Zaloguj się

WIEDZA

Wpływ mieszanin etanolu z olejem napędowym na emisję wybranych składników spalin

W artykule przedstawiono wyniki badań silnika PERKINS zasilanego mieszaniną etanolu z paliwem mineralnym na ekologiczne wskaźniki jego pracy. Zastosowanie paliw o różnych właściwościach fizykochemicznych do silników wysokoprężnych wymaga dużych dokładności pomiarów parametrów diagnostycznych. Spełnianie coraz bardziej rygorystycznych norm emisji toksycznych składników spalin wymaga zastosowania we współczesnych silnikach spalinowych o zapłonie samoczynnym szybkich i precyzyjnych urządzeń diagnostycznych do określania jego stanu technicznego, a szczególnie procesu spalania oraz stanu technicznego aparatury wtryskowej.

Analiza statystyczna wyników badań kąta zwilżania metodą osadzanej kropli

W pracy podjęto próbę weryfikacji statystycznej poprawności pomiarów kąta zwilżania metodą osadzanej kropli na urządzeniu UDPZ z wykorzystaniem powłok nałożonych metodą Arc-PVD wykonanych w ITeE-PIB dla wybranych cieczy modelowych. Wynikiem analizy jest szereg wniosków dotyczących zarówno konstrukcji aparatury pomiarowej (m.in. zwiększenie rozdzielczości zdjęć, automatyzacja pomiaru i wyboru zdjęcia), jak i organizacji pomiarów, m.in. zwiększenie i ujednolicenie liczby pomiarów, ścisłe badanie jednorodności powłok, usystematyzowanie zapisu wyników umożliwiającego szeroką analizę statystyczną - np.

Analiza obciążeń nowoprojektowanego zawieszenia odpornego na zagrożenia typu ied

Obecnie prowadzone operacje militarne (Irak, Afganistan,) pokazały, że jednym z największych zagrożeń bezpieczeństwa poruszających się w konwojach pojazdów są Improwizowane Ładunki Wybuchowe. Na podstawie doświadczeń stwierdzono, że nie istnieją struktury całkowicie odporne na falę wybuchu. Referat opisuje ideę wahaczy układu zawieszenia ze specjalnym osłabionym węzłem konstrukcyjnym, ulegającym kontrolowanemu zniszczeniu w momencie eksplozji. Zaprojektowanie docelowych elementów wymaga przeprowadzenia badań w celu określenia obciążeń eksploatacyjnych układu zawieszenia.

Wykorzystanie systemu informatycznego w procesie decyzyjnym

Zagadnienie wyboru najlepszego rozwiązania ze zbioru rozpatrywanych wariantów decyzyjnych, odpowiadającego w jak najlepszym stopniu wymaganiom sformułowanym przez decydenta, często stanowi w praktyce inżynierskiej działanie trudne i czasochłonne np. z uwagi na wieloaspektową naturę analizowanego problemu. Według autora implementacja komputerowa algorytmów obliczeniowych wybranych metod oceny wariantów, umożliwiająca otrzymanie zagregowanych ocen rozpatrywanych wariantów, może znacząco przyczynić się do usprawnienia przebiegu procesu decyzyjnego w ramach określonej sytuacji decyzyjnej. W opracowaniu zaprezentowano wspomagające narzędzie informatyczne, umożliwiające hierarchizację różnego typu rozwiązań wariantowych.

Społeczne i organizacyjne aspekty wdrażania sieci wan w jednostkach dydaktyczno-naukowych na przykładzie sieci eduroam w politechnice lubelskiej

Nieskrępowany przepływ informacji to w dzisiejszym świecie fundament rozwoju naukowego. Z akademickiego punktu widzenia globalna sieć powinna umożliwiać zarówno przesłanie wyników badań, dokonanie konsultacji, telekonferencję, bądź zdalną pracę w laboratorium w bardzo krótkim czasie i niezależnie od lokalizacji.

Niekonwencjonalne metody zwiększania trwałości węzłów kinematycznych urządzeń technicznych

Artykuł dotyczy aplikacji niekonwencjonalnych metod zwiększania trwałości węzłów kinematycznych urządzeń technicznych. Została w nim przedstawiona eksploatacyjna metoda konstytuowania warstw ochronnych na współpracujących tarciowo powierzchniach elementów węzłów kinematycznych. Warstwy te, o właściwościach niskotarciowych i przeciwzużyciowych, minimalizujących niekorzystne skutki tarcia, takie jak opory ruchu i zużycie. Zaproponowano wytwarzanie tych warstw w początkowym okresie procesu eksploatacji urządzenia technicznego z wykorzystaniem do tego celu zjawiska Garkunowa.

Wybrane przykłady optymalizacji topologii konstrukcji belkowych w oparciu o metodę wzrostu struktury wyjściowej

W artykule przedstawione zostały przykłady optymalizacji topologii konstrukcji belkowych dla różnych wariantów struktury wyjściowej. Uzyskane rezultaty zawierają zależności między położeniem wybranych węzłów a właściwościami konstrukcji określanymi za pomocą średnich naprężeń zredukowanych dla całej konstrukcji lub maksymalnych przemieszczeń liniowych.

Metody szacowania prędkości przemieszczania się ludzi w modelach ewakuacji ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki ewakuacji ze statków pasażerskich

W artykule poruszone zostają problemy przemieszczania się ludzi po drogach ewakuacji w zależności od różnych czynników, ze szczególnym uwzględnieniem ewakuacji ze statków pasażerskich. Dokonany zostaje przegląd metod szacowania prędkości ludzi w komputerowych programach do modelowania ewakuacji. Omówione zostają wytyczne dotyczące obliczeń prędkości ruchu w dokumentach normatywnych IMO a także przytoczone są przykładowe formuły do kalkulacji tych prędkości.

Założenia i podstawy symulacyjne systemu monitorowania stanu technicznego toru tramwajowego

Streszczenie: Artykuł przedstawia założenia i podstawy symulacyjne systemu monitorowania stanu technicznego toru tramwajowego. Omówiono główne cele i metodykę prowadzenia badań symulacyjnych. Zamieszczono przykładowe charakterystyki drganiowe uzyskane na podstawie symulacji komputerowej, które są podstawą do określenia założeń dla systemu monitorowania stanu technicznego toru tramwajowego.

Symulacyjne badania dynamicznego oddziaływania koła z płaskim miejscem na szynę w środowisku universal mechanizm loco

W pracy przedstawiono model wagonu dwuosiowego, w którym na obręczy jednego z zestawów kołowych zamodelowano płaskie miejsce. Zbadano oddziaływanie dynamiczne tego zestawu na szynę w funkcji wielkości uszkodzenia, prędkości wagonu i jego masy dla dwóch przypadków sztywności toru. Symulację wykonano w środowisku UM LOCO. Na podstawie analizy badań, potwierdzono pełną zbieżność z badaniami doświadczalnymi w torze kolejowym.
Subskrybuj to źródło RSS