Zaloguj się

WIEDZA

Diagnostyka uszkodzeń wybranych elementów układu sterowania pracą silnika zi

W artykule zaprezentowane zostały metody badań elementów układu sterowania pracą silnika ZI. Użyto w tym celu programu diagnostycznego, który przeznaczony jest do obsługi serwisowej samochodów Nissan. Przedstawiono metody pomiaru podstawowych parametrów wybranych układów. Zaprezentowano ponadto przyczyny nieprawidłowej kontroli, które mogą powodować poważne uszkodzenia pojazdu.

Wpływ częstości próbkowania obciążeń eksploatacyjnych na wyniki obliczeń trwałości zmęczeniowej

Obliczenia trwałości zmęczeniowej elementów konstrukcyjnych w warunkach obciążeń losowych prowadzone są z zastosowaniem widm obciążenia będących wynikiem opracowania pomiarów obciążeń eksploatacyjnych. Ogólne zasady związane z rejestracją przebiegów zmian naprężeń (odkształceń) zostały zdefiniowane w literaturze.

Rekonstrukcja wypadku z udziałem motocykla

Rekonstrukcje wypadków z udziałem motocykli często są bardziej złożone niż typowe zderzenia samochodów. Motocykl wraz z kierującym stanowią układ dwóch mas, z pasażerem - trzech. W związku z tym niejednokrotnie nie można zastosować typowych metod obliczeniowych opartych na zasadzie zachowania pędu dwóch mas.

Symulacja stanów nieustalonych procesu hamowania w hamulcach pojazdów kołowych

W pracy szczegółowo omówiono budowę modelu MES i wyniki symulacji pracy hamulca pojazdu samochodowego. W przeprowadzonej analizie uwzględniono dynamiczny charakter pracy konstrukcji, sprzężenie termomechaniczne oraz zastosowano algorytmy generacji ciepła wynikające z pracy sił tarcia. Przedstawiono także typowe problemy występujące przy wykonywaniu tego typu symulacji.

środowisko testowe dla komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym

W artykule poruszono problem opracowania środowiska testowego dla komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym. Jedną z metod, która na to pozwala jest adaptacja systemu testów poddanego standaryzacji przez ETSI (ang. European Telecommunications Standards Institute). Standard ten wykorzystuje język TTCN-3 (ang. Testing and Test Control Notation) do opisu abstrakcyjnego systemu testów. Artykuł prezentuje architekturę systemu testów, jak również przykład wykorzystania języka TTCN-3 do testowania komputerowych systemów sterowania ruchem kolejowym.

Pracownia manewrowania okrętem

Artykuł omawia zagadnienia budowy i wykorzystania prostego symulatora jednostek pływających, opartego na modelach redukcyjnych w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistych. Poruszone zagadnienia przedstawiają wagę szkolenia kierowników jednostek pływających na podstawowym poziomie, z zachowaniem pełnego realizmu poprzez wierne odzwierciedlenie warunków pływania jednostek z napędem mechanicznym i żaglowym.

Opracowanie i realizacja projektu informatycznego z przedmiotu sieci komputerowe na przykładzie serwera lam

Artykuł przedstawia kroki podejmowane podczas opisywania i realizacji projektu, który studenci kierunku informatyka mogą wykonać na przedmiocie sieci komputerowe. Projekt jest praktyczną formą zastosowania wiedzy zdobytej podczas laboratorium. Autorka zauważa, że umiejscowienie wiedzy zdobywanej podczas laboratorium w konkretnej sytuacji i w konkretnym problemie pozwala lepiej zrozumieć i zapamiętać materiał.

Wyznaczanie warunków czasowych funkcjonowania algorytmów sterowania adaptacyjnego

Artykuł opisuje problematykę wyznaczania warunków czasowych dla algorytmów sterowania adaptacyjnego. Opisano w nim aktualny stan wiedzy w zakresie wyznaczania warunków czasowych. Opis został oparty na analizie ok. 300 projektów sygnalizacji świetlnych z terenu całej Polski. Następnie sklasyfikowano warunki czasowe najczęściej występujące w algorytmach sterowania. Opisano również praktyczną metodę wyznaczania wybranych warunków czasowych. Artykuł określa także kierunki dalszych badań w zakresie wyznaczania tych warunków.

Obróbka laserowa powłok molibdenowych nanoszonych obróbką elektroiskrową

W pracy zajęto się określeniem wpływu przetapiania laserowego na właściwości eksploatacyjne powłok nanoszonych elektroiskrowo. Ocenę właściwości eksploatacyjnych powłok przed i po naświetlaniu laserowym przeprowadzono na podstawie testów odporności na zużycie ścierne oraz przyczepności. Badania przeprowadzono wykorzystując Mo jako materiał powłokowy (anody) nakładane elektroiskrowo na próbki ze stali C (katody), a następnie przetapiane wiązką laserową. Do nanoszenia powłok elektroiskrowych użyto urządzenie produkcji bułgarskiej, model ELFA-541. Obróbkę laserową nałożonych powłok elektroiskrowych wykonano laserem Nd:YAG, model BLS 720.

Wpływ zasilania silnika perkins 1104c bioetanolem na przebieg procesu wtrysku i podstawowe parametry rozpylania

W referacie przedstawiono wyniki badań przebiegu procesu wtrysku i rozpylania paliwa na krople w silniku PERKINS-1104C pracującym wg zewnętrznej charakterystyki prędkościowej, zasilanego: bioetanolem oraz paliwem węglowodorowym, niskosiarkowym olejem napędowym EKODIESEL PLUS 50B. Pomiary wykonano na stanowisku hamownianym wyposażonym w system pomiarów wielkości szybkozmiennych. Wykazano, że rodzaj paliwa o różnych właściwościach fizykochemicznych ma istotny wpływ na proces wtrysku i rozpylania paliwa. Analiza eksperymentalnie sporządzonych wykresów ciśnienia paliwa w przewodzie wtryskowym i wzniosów iglicy wtryskiwacza umożliwia wyznaczenie: prędkości wypływu paliwa z rozpylacza oraz rozpad strugi paliwa na krople.
Subskrybuj to źródło RSS