Zaloguj się

WIEDZA

Marshall McLuhan (1967 r.)

Logistyka, której wojskowy rodowód wywodzi się od początków naszej europejskiej cywilizacji, jest dzisiaj ważną i bardzo dynamiczną dziedziną naszego życia społeczno - gospodarczego, której stan wiedzy i zaawansowanie technologiczne są wyznacznikiem nowoczesnych standardów prowadzenia działalności gospodarczej. Sprawność techniczno - organizacyjna i ekonomiczna, efektywność procesów logistycznych w każdym sektorze gospodarczym i w każdym przedsiębiorstwie, determinują ich rynkową konkurencyjność. We współczesnej gospodarce rynkowej logistyka, obok jakości, zasadniczo różnicuje produkty i usługi, i stanowi o ich atrakcyjności i konkurencyjności rynkowej. Wysoce wydajne, współczesne, globalne systemy produkcyjne, działające według standardu restauracji Mc Donald, oferują niemal wszystko i natychmiast.

Przepływ zasileń informacyjnych w systemie wspomagającym zarządzanie

Szybkość zmian zachodzących w gospodarce wymusza w organizacjach nieustanne zaspokajanie potrzeb klienta. W gospodarce rynkowej konkurencyjność przedsiębiorstwa staje się warunkiem powodzenia na rynku. Przedsiębiorstwa, chcąc pozostać konkurencyjnymi, podejmują szeregu działań mających na celu nie tylko obniżenia kosztów, ale przede wszystkim wzrost poziom świadczonych usług.

System jednoczesnego sterowania ustawieniami kamer obrotowych systemu cctv do zastosowania w nadzorze infrastruktury logistycznej

W obserwowanych przez kamery CCTV obszarach dozoru można wyróżnić, istotne z punktu widzenia zachowania bezpieczeństwa w obiekcie, szczególnie ważne strefy newralgiczne. W momencie wystąpienia zagrożenia obserwacja takiej strefy powinna nastąpić jak najszybciej i przez jak największą ilość kamer. W tym celu stosuje się kamery obrotowe sterowane za pomocą specjalnych konsoli z dostępem do presetów kamer.

Magazyn zbożowy w łańcuchu logistycznym

W artykule przedstawiono praktyczne rozwiązanie wykorzystania logistyki w magazynach zbożowych. Opisywana metoda stanowić może znakomite uzupełnienie metody tradycyjnej jaką jest suszenie ziarna, zapewniając jednocześnie ciągłość funkcjonowania magazynów zbożowych w sytuacjach awaryjnych.

Logistyka w zarządzaniu kryzysowym przedsiębiorstwa

Sytuacja kryzysowa wpływa na realizację przepływu produktów i usług w łańcuchu logistycznym. Zwiększy to ryzyko i niepewność w dostawach, a tym samym powoduje to załamanie produkcji i realizacji celów stojących przed przedsiębiorstwem w stosunku do akcjonariuszy, klienta, personelu i społeczeństwa.

Teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzonych testów pływających siatkowych barier ochronnych

Wzrastające zagrożenia związane z szeroko rozumianą pozaprawną działalnością na akwenach morskich, w szczególności atakami terrorystycznymi na jednostki pływające, instalacje portowe czy hydrobudowle sprawiają, iż w ostatnich latach zaobserwować można bardzo dynamiczny wzrost zysków związanych z usługami z zakresu bezpieczeństwa. Szacuje się, że w najbliższych pięciu latach wzrosną one o blisko 190% (coroczny wzrost prawie o 40%). Konsekwencją powyższej tendencji jest podjęcie przez wiele firm i ośrodków rozwojowych na świecie prac naukowo-badawczych i konstrukcyjnych mających na celu stworzenie nowoczesnych systemów minimalizujących zagrożenia bezpieczeństwa na akwenach wodnych (zarówno morskich, jak i śródlądowych).

Model gospodarki magazynowej w strategii logistycznej przedsiębiorstwa

W artykule przedstawiono model gospodarki magazynowej zaimplementowany w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Przedstawiono technologie przechowywania i przemieszczania materiałów umożliwiające osiągnięcie planowanego poziomu obsługi przy optymalizacji kosztów. Zaprezentowano również metody usprawnień narzędzi umożliwiających podejmowanie decyzji w zakresie gospodarki magazynowej.

Koncepcje i strategie logistyczne

Logistyczne wsparcie operacji pokojowych i humanitarnych w doktrynie strategicznej NATO (cz. 1) spowodowało zmianę dotychczasowej strategii politycznej i militarnej Sojuszu Północnoatlantyckiego. Konsekwencją tych faktów jest między innymi ogłoszenie w kwietniu 1999 roku nowej strategii obronnej NATO (ANSC - Alliance’s New Strategie Concept)2 oraz będącą jej pochodną nowej koncepcji reagowania w postaci tak zwanej Inicjatywy Zdolności Obronnych DCI (Defence Capabilites Initiative)3. Kolejnym przedsięwzięciem proceduralnym było opublikowanie w tym samym czasie tak zwanego Raportu LO 2020 (Land Operations in the Year 2020) 4, dotyczącego prognozowanych zmian w zakresie szeroko pojętej technologii obronnej Sojuszu NATO. Powyższe dokumenty, mające charakter studiów strategicznych, implikują bardzo znamienne konsekwencje między innymi w zakresie wsparcia logistycznego działań militarnych sił zbrojnych Sojuszu.

Modelowanie zjawisk i zdarzeń w logistycznym łańcuchu dostaw

Nowoczesna logistyka to zbiór procesów traktowany jako powtarzający się i zdeterminowany przebieg zjawisk, zorientowany na potencjalnego odbiorcę, określony przez przepływ surowców, materiałów i informacji, które przenikają granice poszczególnych sfer działalności przedsiębiorstwa. Synteza powyższych procesów prowadzona w formie przepływów - określana jest współcześnie mianem łańcucha logistycznego (łańcucha dostaw lub zaopatrzeniowego). Tak rozumiany łańcuch zdarzeń umożliwia sprawne konfigurowanie przedsięwzięć logistycznych oraz monitorowanie zjawisk w nim zachodzących. Autor w artykule podjął się próby usystematyzowania pojęć dotyczących sterowania przepływami związanymi z przemieszczaniem dóbr materialnych i niematerialnych (informacji, usług), począwszy od źródeł ich pozyskania, poprzez kontrolę realizacji złożonych zamówień, a także organizację procesów magazynowych, zarządzanie dokumentami i informacją związaną z dostawami, magazynowaniem, aż po dostawę do finalnego odbiorcy towaru z uwzględnieniem ochrony środowiska.

Morza Bałtyckiego. Studia przypadków

Region Morza Bałtyckiego należy do obszarów o dużej dynamice rozwoju, którą na krótko tylko wyhamowała recesja w latach 2008-2009. Należy przy tym zauważyć, że wiele portów notowało w 2008 r. rekordowe przeładunki. Jedną z podstawowych przyczyn takiego zjawiska było przygotowanie portów do wyzwań konkurencyjnego rynku transportu morskiego. Na podstawie przeprowadzonej analizy rynku inwestycji logistycznych w portach Regionu Morza Bałtyckiego dokonanej na podstawie materiałów źródłowych wynika, że administracje większości portów, a także regionów i państw do wyzwań rynku podchodzili w sposób kompleksowy i długofalowy. Nie tylko modernizowano suprastrukturę i infrastrukturę portową ale również budowano nowe terminale i porty (np. Ust Ługa, Terminal LNG Świnoujście, Norvikudden w pobliżu Sztokholmu). W pobliżu portów wydziela się tereny dla parków przemysłowych i centrów logistycznych. Ze środków państwowych i funduszy UE rozwija się infrastrukturę poprawiającą dostęp do portów od strony morza i lądu. Wspiera się rozwój transportu intermodalnego.
Subskrybuj to źródło RSS