Zaloguj się

WIEDZA

Adaptacyjny filtr kalmana odbiornika gnss

W odbiornikach systemów nawigacji satelitarnej GNSS zwykle stosowane są algorytmy filtracji Kalmana. Z reguły stosuje się rozszerzone filtry Kalmana (EKF) zaprojektowane przy założeniu stałej dokładności pseudoodległości. W praktyce pseudoodległości mają zmienną dokładność i dodatkowo mogą być okazjonalnie obarczone błędami znacznie przekraczającymi typowe wartości (błędami anomalnymi). Z tego względu wskazane jest estymowanie w filtrze macierzy kowariancji błędów pomiarowych, zamiast zakładania jej stałej wartości. W niniejszej pracy zaprezentowano, opracowany przez autora, adaptacyjny filtr Kalmana odbiornika GNSS (ADKF), w którym macierz ta jest na bieżąco estymowana, przez co filtr dostosowuje swoje wagi do zmieniającej się dokładności pomiarów. Podano model projektowy i algorytm filtru oraz przedstawiono wybrane wyniki jego badań.

Wpływ składu chemicznego na udarność staliwa

W artykule przedstawiono wyniki badań udarności w temperaturze -40 ºC staliw typu Cr-Mo-V-Cu-Ni. Badania oparte były o statystyczne metody planowania doświadczeń. Uzyskane wyniki poddane zostały analizie statystycznej, która posłużyła do określenia równań funkcji obiektu badań, jej zależności od zmiennych niezależnych i do wyznaczenia zakresu zmienności składu chemicznego staliwa o największej udarności w ujemnej temperaturze.

Wpływ zastosowania mieszanin estru fame z etanolem na ekologiczne wskaźniki pracy silnika perkins-1104c-44

W referacie przedstawiono zagadnienia dotyczące pomiaru emisji spalin z silnika o ZS typu Perkins 1104C-44 z wtryskiem bezpośrednim, zasilanego paliwem roślinnym Estrem Metylowym Kwasów Oleju Rzepakowego FAME BIODIESEL-B100 oraz jego mieszaninami z etanolem. Pomiary emisji spalin wykonano na stanowisku hamownianym wyposażonym w system pomiarowy AVL-415 w stanach ustalonych na bazie prędkościowej charakterystyki zewnętrznej.

Bazie programu inventor firmy autodesk

Obecne systemy elektromaszynowe wymagają precyzyjnego osiowania. Precyzyjne ich osiowanie rozwiązuje wiele problemów od strony mechanicznej i elektrycznej. Opisywane badania mają za zadanie ukazanie zagrożeń jakie ze sobą niesie niedokładne osiowanie wału pod kątem przyspieszonego zużycia poszczególnych elementów zespołu oraz wpływu wydzielania się nadmiernego ciepła mogącego stanowić zagrożenie pożarowe.

Google web toolkit jako przykład narzędzia do tworzenia wielofunkcyjnych aplikacji gis wykorzystujących technologie webowe

Systemy Informacji Geograficznej (GIS), to specjalistyczne systemy służące gromadzeniu, przetwarzaniu oraz prezentacji danych geograficznych. Wraz z rozwojem Internetu wyodrębnił się WEBGIS, czyli systemy GIS wykorzystujące technologie internetowe. Problemem twórców systemów WEBGIS jest prezentacja danych użytkownikowi. Czysty HTML jest niewystarczający, a aplikacje tworzone z wykorzystaniem popularnych technologii takich jak, JavaServer Faces są trudne w implementacji oraz nieefektywne w działaniu.

Właściwości systemów oświetleniowych na światłowodach

Propagacja światła wzdłuż optycznego światłowodu zależy od wielu czynników, wśród których dość duże znaczenie ma; kąt wejścia wiązki światła do rdzenia światłowodu, czystość materiału rdzenia i płaszcza oraz współczynnik wewnętrznego odbicia. Światłowody używane w technice oświetleniowej najczęściej są wykonane ze szkła kwarcowego lub PMMA. Sprawność i efektywność tych systemów jako całości zależna jest od: konstrukcji generatora, zastosowanego źródła światła, zespołu źródło światłakolimator, rodzaju materiału użytego na światłowód, długości światłowodu. O wyborze tego systemu do celów oświetleniowych powinny decydować wymogi środowiskowe oraz estetyczne.

Ekologiczne aspekty spalinowych pojazdów szynowych eksploatowanych na krajowych liniach kolejowych

Streszczenie: W referacie przedstawiono możliwości zastąpienia obecnie eksploatowanych lokomotyw spalinowych lokomotywami spalinowymi modernizowanymi lub innymi spalinowymi (np. zespołami spalinowymi) pojazdami szynowymi. Analizę tę przeprowadzono z uwzględnieniem: charakterystyk emisyjności lokomotyw pracujących w ruchu osobowym i towarowym, zestawienia ze sobą lokomotyw typowych z lokomotywami modernizowanymi, w których dokonano wymiany silnika, analizy zmian wskaźników ekologicznych lokomotywy pracującej w ruchu osobowym w porównaniu z trakcyjnymi pojazdami szynowymi, porównania emisyjności lokomotyw manewrowych i pojazdów specjalnych (maszyn do utrzymania i budowy torów oraz sieci trakcyjnej i pojazdów szynowo-drogowych).

Zastosowanie metody tripod do analizy wypadków statecznościowych na przykładzie wypadku

Artykuł przedstawia metodę TRIPOD jako jedną z możliwych metod służących do analizy wypadków statecznościowych statków morskich. Metoda pozwala na identyfikację zagrożeń i scenariuszy wypadków statecznościowych. Scenariuszem jest tu sekwencja zdarzeń prowadzących do danego wypadku. Zidentyfikowanie możliwych zagrożeń stateczności danego typu statków oraz możliwych scenariuszy potencjalnych wypadków jest pierwszym zadaniem analizy ryzyka w odniesieniu do stateczności statku. Artykuł opisuje wypadek utraty stateczności promu Jan Heweluisz w porcie Ystad. Przebieg wypadku opisano przez przytoczenie podstawowych zdarzeń do niego prowadzących. Przedstawiono też diagram scenariusza składający się z bloków charakterystycznych dla metody TRIPOD oraz specyfikację tzw. barier.

Wybrane zagadnienia laserowego teksturowania powierzchni

W opracowaniu przedstawiono wybrane aspekty związane z technologią laserowego kształtowania tekstury powierzchniowej elementów z SiC współpracujących ślizgowo. W części opisowej analizowano cechy wiązki laserowej istotne z punktu widzenia wytwarzania tekstury. W części badawczej przedstawiono wyniki eksperymentów technologicznych. Rezultatem pracy są wytyczne do technologii teksturowania przy wykorzystaniu lasera Nd:YAG.
Subskrybuj to źródło RSS