plastikowej zależy od częstotliwości rotacji, a także od ludzi, którzy ich używają. Palety plastikowe mogą być eksportowe, ograniczonego stosowania, do regałów wysokiego składowania, a także do przemysłu spożywczego z atestem PZH.

 Instytut Logistyki i Magazynowania

Logowanie

LOGOWANIE

Rejestracja

Rejestracja użytkownika
lub Anuluj