Zaloguj się

WIEDZA

Symulacja i analiza przebiegu pracy napędu tramwaju w okresach zerwania przyczepności

Przedstawiono model symulacyjny układu napędu tramwaju z silnikami prądu stałego i energoelektronicznym układem zasilania przeznaczony do analiz przebiegu pracy w okresach zerwania przyczepności podczas rozruchu i hamowania. Podano przykładowe wyniki symulacji prądu grup silników. Omówiono metody analizy falkowej jednowymiarowych sygnałów trakcyjnych. Przedstawiono przykładowe wyniki ekstrakcji cech charakterystycznych zjawiska zerwania przyczepności na podstawie analiz prądu. Przedstawiono przykładowe wyniki weryfikacji.

O potrzebie uświadamiania społeczności akademickiej w sferze ochrony praw własności intelektualnej

W artykule przedstawiona została tematyka ochrony własności intelektualnej ze szczególnym uwzględnieniem wybranych jej przedmiotów. Zakres przedmiotów został okrojony do dotyczącego ostatnich lat działalności Politechniki Warszawskiej w sferze własności intelektualnej. Podano ujednolicone wykazy zgłoszeń i uzyskanych praw ochronnych przypadające na poszczególne jednostki organizacyjne Politechniki Warszawskiej. Omówienia wykazów dokonano na tle kraju. Ponadto podano przesłanki przemawiające za stałym uzupełnianiem wiedzy studentów i pracowników na temat przedmiotów własności intelektualnej.

Sztuczne sieci neuronowe w zastosowaniu do modelowania fazy wznoszenia samolotu

W artykule przedstawiono zastosowanie sztucznej sieci neuronowej w modelowaniu fazy wznoszenia samolotu. Do wyznaczenia sieci wykorzystane zostały dane zarejestrowane przez pokładowy rejestrator parametrów lotu. Dla każdego z lotów stworzono odrębną sieć, co było spowodowane zmiennymi parametrami lotu oraz czasem trwania operacji. Otrzymane wyniki, dokładności odwzorowania lotów przez sieci, zamieszczono w tabelach. Zbadano wpływ struktury sieci na dokładność odwzorowania fazy wznoszenia samolotu. Pozwoli to na stworzenie modelu symulacyjnego oraz ocenę przebiegu lotu.

Rozpędzanie pojazdu dostawczego a emisja gazowych składników

W artykule zaprezentowano wyniki pomiarów toksyczności spalin samochodu dostawczego w rzeczywistych warunkach ruchu w zależności od sposobu jego rozpędzania. W oparciu o pozyskane dane pomiarowe dokonano oceny rozpędzania pojazdu uwzględniając minimalną emisję zanieczyszczeń. Badaniom w warunkach drogowych poddano samochód dostawczy napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym. Testy - rozpędzanie samochodu - wykonywano na krótkim odcinku jazdy, stosując różny styl osiągania założonej maksymalnej prędkości jazdy. Do pomiarów stężenia poszczególnych gazowych substancji szkodliwych w spalinach wykorzystano mobilną aparaturę do badań toksyczności spalin Semtech-DS firmy Sensors Inc.

Metody syntezy informacji obrazowej z wielu źródeł

W pracy zaprezentowano wnioskowania bayesowskie oraz algorytm Dempstera - Shafera do syntezy informacji. Przedstawiono podstawy i cele syntezy informacji. Omówiono syntezę danych z kilku źródeł wiedzy oraz wskazano na reguły decyzyjne niezbędne do realizacji wnioskowania. Omówiono algorytm Dempstera - Shafera, który pozwala na realizację syntezy informacji metodami statystycznymi.

Rozpoznawanie wzorców emisji spalin w pomiarach PEMS za pomocą sieci Kohonena (SOM)

Rozwój technik pomiarowych PEMS sprzyja badaniom ekologiczności pojazdów w rzeczywistych warunkach pracy. Interpretacja wyników pomiarów, na przykład emisji zanieczyszczeń, reprezentowanych bardzo licznymi zbiorami różnorodnych danych wymaga przeprowadzenia złożonych analiz numerycznych. Wyrafinowane metody statystyczne są skuteczne, lecz interpretacja wyników wymaga udziału eksperta o bardzo specjalistycznej wiedzy. Stosowanie metod data mining stwarza szerokie perspektywy i zwiększa zdecydowanie możliwości w zakresie analizy i interpretacji wyników eksperymentu. W artykule przeprowadzono badania transformacji wielolicznego zestawu uczącego uzyskanego z pomiarów do mało licznego zestawu neuronów sieci Kohonena. Dla wyuczonej sieci Kohonena przeprowadzono badania dotyczące rozpoznawania zadanych wzorców stanu pojazdu pomierzonych w trakcie eksperymentu drogowego.

Ocena efektywności kanałów dystrybucji w wybranym przedsiębiorstwie produkcyjnym - część II

Artykuł jest kontynuacją pierwszej części, w której przedstawiono charakterystykę kanałów dystrybucji wybranego przedsiębiorstwa produkcyjnego oraz przedstawiono metodykę obliczania koszów dystrybucji. W drugiej część artykułu przeprowadzono ocenę efektywności kanałów dystrybucji metodą analityczno-punktową. Na podstawie wyników badań zbudowano mapę stref efektywności dla analizowanych kanałów. Wymiarami opracowanej mapy były punkty uzyskane metodą punktowo-analityczną oraz wartości wskaźnika efektywności analizowanych kanałów dystrybucji.

Koncepcja systemu bezpieczeństwa obiektów WIG wykorzystujących efekt przypowierzchniowy

W artykule przedstawiono koncepcję systemu zarządzania bezpieczeństwem obiektów WIG (Wing in Ground) wykorzystujących w czasie ruchu tak zwany efekt przypowierzchniowy. Przedstawiono definicję obiektów WIG. Podano podstawowe charakterystyki aero- i hydro-dynamiczne obiektów WIG. Opisano metodę oceny zachowania się obiektów WIG w czasie eksploatacji. Przedstawiono koncepcję systemu oceny bezpieczeństwa obiektów WIG opartą na ocenie ryzyka wypadku. Podano strukturę systemu i miary bezpieczeństwa.

Wizyjno-optyczna metoda wykrywania przechyłu obiektu

Wizyjno-optyczna metoda detekcji przechyłu obiektu opiera się wykrywaniu zmian położenia plamki światła lasera w na ekranie i lokalizację jej komputerową analizą obrazu. Metoda ta nie tylko umożliwia wykrywanie zmian poziomowania ale i pomiar kąta pochylenia. Metoda ta została użyta do poziomowania w prototypowym urządzeniu do analizy świateł samochodu.
Subskrybuj to źródło RSS