Zaloguj się

WIEDZA

Nadzór techniczny nad ogrzewaniem rozjazdów tramwajowych na przykładzie Warszawy

Przedstawiono i omówiono schemat blokowy systemu ogrzewania rozjazdów tramwajowych w Warszawie. W systemie tym mogą być realizowane następujące funkcje: kontrola i pomiar prądu grzałek, pomiar temperatury zewnętrznej, załączanie sterowników lokalnych, pomiar opadów deszczu lub śniegu oraz transmisja tych danych do centrum monitoringu. Pokazano przykładowe termogramy powierzchni zwrotnic, wykonane przy mroźnej pogodzie za pomocą kamery termowizyjnej. Przeanalizowano celowość stosowania grzałek o różnej mocy. Na koniec podano harmonogram prac dotyczących wymiany przepalonej grzałki.

Zastosowanie języków opisu sprzętu do specyfikacji urządzeń srk

W artykule przedstawiono zagadnienia wspomaganej komputerowo specyfikacji urządzeń srk z wykorzystaniem języków opisu sprzętu. Przegląd stosowanych obecnie metod opisu urządzeń i systemów srk wskazuje, że nie istnieje metoda, która mogłaby zapewnić jednolitą platformę opisu wszelkiego rodzaju dyskretnych układów sterowania. Dodatkowo większość stosowanych metod opisu nie pozwala na wykorzystanie wspomagania komputerowego na etapie specyfikacji i weryfikacji algorytmów działania tego typu układów. Zostało pokazane, że zastosowanie do tego celu języków opisu sprzętu tworzy jednolitą platformę specyfikacji i weryfikacji urządzeń srk, pozwalając dodatkowo na statyczną i dynamiczną weryfikację poprawności opisu, z wykorzystaniem wspomagania komputerowego w postaci symulatorów logicznych. Na przykładzie specyfikacji algorytmu działania jednoodstępowej blokady liniowej w języku VHDL zaprezentowane zostały zarówno możliwości pakietu Active-HDL, jak i proces wspomaganej komputerowo specyfikacji i weryfikacji projektowanego specjalizowanego układu.

Analiza zakresu wykorzystania automatycznego dozorowania w ruchu lotniczym w Polsce

Wzrost wielkości ruchu lotniczego w Polsce wymusza ciągłą modernizację systemów nawigacji, łączności i dozorowania. Warto zauważyć, że poza rozwojem infrastruktury - wdrażane są nowe technologie w każdej z tych dziedzin, to jest: w zakresie łączności - łącza danych, nawigacji - GNSS (Global NavigationSatellite System), dozorowania - automatyczne zależne dozorowanie (ADS). Przy tym, uwzględnia się realizację ogólnoeuropejskich programów zarządzania ruchem lotniczym, w tym programów wykonawczych do Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES) - np.

Koncepcja zarządzanego przez mikrokomputer systemu alarmowego nadzorującego stan chronionego obiektu logistycznego systemy sterowania i nadzoru, mikrokomputery techniki zabezpieczenia mienia, systemy alarmowe, LabVIEW

Prawidłowe działanie systemu sygnalizacji włamania i napadu (I&HAS) wiąże się z szybkim przekazaniem informacji do użytkownika o stanie chronionego obiektu. W artykule przedstawiono koncepcję zastąpienia urządzenia sterującego i obrazującego (centrali alarmowej) przez komputer klasy PC wyposażony w odpowiednie oprogramowanie umożliwiający realizację funkcji sterowania, zarządzania systemem I&HAS.

Analiza stateczności początkowej podczas zatapiania siłowni głównej okrętu

Każde uszkodzenie poszycia kadłuba okrętowego wywołuje określone skutki w postaci zalania wodą jednego lub kilku przedziałów wodoszczelnych, i tym samym powoduje zmiany stateczności i położenia okrętu. Określenie tych zmian stanowi sedno obliczeń niezatapialnościowych wiążących się z eksploatacją okrętu uszkodzonego. W referacie przedstawiono metodykę obliczeń wysokości metacentrycznej oraz położenia okrętu podczas zalewania uszkodzonego przedziału. Zaprezentowano opracowany program komputerowy do symulacji zatapiania uszkodzonego przedziału oraz dokonano określenia wysokości metacentrycznej podczas zatapiania siłowni głównej.

Aerodynamika, oddziaływania pociągu, metoda objętości skończonych, CFD, konstrukcje kolejowe

W artykule przedstawiono analizę aerodynamiczną modeli lokomotyw trzech różnych typów oraz ich wpływ na konstrukcje przytorowe. Otrzymane rezultaty porównane zostały z danymi normatywnymi. Uwagę poświęcono głównie ciśnieniom generowanym przez pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h oraz parametrom procesu obliczeniowego. Analizę wykonano przy pomocy programów Dolfyn (Cyclone Fluid Dynamics BV) oraz Autodesk Algor Simulation Multiphysics, w których do rozwiązania równań Naviera-Stokesa używana jest metoda objętości skończonych.

Kryterium naprawy pojazdu, aktualna wartość pojazdu, kwantyle i kwantyle warunkowe, skumulowana intensywność uszkodzeń - funkcja wiodąca, rozkład Weibulla i jego parametry

W artykule podano sposób określania maksymalnego kosztu naprawy pojazdu w funkcji jego przebiegu. Według przyjętego kryterium opłacalności naprawy, koszt ten nie powinien przekraczać aktualnej wartości pojazdu. Do wyznaczenia aktualnej wartości pojazdu posłużono się pojęciem jego deprecjacji (utraty wartości), którą to deprecjację wyznaczono w oparciu o charakterystyki niezawodnościowe pojazdu. Zaprezentowaną w artykule metodę oszacowania maksymalnej wielkości kosztu naprawy pojazdu zilustrowano przykładem liczbowym.

Możliwości wspomagania systemów dynamicznego pozycjonowania statków

W referacie przedstawiono możliwości poprawy dokładności pozycjonowania statków, posiadających systemy dynamicznego pozycjonowania, z wykorzystaniem innych metod lub systemów. W skrajnie niekorzystnych sytuacjach, w których może być niemożliwe utrzymanie pracy części przemysłowej statków wielofunkcyjnych, zachodzi potrzeba wspomożenia systemów pozycjonowania dodatkowymi systemami, które zachowają dopuszczalne warunki pracy. Ponadto po przekroczeniu krytycznych parametrów pomogą zapewnić bezpieczeństwo i przetrwanie statku i jego załogi. Możliwych rozwiązań jest kilka, które wskazano w referacie. Podjęto próbę analizy tego problemu.

Region radomski, bezpieczeństwo ruchu drogowego, wypadki drogowe, ofiary wypadków drogowych,

W artykule przedstawiono analizę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd) w regionie radomskim na tle województwa mazowieckiego oraz całej Polski za okres ostatnich dziesięciu lat. Wyznaczono wartości wybranych wskaźników opisujących stan bezpieczeństwa ruchu drogowego dla wskazanych obszarów i porównano je ze wskaźnikami bezpieczeństwa ruchu drogowego dla analizowanego okresu.
Subskrybuj to źródło RSS