Zaloguj się

AKTUALNOŚCI: raporty i analizy

Polska umacnia swoją pozycję magazynową w Europie

Rynek magazynowy w Polsce rozwija się stabilnie i utrzymuje piątą pozycję w Europie pod względem dostępnej powierzchni. W II kwartale 2025 r. jej zasoby przekroczyły 36 mln mkw., co oznacza wzrost o 7,2 proc. w ujęciu rocznym – wynika z najnowszego raportu CBRE. W porównaniu do poprzedniego kwartału znacząco zwiększyła się także wielkość powierzchni w budowie. Powstaje 657 tys. mkw., a więc o 47 proc. więcej niż w I kwartale br. Jak wskazują eksperci CBRE, skłonność właścicieli magazynów do udzielania rabatów i dodatkowych zachęt przy najmie powierzchni jest coraz mniejsza, co powoduje lekki wzrost wysokości czynszów.

Stabilny popyt magazynowy w Polsce

Według najnowszego raportu „Rynek magazynowo-przemysłowy w Polsce”, opublikowanego przez firmę doradczą Newmark Polska, pierwsze sześć miesięcy 2025 roku upłynęło na polskim rynku magazynowo-przemysłowym pod znakiem umiarkowanej aktywności deweloperów zarówno pod względem wielkości nowej podaży, jak i powierzchni pozostającej w budowie. Z kolei aktywność najemców utrzymuje się na dość wysokim poziomie, przy przeważającym udziale renegocjacji. Istniejące magazyny oferują stosunkowo dużo powierzchni do wynajęcia, zwłaszcza w województwach dolnośląskim, mazowieckim, łódzkim i śląskim – w każdym z tych regionów wolumen pustostanów przekracza 400 000 mkw.

Droga do stabilizacji polskiego rynku magazynowego

Firma doradcza Savills opublikowała najnowszy raport dotyczący krajowego rynku magazynowo-przemysłowego. Pierwsze półrocze 2025 potwierdza rosnącą atrakcyjność Polski w oczach inwestorów oraz najemców. Warszawa wraz z okolicznymi miejscowościami przekroczyła poziom 7 mln m kw. istniejącej powierzchni, umacniając swoją pozycję jako istotny hub logistyczny w regionie Europy Środkowej.

UDT podsumowuje I kwartał 2025 r. w transporcie kolejowym

Początek 2025 r. nie przyniósł wzrostu w sektorze kolejowych przewozów towarowych – w I kwartale tego roku przewieziono jedynie 52,19 mln ton masy. Dane o strukturze ładunków pozwalają dostrzec sygnały głębszych zmian, które wiążą się zarówno z kondycją krajowej gospodarki, jak i europejskimi trendami w logistyce.

Spadki kolejowych przewozów międzynarodowych

Dla przewoźników towarów, którzy są obecni na polskim rynku i obsługują przewozy w komunikacji międzynarodowej, rok 2024 upłynął pod znakiem spadków – łączna masa obsłużonych ładunków to nieco ponad 79,2 mln ton, czyli mniej o 1,9% w porównaniu z 2023 r. Pozytywnie wyróżniał się jedynie segment tranzytu – ponad 8,1 mln ton przewiezionej masy to wzrost o 4,2% rok do roku.

Magazyny przeładowane problemami finansowymi

Zaległe zadłużenie firm działających w sektorze magazynowania i przechowywania towarów wyniosło na koniec maja 2025 roku około 389 mln zł - wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz bazy BIK. To wzrost o 10,2 proc. rok do roku. Choć sytuacja w branży zajmującej się magazynowaniem nie nosi jeszcze oznak kryzysu, przedsiębiorcy coraz silniej odczuwają skutki dotychczasowego spowolnienia gospodarczego oraz narastającej presji kosztowej. Szansą na poprawę sytuacji sektora są zwiększające się inwestycje, które jak wskazuje BIG InfoMonitor w jednym z najnowszych badań, rozważa coraz więcej firm, ale aż 45 proc. z nich planuje przeznaczyć środki własne a nie finansowanie zewnętrzne na rozwój w nadchodzących miesiącach.

Na wymianę tachografu został już tylko miesiąc

Według najnowszych danych Inelo i Eurowag, nawet 1/4 przewoźników wykonujących transport międzynarodowy ma zainstalowany w pojeździe smart tachograf pierwszej wersji i nadal nie wymieniło go na wymagany model G2V2.[1] Tymczasem czasu na dostosowanie się do nowych przepisów pozostało niewiele, ponieważ po 18 sierpnia 2025 r. firmy bez odpowiednich urządzeń nie będą mogły legalnie wykonywać przewozów międzynarodowych po Unii Europejskiej. Dlaczego firmy transportowe nadal zwlekają z obowiązkiem wymiany tachografów i jakie są za to konsekwencje?

Subskrybuj to źródło RSS