Zaloguj się

WIEDZA

Metoda szacowania wymagań stawianym układom napędowym statków

Przedstawiono metodę wagową szacowania układów napędowych statków, ze względu na rodzaj zastosowanych pędników. Analizę przeprowadzono pod kątem: możliwości manewrowych, sprawności ogólnej napędu, bezpieczeństwa żeglugi, wymagań dokładności pozycjonowania, złożoności układu napędowego, redundancji. Pozwala to na porównanie zróżnicowanych układów napędowych, oszacowanie ich możliwości manewrowych oraz wstępną ocenę przydatności. Pozwala to na etapie projektu wstępnego dokonać analizy kilku możliwych rozwiązań układu napędowego i wybrać ten, który wg proponowanej metody jest najlepszy. Rozbudowane układy napędowe jednostek z systemami dynamicznego pozycjonowania spełniają ten warunek i będą w okrojonych rozwiązaniach adaptowane na wielu innych typach statków.

Mikroteksturowanie powierzchni ślizgowych par tarcia technologią laserową i elektroerozyjną

W pracy przedstawiono aspekty technologiczne wytwarzania tekstury powierzchniowej metodami elektroerozyjną i laserową. Wymienione tekstury będą miały zastosowanie na powierzchniach roboczych par ślizgowych węzłów tarcia takich jak łożyska ślizgowe wzdłużne i uszczelnienia czołowe pomp. W przedstawionych badaniach omawia się związki pomiędzy parametrami procesu a geometrią pojedynczego elementu tekstury.

Pokładowy system akwizycji danych z przetwornikami inteligentnymi dla bezpilotowego statku powietrznego

W referacie przedstawiono wnioski z prowadzonego w Zakładzie Awioniki i Uzbrojenia Lotniczego Wydziału Mechatroniki Wojskowej Akademii Technicznej w latach 2007-2010 projektu badawczego nr ON50900363. Ponieważ celem projektu było opracowanie koncepcji i realizacja systemu akwizycji danych przeznaczonego do badań w locie bezpilotowych statków powietrznych klasy „mini” w artykule zaprezentowano koncepcję systemu awionicznego oraz opisano rozwiązania sprzętowe rozproszonego systemu pomiarowego służącego do akwizycji danych z przetworników inteligentnych. Zgromadzone podczas lotu sterowanego przez operatora dane potwierdziły poprawności działania poszczególnych składowych systemu akwizycji danych.

Symulacyjne badania pojazdu typu formuła student

Numeryczny model pojazdu opracowano przy użyciu metody układów wieloczłonowych w programie MSC.ADAMS/Car. Wykonano symulacyjne badania kinematyki zawieszenia oraz dynamiki ruchu samochodu po torze w kształcie cyfry osiem. Wykonane symulacje jazdy umożliwiły określenie sił i przyspieszeń działających na pojazd w trakcie pokonywania łuków toru, oraz siły i przemieszczeń występujących w zaprojektowanym zawieszeniu pojazdu.

Program szkolenia i egzaminowania osób ubiegających się o uzyskanie karty rowerowej

Celem pracy było opracowanie założeń do programu szkolenia oraz zakresu wiedzy merytorycznej przekazywanej w trakcie przygotowania do egzaminu na kartę rowerową. Zaproponowano zagadnienia, które powinny być poruszane w ramach szkolenia i egzaminowania, ze szczególnym uwzględnieniem czynników wpływających na bezpieczeństwo poruszania się rowerem po drodze publicznej oraz poza droga publiczną. Szczególny nacisk położono na zagadnienia związane z podstawami techniki jazdy oraz strategią poruszania się rowerem. W analizie pominięto zagadnienia związane z przepisami ruchu drogowego.

Symulacyjne wyznaczanie obciążeń działających na przewracający się autobus dwupokładowy

W pracy przedstawiono badania symulacyjne przewracania się autobusu dwupokładowego. Symulacyjny model pojazdu zbudowano wykorzystując metodę układów wieloczłonowych w programie MSC.ADAMS. W dalszej kolejności przeprowadzono badania symulacyjne przewrócenia autobusu, zgodne z Regulaminem 66 ECE, oraz badania przewrócenia autobusu poruszającego się po łuku drogi. Porównanie zastosowanych modeli oraz wyników wykonanych symulacji pozwoliło uwypuklić różnice trajektorii ruchu nadwozia autobusu opadającego zgodnie z testem homologacyjnym a trajektorią nadwozia pojazdu poruszającego się w warunkach rzeczywistych.
Subskrybuj to źródło RSS