Zaloguj się

WIEDZA

Proces wtrysku, paliwa węglowodorowe, silnik o zapłonie samoczynnym, własności fizykochemiczne

W artykule przeanalizowano wpływ własności fizykochemicznych wybranych paliw węglowodorowych na przebieg procesu wtrysku w silniku o zapłonie samoczynnym. Podjęto próbę ustalenia na ile wskaźnik lepkości kinematycznej, gęstość oraz napięcie powierzchniowe paliw może wpływać na przebieg procesu wtrysku. Wyznaczono szereg parametrów wtrysku paliwa takich jak: maksymalne ciśnienie wtrysku, kąta początku wtrysku, kąt końca wtrysku, kąt trwania wtrysku. Wyniki pracy są interesujące z punktu widzenia eksploatacji jednostek napędowych pojazdów trakcyjnych.

Keywords: Two-phase system, full- and half bridge 2-phase converter, resonant LLC converter, direct matrix converter, two- phase AC motor, torque-speed characteristic

The paper deals with power electronic two-phase propulsion system with IM/SMPMmotors for electric vehicle drives applications. The proposed system consists of two-stage converter comprises: resonant LLC converter with AC output, two-phase matrix converter commutated by HF AC input voltage, and two-phase induction/synchronous motors.

Bezpieczeństwo ruchu, skrzyżowanie, sygnalizacja świetlna, sygnał zielony i czerwony, przejście dla pieszych, przechodzenie na sygnale czerwonym, prędkość pieszych

Zamiejskie skrzyżowania z sygnalizacją świetlną charakteryzują się znacznie mniejszymi potokami pieszych oraz dużymi potokami pojazdów na drodze głównej w porównaniu do skrzyżowań miejskich. W przypadku nie przestrzegania przepisów ruchu drogowego piesi narażeni są na poważne konsekwencje najechania przez pojazd poruszający się z dużą prędkością. W referacie zaprezentowano wyniki pilotażowych badań empirycznych zachowania pieszych na przejściach na zamiejskich skrzyżowaniach z sygnalizacja świetlną, tzn. badania przestrzegania sygnałów świetlnych oraz przechodzenia poza wyznaczonymi przejściami dla pieszych. Przedstawiono również wyniki pomiarów prędkości przechodzenia pieszych.

EGNOS, DGPS, nawigacja

Tematyką niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie: w jaki sposób zmienia się wartość poprawki do pseudoodległości w czasie w systemie EGNOS. W pracy wykonano analizy przebiegu wartości poprawek do pseudoodległości dla poszczególnych satelitów. Dane EGNOS do wykonania analiz pobrano z internetowego serwisu EMS (EGNOS Message Server), natomiast plik obserwacyjny ze stacji referencyjnej ASG-EUPOS w Olsztynie. Scharakteryzowano system EGNOS oraz zaprezentowano budowę pliku EMS. W kolejnym etapie dane zdekodowano w programie RTKLIB i wykonano zestawienia wartości dla poszczególnych satelitów. Dokonano charakterystyki rozkładu wartości poprawki do pseudoodległości w czasie.

Wymagania projektowe okrętowych osłon konstrukcyjno balistycznych

Przedstawiono wymogi stawiane okrętowym osłonom konstrukcyjno-balistycznym (OOKB) celem zapewnienia: odporności na ostrzał pocisków, funkcjonalności kadłuba po ostrzale, odpowiednich właściwości mechanicznych, łączenia elementów osłon. Pokazano obraz penetracji balistycznej materiałów tarczy pociskiem oraz modele opisujące proces penetracji tarczy pociskiem. Zobrazowano zależności odporności tarczy stalowej od jej grubości i twardości. W oparciu o przeprowadzone badania podano grubości balistyczne wybranych stali. W zakończeniu zaprezentowano wymogi stawiane stalom przeznaczonym na OOKB.

Cechy osobowościowe kierowcy w kontekście bezpieczeństwa na drodze

Sprawność psychologiczna jest niezwykle ważna z punktu widzenia bezpiecznego funkcjonowania kierowcy w ruchu drogowym. Poznanie swoich silnych i słabych stron, pozwala na adekwatną samoocenę, dzięki której kierowca może przewidzieć swoje reakcje w różnych trudnych sytuacjach i „dostroić" swój udział w ruchu drogowym odpowiednio do własnej kondycji psychologicznej.

Weryfikacja statystyczna wyników badań kąta zwilżania metodą osadzanej kropli kąt zwilżania, metoda osadzanej kropli, analiza statystyczna, walidacja

Celem pracy było sprawdzenie zgodności wartości swobodnej energii powierzchniowej (SFE3) badanych materiałów przy zastosowaniu do obliczania wartości kątów zwilżania mierzonych różnymi metodami dla materiałów ceramicznych (powłoki ZrN i TiAlN) osadzane metodą Arc-PVD. W pracy przedstawiono wyniki analizy statystycznej pomiarów kąta zwilżania pod kątem poprawności procedury pomiarowej, weryfikacji jednorodności próbek i zgodności wyników pomiaru swobodnej energii powierzchniowej dla dwu metod pomiaru. Przeprowadzone badania wskazują na zgodność wyników obu metod pomiarowych. Zaproponowano procedurę statystyczną weryfikacji wyników - kryteria odrzucania wyników jako błędne i ich powtarzania.

Modelowanie funkcjonalności i bezpieczeństwa systemów sterowania ruchem kolejowym wyposażony w zmienny odstęp blokowy bezpieczeństwo systemów srk, analiza bezpieczeństwa, modele systemów srk,

W pracy przedstawiono modele pozwalające analizować funkcjonalność oraz bezpieczeństwo systemów prowadzenia ruchu pociągów w oparciu bezwzględny Ruchomy Odstęp Blokowy. Modele te zostały opracowane na bazie procesów Markowa opisujących tego typu zdarzenia i pozwalają na oszacowanie odpowiednich współczynników charakteryzujących tego typu systemy. Mogą być też podstawą badań symulacyjnych w celu weryfikacji przyjętych założeń.
Subskrybuj to źródło RSS