Zaloguj się

WIEDZA

Skuteczność zagranicznych modeli do prognozowania bankructwa przedsiębiorstw transportu drogowego towarów

Zainteresowanie problematyką prognozowania zagrożeń w funkcjonowaniu przedsiębiorstw pojawiło się w Stanach Zjednoczonych. Szczególne nasilenie zapotrzebowania na modele predykcyjne wystąpiło w okresie wielkiego światowego kryzysu gospodarczego.

Struktura kosztów w łańcuchach dystrybucyjnych krajowego systemu logistycznego

Tematem opracowania jest zbadanie rozkładu kosztów logistycznych w łańcuchach transportowomagazynowych łączących pierwotnych dostawców z docelowymi odbiorcami. W łańcuchach tych realizowane są przepływy strumieni ładunków i związanych z nimi informacji w obiektach liniowych (transport) i punktowych (buforowanie, rozdział, kompletacja, konsolidacja). W referacie przedstawiono pierwsze rezultaty badań oraz drogę dochodzenia do nich. Nawiązano przy tym do schematu blokowego krajowego systemu logistycznego (KSL) lokalizując łańcuchy transportowo-magazynowe wśród wybranych obszarów funkcjonalnych KSL.

Zakres i zadania controllingu logistyki

Stworzenie odpowiedniego systemu informacyjnego wspomagającego zarządzanie w przedsiębiorstwie wymaga objęcia wszystkich sfer jego działalności. Teoretyczne koncepcje wydzielonych, oddzielnych systemów, takich jak rachunkowość, logistyka i controlling powinny dążyć do integracji wzajemnych powiązań i zadań. Controlling logistyki ma za zadanie wspierać realizację procesów logistycznych oraz przyczyniać się do zwiększenia i utrwalania wkładu logistyki w sukcesie rynkowym przedsiębiorstwa. Obejmuje on swoim zakresem nie tylko koszty funkcjonowania wydziałów logistycznych, ale przede wszystkim nadzoruje i steruje efektywnością całego obszaru przepływu dóbr i usług w przedsiębiorstwie. Controlling spełnia swoją funkcję koordynacyjną w przekroju podejmowania decyzji (zarządzania), co umożliwia z kolei właściwą realizację procesów logistycznych warunkujących czasowo-przestrzenne prowadzenie działalności gospodarczej.

Biopaliwa pierwszej i drugiej generacji - metody otrzymywania i właściwości

Zrównoważony rozwój gospodarczy i przemysłowy wymaga bezpiecznych, zrównoważonych zasobów energii. Niestety biopaliwa pierwszej generacji to paliwa wytwarzane z substancji organicznej, którą można wykorzystać także do produkcji pożywienia lub pasz. Dopiero paliwa drugiej generacji opierają się na potrzebie zrównoważonego rozwoju i produkowane są przy wykorzystaniu takich procesów jak pirolizy, syntezy Fischera Tropscha czy hydrorafinacji. W artykule przedstawiono podstawowe procesy konwersji biopaliw płynnych i gazowych I i II generacji.

Specyfika budowlanego przedsięwzięcia inwestycyjnego z perspektywy procesów logistycznych

W artykule autorka omawia specyficzne cechy procesu budowlanego z perspektywy działań logistycznych, prezentuje najbardziej istotne czynniki determinujące działalność logistyczną w toku przygotowania i realizacji przedsięwzięcia budowlanego. Zwraca również uwagę na praktyczne aspekty działań o charakterze logistycznym, podejmowanych przez wybraną firmę wykonawczą z terenu Trójmiasta.

Koopetycja jako źródło przewagi konkurencyjnej łańcuchów dostaw

W artykule przedstawiono teoretyczne rozważania na temat koopetycji i jej możliwości implementacji w łańcuchach dostaw, ze szczególnym uwzględnieniem powiązań międzynarodowych i globalnych. Celem jest również wskazanie obszarów przewagi konkurencyjnej, jaką można osiągnąć dzięki nowym sposobom zarządzania i wdrażaniu nowoczesnych instrumentów do obszarów sieci dostaw.
Subskrybuj to źródło RSS