Zaloguj się

WIEDZA

Influence of freeplay and friction in steering system on double lane change manoeuvre

Abstract: Sensitivity and simulation investigations of a car dynamics model with regard to freeplay (backlash in steering gear) and friction (friction with stiction in king-pins) is a subject of the paper. The studies deal with a problem of sensitivity of optimized manoeuvres (here double lane change manoeuvres). A criterion function refers to several evaluations (precision of manoeuvre, calm steering, feeling of comfortable travel). The optimization of input steering signal (steering wheel angle) is done on a reference model with „nominal” freeplay and friction parameters. His input signal is applied to a „real” vehicle having „real” freeplay and friction parameters. The differences of output signals as well as differences between criterion function values are a subject of sensitivity analysis. For modelling and simulation of freeplay / friction effects special piecewise-linear luz(…) and tar(…) projections have been used.

F-16 virtual cockpit - project of computer-aided learning application - general maintenance procedures

Author, in this article, describes project of computer-aided learning F-16 aircraft maintenance application. This project consists of technical manuals and computer application. First part of the article contains general brief about purpose of the project. Second part is about operation of the computer application. Conclusions end the publication.

Struktura procesu informacyjno-decyzyjnego w obsługiwaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym

Zmiany stanu technicznego urządzeń srk są efektem procesów starzenia i zużycia ich elementów, a także realizacji celowych działań obsługowych. Informacja o niekorzystnej zmianie stanu technicznego powoduje powstanie problemu decyzyjnego. Jego rozwiązanie obejmuje zdefiniowanie celu niezbędnych działań obsługowych, a także określenie terminu i zakresu ich realizacji. Obsługiwanie urządzeń jest realizowane zgodnie z uproszczoną strategią według resursu. Dla wdrażania nowych, efektywnych strategii eksploatacji systemów srk niezbędna jest umiejętność oceny ich stanu technicznego. Do efektywnego kierowania procesem obsługiwania przydatne są metody modelowania realizowanych sekwencji działań.

The role of hypothesis in scientific research

The paper deals with importance of hypothesis in the process of scientific research. The authors explain meaning of commonly used basic terms and characterize research methodology, research process and its structure as well as types of research problems. The main attention is paid to the role of hypotheses, their classification and possible formulations.

Rola charakterystyk eksploatacyjnych w eksploatacji okrętowych turbinowych silników spalinowych

W artykule przedstawiono zagadnienia związane z eksploatacją okrętowych układów napędowych z okrętowymi turbinowymi silnikami spalinowymi. W szczególności przedstawiono zagadnienia dotyczące charakterystyk eksploatacyjnych okrętowych turbinowych silników spalinowych w stanach pracy ustalonej. Przedstawiono zagadnienia dotyczące ich podstaw teoretycznych oraz metod i sposobów ich wyznaczania wraz z przykładami charakterystyk wyznaczonych podczas badań na stanowisku laboratoryjnym dwuwirnikowego turbinowego silnika spalinowego.

Metodyki określania parametrów siłowych w procesie nagniatania tocznego powierzchni chropowatych

W artykule przedstawiono metody określania parametrów siłowych w procesie statycznego nagniatania tocznego z dociskiem elastycznym powierzchni chropowatych. Założono, że nagniatana powierzchnia posiada zdeterminowany, regularny i okresowy profil chropowatości (przyjęto regularne symetryczne nierówności o zarysie trójkątnym). Przedstawiono trzy metodyki analityczne z różniące się zakresem stosowalności, metodykę numeryczną opartą o Metodę Elementów Skończonych oraz metodykę eksperymentalną, dla której przedstawiono schemat zbudowanego stanowiska badawczego.

Wpływ ogumienia pojazdu na bezpieczeństwo hamowania

W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem była ocena wpływu ogumienia pojazdu na bezpieczeństwo hamowania. Podczas badań rejestrowano wartości sił hamowania według metod stosowanych w stacjach kontroli pojazdów. Na podstawie analizy zagadnienia opracowano i przeprowadzono plan badań obejmujący pomiary sił hamowania dla różnych rodzajów ogumienia przy zmianach ciśnienia wewnętrznego opony.

Multicriteria weather routing: motor driven vs hybrid propulsion ship model

Weather routing methods find the most suitable ocean’s route for a vessel, taking into account changeable weather conditions and navigational constraints. In the multicriteria approach based on the evolutionary SPEA algorithm one is able to consider a few constrained criteria simultaneously. Previously the author has presented the SPEA-based weather routing solution for a ship with hybrid propulsion (motor and sails propulsions). In this paper the same approach is applied for a motor-only driven ship. The paper underlines the most significant differences in the application for hybrid and motor-only propulsions.

Wieloprzebiegowe testy krokowe pamięci ram

Tradycyjne testy pamięci oparte o pojedynczy przebieg posiadają stałą i dość niską wydajność w odniesieniu do uszkodzeń uwarunkowanych zawartością (PSF). Celem zwiększenia tej wydajności stosuje się m.in. testowanie wieloprzebiegowe w których ten sam test bazowy realizowany jest wielokrotnie przy zmienianych warunkach początkowych. W artykule uwaga skupiona zostanie na porównaniu różnych testów krokowych i możliwości ich wykorzystania w technice testowania wieloprzebiegowego. Porównanie to oparte będzie o zdefiniowany współczynnik ważonej wydajności testów pozwalający w bardziej obiektywny sposób określić wydajność testu.

Analiza statystyczna wpływu lokalnego stanu toru na bezpieczeństwo jazdy pojazdu szynowego

W pracy badano przebieg nierówności geometrycznych toru w otoczeniu punktów, w których występują duże lokalne maksima współczynnika wykolejenia Y/Q podczas ruchu pojazdu szynowego. Analiza statystyczna lokalnych nierówności została przeprowadzona dla wielu lokalnych maksimów Y/Q otrzymanych w symulacjach ruchu pojazdu po torze prostym wykazującym losowe nierówności geometryczne. Stwierdzono, że na odcinkach toru o długości ok. 30 m, bezpośrednio przed miejscami wystąpienia maksimów Y/Q, poprzeczne nierówności toru i lokalna przechyłka zawierają dominujące składniki oscylacyjne o częstotliwości spacjalnej bliskiej częstotliwości wężykowania zestawów kołowych. Silny wpływ takich oscylacji nierówności toru na współczynnik wykolejenia jest również widoczny w widmowej gęstości mocy Y/Q otrzymanej dla nierówności geometrycznych toru zmodyfikowanych przy zastosowaniu filtru pasmowego dla wybranych zakresów częstotliwości spacjalnych.
Subskrybuj to źródło RSS