Zaloguj się

WIEDZA: transport i spedycja

Niedobór kierowców w Europie wymaga odpowiedniej strategii

Europejski system transportowy stoi w obliczu bezprecedensowego wyzwania: braku zawodowych kierowców, co już teraz zakłóca łańcuchy dostaw na całym kontynencie. W 2024 r. w Unii Europejskiej pozostawało nieobsadzonych ponad 426 000 stanowisk kierowców samochodów ciężarowych, a liczba ta ma się niemal podwoić do 2028 r.. Za tymi liczbami kryje się złożona kombinacja czynników — od zaostrzających się przepisów wizowych i coraz starszej siły roboczej po malejącą atrakcyjność zawodu wśród młodszych pokoleń. Jeśli branża i decydenci nie podejmą wspólnych działań, europejska gospodarka może spowolnić nie z powodu braku towarów, lecz ludzi, którzy mogliby je przewozić.

Odprawa celna nietypowych towarów

Odprawy celne to nie tylko rutynowe procedury związane z typowym handlem międzynarodowym. – W naszej branży każdy dzień może przynieść zupełnie nowe wyzwanie. Nietypowe towary, jak lwy z Ukrainy, skrzypce czy zestaw breachingowy wymagają znajomości przepisów i umiejętności rozwiązywania niestandardowych problemów – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Alternatywne sposoby zatrudnienia kierowców

Przedsiębiorcy w odpowiedzi na wyzwania, takie jak rosnące koszty pracy, coraz częściej sięgają po alternatywne formy współpracy z kierowcami, które z jednej strony oferują większą elastyczność i potencjalne oszczędności, z drugiej – wymagają dobrej znajomości przepisów i skutecznego unikania błędów formalnych. Wokół tego typu umów narosło jednak wiele nieporozumień, uproszczeń, a czasem mitów, które nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością.

Jak polski przedsiębiorca z powodzeniem może założyć firmę transportową w Niemczech?

Niemcy, jako największa gospodarka w Europie, a także ze względu na bliskość geograficzną, są interesującą lokalizacją biznesową dla polskich firm transportowych i logistycznych w celu otwarcia nowych rynków zbytu. Jednocześnie Polska od lat znajduje się w pierwszej piątce partnerów handlowych z perspektywy Niemiec. W 2024 roku obrót handlu między oboma krajami wyniósł około 172 miliardów euro.

Kto napędzi e-rewolucję w branży automotive?

Rosnący popyt na pojazdy elektryczne, zaostrzenie regulacji środowiskowych oraz gwałtowny rozwój technologii stawiają sektor motoryzacyjny w obliczu fundamentalnej transformacji. Procesy produkcyjne, projektowe i operacyjne ulegają cyfryzacji oraz elektryfikacji, obejmując cały łańcuch wartości - od R&D po obsługę posprzedażową. Jednak tempo zmian technologicznych wyraźnie wyprzedza zdolność rynku pracy do adaptacji. Coraz więcej firm zmaga się z niedoborem specjalistów od elektromobilności, automatyzacji i ESG, co nie tylko spowalnia rozwój innowacji, ale stanowi poważne ryzyko strategiczne dla konkurencyjności całego ekosystemu automotive. To wszystko rodzi pytanie jak branża poradzi sobie z pogłębiającą się luką kompetencyjną i czy inwestycje w technologie nadążą za inwestycjami w ludzi.

Kradzieże ładunków i ochrona towarów o wysokiej wartości

Wraz ze wzrostem liczby incydentów kradzieży ładunków w globalnych i europejskich łańcuchach dostaw coraz większe znaczenie ma ochrona towarów o wysokiej wartości w transporcie drogowym. Girteka, największa europejska firma transportowa oparta na aktywach własnych, analizuje ryzyka i zmieniające się metody kradzieży oraz pokazuje, w jaki sposób standard TAPA TSR wspiera przewoźników, klientów i odbiorców końcowych w ograniczaniu ryzyka i budowaniu bezpieczniejszych łańcuchów dostaw.

Subskrybuj to źródło RSS