Zaloguj się

WIEDZA

Możliwości i ograniczenia wykorzystania magistrali can w systemach sterowania robotami mobilnymi

W referacie przedstawiono możliwość wykorzystania magistrali CAN w systemach sterowania współczesnymi maszynami inżynieryjnymi. Zaprezentowano maszyny, pojazdy, demonstratory technologii i stanowiska badawcze, w których wykorzystano hydrostatyczne układy napędowe sterowane w oparciu o standard CAN. Poznanie ograniczeń i możliwości nowego systemu oraz opracowanie procedur kontroli stanu i sterowania pozwoli na wdrożenie najnowocześniejszych układów napędowych do współczesnych maszyn i pojazdów.

Problemy pomiarowe w napędach falownikowych

W pracy przedstawiono metody i techniki pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, występujących w układach sterowania falownikowymi napędami elektrycznymi. Omówiono pomiar położenia i prędkości kątowej wału wirnika, a także napięcia, prądu, strumienia, mocy i momentu silnika. Zamieszczono wyniki badań eksperymentalnych.

Widoczność dla operatora podnośnikowego wózka jezdniowego przy przewożeniu ładunku o różnej wysokości

Streszczenie: Przedstawiono wyniki badania widoczności otoczenia przez operatorów określonych podnośnikowych wózków jezdniowych czołowych z ładunkami o wysokości 1 m 1,1 m oraz 1,2 m. Podano wyniki określania ilościowej zależności między długością strefy martwej, wynikającej z wysokości przewożonego ładunku, a wielkością wychylenia poprzecznego głowy operatora wózka. Podano metodę dokładną i uproszczoną określania akceptowalnej widoczności przez operatora podnośnikowego wózka jezdniowego w postaci wymiarów strefy martwej zależnej od wysokości ładunku.

Badania stanu warstwy powierzchniowej powłok epoksydowych starzonych mediami agresywnymi

W artykule przedstawiono wyniki badań destrukcji warstwy powierzchniowej powłok epoksydowych, poddanych oddziaływaniu promieniowania ultrafioletowego lub wodnych 20% roztworów: chlorku sodu, kwasu siarkowego, wodorotlenku potasu. Badania rentgenograficzne i spektroskopowe w podczerwieni udokumentowały znaczne utlenienie warstwy powierzchniowej starzonych powłok, świadczące o ich destrukcji chemicznej.

Symulacja rzeczywistych zdarzeń ruchowych na stanowisku

Streszczenie. Artykuł porusza problemy zastosowania symulacji komputerowej rzeczywistych sytuacji ruchowych ruchu kolejowego. Rolą jej ma być umożliwienie szkolenia użytkowników systemów kierowania i sterowania ruchem w warunkach możliwie zbliżonych do rzeczywistych. Symulacja ruchu pociągów ma być elementem rozbudowującym tworzone w Zakładzie Sterowania Ruchem Wydziału Transportu PW stanowisko dydaktyczno-badawcze kierowania i sterowania ruchem „Sosna”, a w szczególności wchodzący w jego skład podsystem kontroli dyspozytorskiej.

Pokładowy system diagnostyczny pojazdów samochodowych

Wprowadzona w USA od 1996 roku norma OBD II (On Board Diagnostic II diagnostyka pokładowa II), która stała się od roku 2000 światowym standardem, nakłada na producentów obowiązek tworzenia pokładowych systemów diagnostycznych dla wszystkich pojazdów osobowych i dostawczych. Obowiązkową funkcją tych systemów jest pomiar i ciągłe monitorowanie podstawowych parametrów układu napędowego, w tym wszystkich parametrów emisyjnie krytycznych tzn. takich, które bezpośrednio lub pośrednio wskazują na możliwość wystąpienia zwiększonej emisji z układu wylotowego lub zasilania w paliwo.

Naprawy ram pojazdów ciężarowych przy użyciu elektrod zasadowych z dodatkiem molibdenu

Omówiono udarność, wytrzymałość na rozciąganie oraz wytrzymałość zmęczeniową złącz spawanych w ramach samochodowych. Dodatkowo opisano zawartość molibdenu w spoinie ramy pojazdu ciężarowego. Opisano wyniki przeprowadzonych badań dla dwóch różnych stopiw elektrodowych, wykonanych dwiema metodami charakteryzującymi się różną zawartością molibdenu. Wyniki badań wytrzymałościowych zostały przedstawione w formie wykresów naprężenieodkształcenie. Wyniki badań zmęczeniowych podano w formie wykresów Wohlera. Przeanalizowano struktury metalograficzne badanych stopiw elektrodowych oraz wyznaczono procentowe udziały najkorzystniejszej pod względem plastyczności oraz wytrzymałości stopiwa fazy - ferrytu drobnoziarnistego (ferrytu AF wg MIS).

Metoda tworzenia funkcji i równań zależnościowych w systemach srk

Streszczenie: W publikacji przedstawiono metodę tworzenia funkcji i równań zależnościowych na podstawie równań stanu opisujących system srk jako układ przełączający. Analiza systemu srk jako układu przełączającego pozwala wyróżnić w strukturze tego układu szereg automatów składowych odwzorowujących przebiegi, jak i obiekty sterowane. Do opisu tych automatów zastosowano równania stanu. Metoda ta umożliwiła sformułowanie funkcji i równań zależnościowych, które można zastosować do celów algorytmizacji. Ponadto zastosowanie tej metody pozwala zbadać własności tych automatów a tym samym i systemu srk.
Subskrybuj to źródło RSS