Zaloguj się

WIEDZA

Modelowanie i symulacja zdarzeń

W pracy przedstawiono zagadnienia związane z podniesieniem bezpieczeństwa na niestrzeżonych przejazdach kolejowych poprzez zastosowanie dodatkowego systemu ostrzegania kierowców w oparciu o publiczne standardy transmisji bezprzewodowej.

Stres kierowcy przyczyną zagrożenia na drodze

Nie ulega wątpliwości fakt, iż prowadzenie auta jest zaliczane do jednych z bardziej niebezpiecznych czynności.
Wymaga maksymalnej koncentracji, skupienia i uwagi. Jeden nieroztropny ruch, oderwanie wzroku od drogi, może doprowadzić do wypadku. Celem artykułu jest przyjrzenie się problemowi występowania stresu wśród kierowców, najczęstszym przyczynom występowania stresu, oraz skutkom pozostawania pod jego długotrwałym wpływem jak również czynnikom, które mogłyby pomóc taki stres zredukować.

MOR-3 system, computer based interlocking system, safety requirements

Railway domain is a safety critical domain, where safety is given utmost importance. The most important part of the railways to carry out operations like safe movement of trains and communications between different entities is “signalling”. The railway signalling is governed by a concept called “interlocking”. Interlocking systems are implemented in different technology, one of them are information technology. Such systems are called “computer based interlocking systems”. This article presents the MOR-3 system that is economical and high performance computer based interlocking system produced by Z.A. KOMBUD S.A.

Badania samochodów, stateczność i kierowalność pojazdu, dynamika ruchu samochodu, układ pomiarowy, czujniki do badań dynamicznych

W artykule przedstawiono koncepcję modułowego systemu badawczego przeznaczonego do badania właściwości jezdnych samochodów pożarniczych charakteryzujących się wysoko położonym środkiem masy. System składa się z zestawy czujników do pomiaru parametrów ruchu pojazdu podczas jazdy, elektronicznego układu pomiarowosterującego i dedykowanego oprogramowania komputerowego. Uzyskiwane wyniki pomiarów charakteryzujące zachowanie samochodu w ruchu podczas standardowych testów drogowych pozwalają na ocenę jego bezpieczeństwa i przydatności do zastosowań specjalnych.

Prognozowanie wartości wskaźników poziomu motoryzacji dla wybranych miast w Polsce

W pracy rozpatrzono przydatność klasycznej metody tendencji rozwojowej do prognozowania wartości wskaźników motoryzacji. Zastosowano metodę bazującą na minimalizacji błędu prognozy ex ante. Zmieniając liczbę ostatnich L lat uwzględnionych w procesie predykcji, poszukuje się minimum wartości błędu ex ante. Dla optymalnej liczby lat wyznacza się wartość prognozy. Metoda została omówiona na przykładzie predykcji wartości wybranych wskaźników poziomu motoryzacji: liczby zarejestrowanych pojazdów mechanicznych oraz samochodów osobowych dla wybranych miast w Polsce: Gdańsk, Gliwice, Kraków oraz Szczecin. Obliczenia wykonano dla danych za lata 2000-2009, natomiast dane dotyczące 2010r. posłużyły do wyznaczenia błędu prognozy ex post.

Przepięcia, sieć trakcyjna, tłumienność

W artykule opisano problematykę tłumienności przepięć w sieci trakcyjnej 3KV DC. Badania przeprowadzono na okręgu doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie i poległy one na wprowadzaniu przy pomocy generatora impulsów udarowych bezpośrednio w sieć trakcyjną. Zarejestrowane przebiegi amplitud impulsów napięcia oraz prądu przedstawiono, a następnie przeanalizowano w tej publikacji.

Optymalizacja techniki użycia systemu sonarowego do realizacji pomiarów w basenie portowym optymalizacja, sonar boczny, basen portowy,

Artykuł przedstawia techniczne aspekty optymalizacji hydroakustycznego poszukiwania obiektów podwodnych za pomocą sonaru bocznego. Zwrócono w nim uwagę na możliwości mocowania sonaru do jednostki portowej. Przedstawiono przykłady platform pomiarowych przeznaczonych do wykonywania badań na akwenach portowych.

Nawigacyjne aspekty bezpieczeństwa żeglugi w rejonach instalacji przybrzeżnych transport bezpieczeństwo nawigacja

Artykuł w skrótowej formie porusza niektóre aspekty bezpieczeństwa żeglugi w rejonach instalacji przybrzeżnych jakimi są farmy wiatrowe. Podstawowe kwestie ekonomiczne ich eksploatacji zostały poruszone we wstępie. Następnie przedstawiono takie problemy nawigacyjnego zabezpieczenia bezpieczeństwa żeglugi w rejonie jak: identyfikacja i oznakowanie poszczególnych elementów instalacji oraz granice i ich wpływ na żeglugę w akwenie. Forma artykułu ogranicza autorów jedynie do poruszenia podstawowych aspektów nawigacyjnego zabezpieczenia w szeroko pojętym problemie bezpieczeństwa żeglugi w rejonie farm wiatrowych.

Uszkodzenia, sprężarki chłodnicze, chropowatość powierzchni.

W pracy przedstawiono wyniki badania zużycia węzłów tarcia rzeczywistej sprężarki chłodniczej. Badania wykonano na stanowisku badawczym składającym się z rzeczywistych elementów układu chłodniczego. Na urządzeniu tym można symulować różne niekorzystne prace sprężarki. Wykonano badania wpływu obecności mieszaniny oleju i ciekłego czynnika chłodniczego w sprężarce na zużycie powierzchni oraz wpływ obecności gorących gazów czynnika chłodniczego w karterze sprężarki na zużycie węzłów tarcia. Do analizy zużycia wybrano następujące elementy ruchowe sprężarki: tłok, cylinder tłoka i powierzchnie wału korbowego. Praca zawiera porównanie profili chropowatości powierzchni przed i po próbach badawczych.

Wybrane zadania dynamiki analitycznej z zastosowaniem prawa zachowania momentu pędu. Część I mechanika teoretyczna i analityczna, pęd, moment pędu (kręt), równania ruchu układów

W referacie rozwiązano kilka trudniejszych zadań, których rozwiązania opierają się na podstawowym prawie dynamiki klasycznej, jakim jest prawo zachowania momentu pędu. Podano rozwiązania tych zadań, a wyniki rozwiązań szczegółowo przeanalizowano.
Subskrybuj to źródło RSS