Zaloguj się

WIEDZA

Fraktalne właściwości natężenia ruchu w sieciach teleinformatycznych

W artykule omówiono podstawowe właściwości natężenia ruchu występującego w sieciach teleinformatycznych, który wykazuje cechy struktur fraktali - obiektów samopodobnych. Zjawisko to powoduje znaczący spadek efektywności działania sieci teleinformatycznych ze względu na większe opóźnienia oraz poziom strat pakietów. Oprócz wyników pomiarów przeprowadzonych w rzeczywistej sieci komputerowej omówione zostaną dwie metody estymacji poziomu samopodobieństwa, w ramach których zostanie zaproponowany sposób uśredniania prowadzący do bardziej stabilnych wyników. Ponadto zestawione zostaną ze sobą dwa modele - klasyczny Poissona oraz samopodobny model przełączanych strumieni on/off.

Vibration diagnostics of marine gas turbine engines in non - steady states

Vibration tests of marine gas turbine engines are performed as researches online and off-line types. Systems on-line type generally monitored one or two vibration symptoms, which asses the limited and/or the critical values of parameters and they potentially can warn and/or shutdown engines. Systems off-line types are usually used for vibration analyzing during non-steady state of work. The paper presents comparison of different methods of analyzing vibration symptoms measured under run-up and shut-down processes of marine gas turbine engines. Results of tests were received on two gas turbine engines types of the COGAG type propulsion system simultaneously. Both types of engines were not fitted with vibration monitoring system. Main goal of researches was qualified of helpfulness and unequivocally results received by methods of synchronous measurement, order tracking and auto tracking.

Wybrane aplikacje oczyszczania laserowego stali stopowych chromowo-niklowych

W artykule przedstawiono istotę laserowego oczyszczania i teksturowania warstw powierzchniowych materiałów konstrukcyjnych, głównie stali stopowych chromowo - niklowych, stosowanych w produkcji elementów maszyn poddawanych lutowaniu, spawaniu lub klejeniu. Zaprezentowano niektóre wyniki badań laboratoryjnych dotyczących topografii i czystości powierzchni przed i po ablacyjnej mikroobróbce laserowej. W wyniku przeprowadzonych badań, stwierdzono występowanie szeregu zanieczyszczeń organicznych oraz nieorganicznych powstałych w wyniku produkcji elementów lub będących efektem oddziaływania środowiska, w tym czynnika ludzkiego. Po próbach laboratoryjnych oczyszczania i teksturowania laserowego uzyskano bardzo dobry efekt czystości i rozwinięcia powierzchniowego, co rokuje dobre perspektywy technologiczne, w ww. procesach.

Zintegrowany monitoring akustyczny ciągów komunikacji samochodowej

W pracy przedstawiono ideę i prototyp zintegrowanego systemu monitoringu wykorzystywanego m.in. do badania dominującego w miastach hałasu komunikacyjnego. Integracja polega na zsynchronizowanej rejestracji i analizie danych pomiarowych z wielu różnych przetworników (mikrofon, kamera, radar, stacja meteorologiczna, wibrometr) oraz bezprzewodowej łączności stacji monitoringu z centralnym systemem archiwizacji i wizualizacji danych.

Certain methods of risk reduction

The article examined selected methods that allow to optimize the risk - the reduction or complete elimination. The presented methods are certainly helpful particularly for the investor that is involved in the construction process. Knowledge of procedures and responsibilities is also required in relation to contractors. Presented tools are useful particularly in the initial stage of construction projects, when appropriate conditions are created and the formal relationship between investor and contractor is fixed. The proper attention to them will in the future allow to avoid adverse and unforeseen situations, which often carry a high risk of loss.

I multimedialnych w pojazdach

Podzespoły elektryczne i elektromechaniczne pojazdu różnią się funkcjonalnością i szybkością działania. Jest to powód, dla którego pojazd wyposażony jest w kilka lub kilkanaście sieci informacyjnych również różniących się niezawodnością i szybkością komunikacji. Typowe opracowania dotyczące funkcjonowania sieci informatycznych pojazdów najczęściej dotyczą jednego typu sieci. W niniejszym artykule podjęto próbę porównania najważniejszych parametrów komunikacyjnych protokołów stosowanych w sieciach komunikacyjnych pojazdów.

Metoda zarządzania bezpieczeństwem statku w czasie katastrofy na morzu

W artykule przedstawiono metodę zarządzania bezpieczeństwem statku w stanie uszkodzonym w czasie katastrofy na morzu z uwzględnieniem analizy ryzyka. Zarządzanie bezpieczeństwem statku w metodzie oparte jest na ocenie ryzyka, oraz na zarządzaniu ryzykiem wypadku. Do oceny ryzyka zastosowano dwa kryteria: macierz akceptacji ryzyka i koncepcję ALARP. Przedstawiono wybrane metody zarządzania ryzykiem, ukierunkowane na podejmowanie decyzji: metoda sztucznych sieci neuronowych ANN, koncepcje Taguchi'ego i wielokryterialne podejście do podejmowania decyzji. Przedstawiono elementy systemu podejmowania decyzji DSS dla oceny bezpieczeństwa statku w stanie uszkodzonym.

Ocena grubości okładziny ciernej tarczowego hamulca kolejowego na podstawie analizy czasowo-widmowej sygnałów drganiowych

Streszczenie: W artykule przedstawiono nową metodę oceny grubości okładzin ciernych tarczowego hamulca kolejowego bazującą na wynikach parametryzacji mapy czasowowidmowej a(t,f) drgań generowanych przez elementy składowe hamulca. Jako narzędzie selekcji czasowo-widmowej sygnału drganiowego zaproponowano zastosowanie metod analizy czasowo-częstotliwościowej (JTFA). Zarysowano algorytm metody i zamieszczono przykład ilustrujący zastosowanie uśrednianej synchronicznie krótkoczasowej transformacji Fouriera (STFT) do ekstrakcji składowych sygnału związanych z procesem hamowania. W wyniku parametryzacji mapy a(t,f), uzyskano miary sygnału współzmiennicze z grubością okładziny hamulcowej.

Numeryczna symulacja wpływu podziału dawki paliwa na jego rozpylenie w układzie wysokociśnieniowego wtrysku benzyny

Artykuł dotyczy badań wtrysku benzyny w aspekcie wpływu czasu przerwy między kolejnymi dawkami paliwa na ich interakcje. Przeprowadzono badania zasięgu strugi paliwa z wtryskiem dwuczęściowym w różnych odstępach czasu, takich aby wtrysk kolejnej porcji paliwa swoim zasięgiem obejmował porcję pierwszą. W tym celu określono zasięg oraz powierzchnię zajmowaną przez strugi paliwa. Przeprowadzono analizę koncentracji paliwa w przekrojach strugi: pojedynczej oraz tzw. kumulowanej, wynikającej z wtrysku dodatkowej porcji paliwa. Badania przeprowadzono dla zróżnicowanych wartości: wielkości dawki paliwa, ciśnienia paliwa oraz odstępów czasowych między kolejnymi porcjami paliwa. Wykorzystanie metod optycznych pozwoliło na określenie mechanizmów działających w strudze paliwa podczas wtrysku wieloczęściowego.
Subskrybuj to źródło RSS