Zaloguj się

WIEDZA: e-gospodarka

Porty środkowego wybrzeża. Charakterystyka i potencjalne zagrożenia dla infrastruktury portowej

Od początku lat 90, przede wszystkim w wyniku inicjatywy władz samorządowych, wzrosło zainteresowanie małymi portami morskim, w tym portami wybrzeża środkowego. Aktywizacja małych portów stanowi, obok działań na rzecz ochrony środowiska, podstawowy element i zarazem warunek rozwoju większości polskich gmin morskich. Jednocześnie porty te ze względu na występowanie zróżnicowanej infrastruktury i przeładunek szerokiego asortymentu towarów, często niebezpiecznych, są szczególnie narażone na różne zagrożenia zagrożenia.

Zintegrowane zarządzanie jakością w przemyśle metalurgicznym

Pojęcie jakości - po raz pierwszy pojawiające się w rozważaniach Platona, Cycerona czy Arystotelesa - znalazło wykorzystanie w wielu dziedzinach ludzkiej działalności, począwszy od jakości produktów materialnych, usług, procesów związanych z przetwarzaniem, wymianą, zarządzaniem, a ogólnie biorąc z życiem . Współcześnie w literaturze przedmiotu prezentowane są definicje jakości (Joseph M. Juran, W.

Transport morski litwy łotwy i estonii istotnym elementem struktury ekonomicznej tych państw

Litwa, Łotwa i Estonia to państwa bałtyckie, które odzyskały swoją niepodległość w 1991 roku po rozpadzie ZSRR. Państwa te leżąc w basenie Morza Bałtyckiego i ich najważniejsze porty zawsze były istotnym elementem transportu morskiego tego regionu, nawet w okresie utraty niepodległości i funkcjonowania w strukturach ZSRR. Wzmocnienie obrotów portowych i odbudowanie ich silnej pozycji w omawianym regionie było i jest priorytetowe dla tych państw. Wpływy z przeładunków odbywających się w najważniejszych portach Litwy Łotwy i Estonii stanowiły i stanowią istotny element struktury ekonomicznej tych państw.

Powiązania sfer administracyjno-zarządczej i eksploatacyjnousługowej w polskich portach morskich. Analiza stanu. Rozwiązania modelowe.

Na układ funkcjonalny portu morskiego składają się: sferę administracyjno-zarządczą i eksploatacyjno-usługową. Tworzą one szereg powiązań niezbędnych do sprawnego realizowania procesów gospodarczych przebiegających w obszarze portu. Znaczna część tych powiązań jest efektem obowiązujących przepisów prawa nakładających na administrację państwa, podmioty zarządzające, użytkowników portów obowiązek realizowania procesów gospodarczych zgodnie z nimi. Pozostałe wynikają z organizacji funkcjonowania portu oraz powiązań cywilno-prawnych pomiędzy podmiotem zarządzającym a jego użytkownikami.

Wnioskowanie abdukcyjne w procesie planowania strategii zrównoważonego rozwoju

Streszczenie: W artykule przedstawiono tezę o celowości zastosowania wnioskowania abdukcyjnego w procesie planowania strategii zrównoważonego rozwoju. Podkreślono, że złożoność problematyki planowania przyszłości wymaga zastosowania niemonotonicznej metody wnioskowania, umożliwiającej znajdowanie przyczyn założonych (lub znanych) skutków. Wskazano, że systemy abdukcyjnego programowania logicznego stanowią odpowiednie narzędzie w badaniach procesu planowania zrównoważonego rozwoju.

Rola istniejących map batymetrycznych w turystyce i nawigacji śródlądowej na wielkich jeziorach mazurskich

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich to niewątpliwie jeden z najciekawszych i najpiękniejszych zakątków Polski. Jeziora wraz z łączącymi je kanałami, od Węgorzewa po Pisz stanowią ogromną atrakcję turystyczną dla żeglarzy, turystów, wędkarzy oraz amatorów pozostałych sportów wodnych. W artykule przedstawiono analizę istniejących materiałów kartograficznych, map turystycznych i przewodników wybranego fragmentu na szlaku jezior mazurskich.
Subskrybuj to źródło RSS