Zaloguj się

WIEDZA

Silnik indukcyjny, wielofazowy, napędy, właściwości.

Układy napędowe z silnikami indukcyjnymi zasilanymi z przemienników częstotliwości znalazły zastosowanie w przemyśle,trakcji i w gospodarstwach domowych, dzięki ich niewątpliwym zaletom. Obecnie wiele ośrodków pracuje nad sposobami ograniczenia negatywnych zjawisk występujących przy zasilaniu z przemiennika częstotliwości. W przedstawionym artykule zostały zaprezentowane sposoby prowadzące do tego celu. Największe korzyści z zastosowania silników wielofazowych to: - ograniczenie wyższych harmonicznych, - zwiększenie momentu napędowego, - zwiększenie zakresu regulacji prędkości obrotowej.

Przykład modelowania okresu utrzymania wybranych elementów konstrukcji stalowych poddanych korozji utrzymanie, stal, korozja

W pracy przedstawiono przykład modelowania okresu utrzymania elementów konstrukcji ze stali S235JR poddanych korozji atmosferycznej i korozji chemicznej. Przyjęto wyidealizowaną liniową zależność między szybkością korozji a czasem ekspozycji. Model zbudowano na podstawie danych z literatury i wyników własnych badań korozyjnych. Wyniki wzrastania szybkości korozji w czasie oceniono z punktu widzenia wytrzymałości materiałów.

Wykorzystanie instalacji magistralnej EIB/KNX do zarządzania energią w samochodach typu CAMPER camper, samochód turystyczny, instalacja EIB/KNX, magistrala komunikacyjna, instalacja elektryczna

Camper jest to samochód turystyczny wyposażony i zbudowany w celu swobodnego podróżowania. Posiada miejsca służące do spania i wypoczynku. W artykule zaprezentowano przykład konwencjonalnej instalacji elektrycznej 230 V stosowanej w tego typu samochodach oraz możliwości zastąpienia jej instalacją inteligentną. Użyta w tym celu została instalacja magistralna EIB/KNX. Zaprezentowane zostały ponadto elementy składowe takiej instalacji, zabezpieczenia oraz sposoby jej integracji z instalacją elektryczną pojazdu 12 V, a także z instalacją zewnętrzną 230 V.

Sieć stacji tankowania CNG

W artykule opisano zagadnienia o tematyce dotyczącej możliwości rozwoju rynku CNG jako paliwa do pojazdów. W artykule zawarte zostały również informacje o właściwościach i cenach CNG w porównaniu z paliwami ciekłymi (benzyna i ON), a także informacje o korzyściach ekologicznych wynikających z zastąpienia paliw ciekłych - sprężonym gazem ziemnym. W następnej kolejności opisano dostępność stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego w Polsce a także perspektywy polepszenia aktualnego stanu. W pracy przedstawiono analizę ekonomiczną zakupu pojazdów zasilanych paliwami gazowymi wyposażonych w fabryczne układy zasilania z odpowiadającymi im wersjami benzynowymi, przy czym porównane zostały parametry oraz koszty eksploatacji tych pojazdów.

Układ sterowania pozycyjnego, Sterowanie pozycyjno-siłowe

W pracy przedstawiono realizację sterowania admitancyjnego w oparciu o sterownik ruchu realizujący sterowanie pozycyjne. Zbudowano stanowisko składające się z: wieloosiowego sterownika ruchu NextMove ESB, serwowzmacniacza ADS 50/5, silnika DC 403A403 z enkoderem oraz zasilacza DR 120/24. Korzystając z dostarczonych przez producenta sterownika bibliotek funkcji ruchu oraz kompilatora języka C opracowano program zastępujący wybrane funkcje firmowego oprogramowania sterownika NextMove. Program ten realizuje algorytm regulatora admitancyjnego.

Numerical analysis of an influence of the interlayers‘ contact on the fatigue strength of flexible pavements flexible pavements, interlayer contact, FEM, mechanistic design method

Numerical simulations of flexible pavement (KR category) were carried out in the paper. The special attention was put on modelling of a friction behaviour between structural layers. Three types of models were prepared: no possibility of slide, contact with a friction factor 0,65, contact with a friction factor 0,8. In the models in which the slip was made possible the fatigue strength was one order of magnitude smaller then in a traditional model used in mechanistic design method.

Stany zdatności eksploatacyjnej innowacyjnych systemów ograniczających emisję szkodliwych składników spalin do atmosfery

Jak potwierdza dwudziestoletnie doświadczenie zawodowe po wprowadzeniu nowych rozwiązań do produkcji stacje serwisowe stają przed poważnymi wyzwaniami diagnostycznymi. W wielu przypadkach analiza ustawień fabrycznych i parametrów rzeczywistych nie przynosi rezultatów. Niezbędna wówczas jest specjalistyczna wiedza z zakresu możliwych stanów pracy oraz metod diagnozy, umożliwiająca analizę przebiegów oscyloskopowych sygnałów sterujących i wykonawczych oraz relacji między nimi. Tak więc artykuł ten ma na celu zaprezentowanie wybranych innowacyjnych rozwiązań pojazdów samochodowych w koncepcji DRIVe oraz BlueMotion II oraz metod ich diagnozy.

Certyfikacja nowego i modernizowanego wyposażenia stacji kontroli pojazdów

W artykule przedstawiono dwa zróżnicowane podejścia do certyfikacji przyrządów i urządzeń diagnostycznych odnoszące się do urządzeń nowych oraz urządzeń użytkowanych na stacjach kontroli pojazdów. Zmiany przepisów prawnych wprowadzające nowe wymagania w stosunku do urządzeń spowodowały, że urządzenie wyprodukowane wcześniej i eksploatowane na stacjach kontroli pojazdów, w niektórych przypadkach, nie spełniają aktualnych wymagań.
Subskrybuj to źródło RSS