Zaloguj się

WIEDZA

The metod of damaged warship’s main engine room compartment permeability determining

The paper presents research on damage stability and unsinkability. In the paper, the method of calculation a volume of damaged compartments is presented. On the basic of the built computer program, a simulation model of the damaged main engine room ship’s type 888 was shown. To calculate a real quantity of the water, the permeability of flooding compartment µ is used. Permeability of the main engine room was estimated on the basis of preliminary research presented in the paper. Its value depends on the height of the water inside the compartment. The results of the experiments can be a base to define general rules to make proper decisions during the process of damage control.

Economical aspects of using diamonds and cobalt in production of diamond impregnated tools

In the paper the analysis of dynamics of mining, production and market prices of cobalt was performed in the years 1900-2010. Cobalt is used as the basic material for matrices of diamond impregnated tools for cutting natural stones and building materials. Cobalt is characterized by an exceptionally good retention of diamond particles. Because of that there is high demand for cobalt and hence there remains a high price of that material. The possibility of substitution of cobalt with other cheaper alloys was considered, which as a matrix material would give similar functional properties with the lower costs of production.

Przegląd rodzajów integracji i standardów transmisji danych stosowanych w nahełmowych systemach celowniczych

W referacie przedstawiono wyniki przeprowadzonych w ITWL badań w zakresie etapów rozwoju zintegrowanych systemów awionicznych oraz standardów komunikacyjnych wykorzystywanych do ich integracji. W części ogólnej zaprezentowano charakterystykę i podział zintegrowanych systemów awionicznych. Podziału dokonano ze względu na: rodzaj integracji oraz standardy przesyłu informacji pomiędzy blokami systemu awionicznego. Ze względu na rodzaj integracji omówiono m.in. systemy z analogowym przesyłaniem sygnałów, z cyfrowym przesyłaniem sygnałów, zintegrowane cyfrowo oraz zintegrowane modułowo. W części szczegółowej zaprezentowano następujące protokoły przesyłu danych: ARINC 429, MIL-STD-1553B, STANAG-3910, Hi-Per 1553, AFDX, Ethernet. Realizacja tego tematu została przyjęta do finansowania przez MNiSzW w ramach projektu badawczego rozwojowego.

Proposals of unconventional thrusters applications for multi-mode ship propulsion abstract

Unconventional thrusters have enhanced possibilities of direction oriented thrust generating, owing to the fact they are finding application as a propulsion of chosen ships. Unconventional thrusters allow possibilities of other applications like auxiliary propulsion (or emergency), bow or aft thrusters, antiheeling equipment. It is quested possibilities for other applications. In a practice, ships equipped with this propulsion system, give a crew an enhanced comfort of work during manoeuvring and even from that reason they are pleasant seen by ship crew. Forecasted development and rise of diesel-electric propulsion systems quantity would cause increased interest of unconventional thrusters. Ultimately they may revolutionize ship propulsion systems, especially multi-mode ships.

Metodologia szacowania obsługiwalności i niezawodności systemu telematyki autostradowej w celu opracowania jego strategii eksploatacji

Streszczenie: W referacie zaprezentowano koncepcję wykorzystania metody analizy narażeń części (ang. Part Stress Analysis Prediction) wraz z metodą szacowania obsługiwalności systemu (ang. Maintainability Prediction) na przykładzie pętli przejazdowej będącej jednym z zasadniczych elementów systemu poboru opłat.

Aplikacja sirflogger

W artykule opisano autorską aplikację SiRFLogger która w połączeniu z modułem GPS typu SiRFStar III tworzy system pomiarowy. umożliwiający kontrolę chipu, rejestrowanie danych pomiarowych w formacie SiRF oraz ich dekodowanie do formatu CSV. Autorzy przedstawili problematykę związaną z obsługą protokołu binarnego SiRF. Następnie opisano platformę sprzętową wykorzystaną do testowania aplikacji oraz nakreślono metodykę zastosowaną przy pozyskiwaniu danych z urządzenia pomiarowego. Szczegółowo opisano aplikację logującą napisaną przez autorów: zwrócono uwagę na strukturę programu, jego funkcje, sposób działania oraz możliwości. Wnioski płynące z czynności przeprowadzonych przy tworzeniu i wykorzystywaniu aplikacji oraz możliwości wykorzystania aplikacji zawarto w ostatnim rozdziale artykułu.

Analiza rozwiązań zmienności stopnia sprężania w silniku o zapłonie iskrowym

W artykule omówione są przykłady prototypowych rozwiązań konstrukcyjnych umożliwiające zmienność stopnia sprężania, prezentowane przez wiodące firmy produkcyjne i ośrodki naukowo badawcze. Rozwiązania oparte są o konstrukcję tradycyjnego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Przedstawione rozwiązania umożliwiają wprowadzenie zmienności stopnia sprężania jako dodatkowego parametru regulacyjnego, którego wartość może być zmieniana w czasie pracy silnika w szerokim zakresie obciążeń.

Analiza cepstralna w systemach rozpoznawania mówców

W prezentowanym referacie poruszono problematykę systemu rozpoznawania mówcy (ASR - ang. Automatic Speakers Recognition). Sygnał mowy w postaci pierwotnej charakteryzuje się dużą nadmiarowością, dlatego konieczna jest ekstrakcja specyficznych cech sygnału, za pomocą których możliwy będzie efektywny opis właściwości sygnał, ważnych z punktu widzenia rozpoznawania mówcy. Z tego względu parametryzacja sygnału w procesie rozpoznawania jest niezwykle istotna. Autorzy podjęli się próby wyboru optymalnego (najbardziej dyskryminującego) zestawu parametrów opisujących sygnału w oparciu o metody przetwarzania homomorficznego. Badania koncentrowały się przede wszystkim na ocenie użyteczności analizy cepstralnej sygnału mowy w systemach rozpoznawania na podstawie pozyskanych w postaci cyfrowej próbek głosu.

Analiza istniejących rozwiązań systemów nahełmowego zobrazowania i sterowania dla optymalizacji funkcji i sposobu użycia nahełmowego systemu celowniczego

W referacie przedstawiono wyniki przeprowadzonych w ITWL analiz w zakresie dostępnych nahełmowych systemów celowniczych pod względem ich funkcji i części składowych. W części ogólnej omówiono wybrane typy układów komputerowego wspomagania pilota w zakresie nahełmowego zobrazowania i sterowania systemami uzbrojenia. W części szczegółowej przedstawiono wyniki analizy ich sposobu działania oraz wytyczne do optymalizacji ich funkcji i sposobu użycia w sytuacji bojowej.

Wpływ zasilania silnika rolniczego mieszaniną oleju napędowego z biobutanolem na jego efektywne wskaźniki

W referacie przedstawiono wyniki badań oraz ich analizę w aspekcie pomiaru efektywnych wskaźników pracy silnika o zapłonie samoczynnym typu PERKINS 1104C-44. Silnik zasilany był mieszaniną paliwa węglowodorowego z biobutanolem oraz porównawczo węglowodorowym, niskosiarkowym olejem napędowym. W artykule pokazano wpływ wyżej wymienionych paliw na efektywne wskaźniki pracy silnika.
Subskrybuj to źródło RSS