Zaloguj się

WIEDZA

Czynniki zagrożenia w ruchu drogowym

W artykule przedstawiono analizę czynników zagrożenia wpływających na bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz skutków zdarzeń drogowych. Uwzględniono czasookres ich trwania oraz zasięg jak również intensywności oddziaływania. Szczególną uwagę poświęcono, często pomijanej, sprawności psychofizycznej użytkowników systemu komunikacyjnego. Przeanalizowano wpływ jaki na tę sprawność ma obecność czynników obciążających. Wskazano na celowość przeprowadzenia dalszych, bardziej szczegółowych badań w tym obszarze, a w niektórych aspektach także zastosowania uregulowań prawnych.

Detekcja kolizji drogowej dla potrzeb pokładowego urządzenia ecall

W artykule opisano problemy związane z detekcją kolizji drogowej dla potrzeb automatycznego wezwania służb ratunkowych. W chwili wykrycia kolizji zainstalowane w pojeździe urządzenie eCall będzie automatycznie nawiązywało połączenie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego i przesyłało zestaw podstawowych informacji dotyczących pojazdu i miejsca zdarzenia. Do wyzwolenia alarmu nie będą wykorzystane informacje o uruchomieniu poduszek powietrznych, ponieważ podłączenie urządzenia eCall mogłoby zakłócać działanie systemów bezpieczeństwa pojazdu. Konieczne jest opracowanie metody umożliwiającej wykrycie kolizji drogowej na podstawie dostępnych danych dostarczonych z czujników przyspieszeń.

Na wybranym obszarze zasilania

W artykule przedstawiono analizę statystyczną awaryjności linii kablowych SN i nN na wybranym obszarze zasilania elektroenergetycznego. Dla porównania przedstawiono statystyki awaryjności dla całego zakładu, obejmującego badany obszar. Podano i przeanalizowano przyczyny powstawania awarii w sieciach tego typu. Podano dane statystyczne dotyczące czasów usuwania awarii w badanych liniach SN i nN.

Ocena przydatności układu przeciwblokującego abs przy niepełnej sprawności układu hamulcowego

Z punktu widzenia bezpieczeństwa czynnego, jednym z najistotniejszych czynników jest sprawność działania układu hamulcowego. W celu określenia wpływu niesprawności jakie mogą wystąpić w układzie hamulcowym na skuteczność jego działania, w warunkach współpracy z układami przeciwdziałającymi blokowaniu kół pojazdu, przeprowadzono próby drogowe. Wykonano pomiary opóźnienia hamowania przy wymuszonych uszkodzeniach w układzie hamulcowym pojazdu. W artykule omówiono warunki tych prób, uzyskane wyniki i przedstawiono wnioski.

Neuronowy estymator strumienia magnetycznego maszyny napędowej dla samochodu elektrycznego

Streszczenie: W artykule przedstawiono metody syntezy estymatora strumienia stojana maszyny indukcyjnej wykorzystujące sztuczne sieci neuronowe (SSN). Wymagania dotyczące charakterystyk regulacyjnych stawiane przed konstruktorami napędów samochodów elektrycznych wymuszają stosowanie algorytmów sterowania pozwalających na kształtowanie odpowiedzi momentu elektromagnetycznego wytwarzanego w maszynie napędowej.

Prędkość pojazdów w otoczeniu stacji automatycznej kontroli prędkości

Dostosowanie prędkości do znaków drogowych oraz warunków aktualnie panujących na drodze ma istotny wpływ na bezpieczeństwo poruszających się pojazdem oraz znajdujących się w jego pobliżu osób. W artykule przedstawiono aktualny stan prawny dotyczący dopuszczalnych prędkości na drogach, a także limity prędkości w krajach UE. Zwrócono także uwagę na zmiany liczby zabitych w wypadkach drogowych w ostatnich latach. W drugiej części przedstawiono analizy prędkości pojazdów w otoczeniu stacji automatycznej kontroli prędkości.

Analiza działania systemu asg-eupos w warunkach dynamicznych

Przeprowadzenie sondażu hydroakustycznego celem wykonania aktualnej, wiarygodnej i bardzo szczegółowej mapy batymetrycznej wymaga wykorzystania zarówno sygnałów z Satelitarnych Systemów Pozycjonowania, systemów wspomagających jak również technologii przetwarzania sygnałów pochodzących z urządzeń hydrograficznych. O wiarygodności i dokładności mapy batymetrycznej decyduje wypadkowa dokładności systemu pozycjonowania oraz systemu hydroakustycznego oraz ich integracja. Celem przeprowadzonych doświadczeń było określenie charakterystyk dokładności oraz niezawodności działania serwisów naziemnego systemu wspomagającego: ASG-EUPOS (Aktywna Sieć Geodezyjna).
Subskrybuj to źródło RSS