Zaloguj się

WIEDZA

Określenie parametrów roboczych manipulatora robota wsparcia inżynieryjnego

Na stanowisku badawczym Katedry Budowy Maszyn dokonano pomiarów parametrów roboczych manipulatora zaprojektowanego dla zdalnie sterowanego robota wsparcia inżynieryjnego. Określono wartości najistotniejszych parametrów z punktu widzenia realizacji zadań w misjach EOD/IOD. Pomiary przeprowadzono w warunkach laboratoryjnych i poligonowych. Uzyskane wyniki potwierdziły słuszność założeń konstrukcyjnych i możliwości robocze robota wsparcia inżynieryjnego.

Badania wytrzymałościowe xix-wiecznych elementów konstrukcyjnych wykonanych ze stali zgrzewnych

Na terenie Dolnego Śląska znajduje się (wciąż w eksploatacji) znaczna liczba konstrukcji stalowych, powstałych w na przełomie XIX i XX wieku. W szczególności dotyczy to użytkowania stalowych mostów, a także wiaduktów kolejowych. Obiektem badań autorów były stalowe elementy konstrukcyjne pochodzące z XIX wiecznej stali zgrzewnej. W pracy przedstawiono wyniki analiz chemicznych, obserwacji metalograficznych, a także podstawowych badań wytrzymałościowych tj. statycznej próby rozciągania i udarności.

Napędzanie wału korbowego silnika rozrusznikiem elektrycznym i pneumatycznym

Moment oporu silnika nie ma wartości stałej. Wynika to z występowania sił gazowych (przemian ładunku w cylindrach) oraz mas poruszających się ruchem posuwisto-zwrotnym. Scharakteryzowano napędzanie wału korbowego silnika spalinowego przez elektryczny i pneumatyczny układ rozruchowy. Wskazano cechy procesu wynikające ze zmian momentu oporu silnika oraz właściwości źródła energii - układu rozruchowego. Porównano stopień nierównomierności prędkości obrotowej wału korbowego silnika napędzanego tymi układami. Przedstawiono wyniki badań napędzania wału korbowego silnika przez elektryczny układ rozruchowy oraz analizę porównawcza napędzania wału korbowego silnika. Omówiono zmiany charakterystyki mocy i parametrów pracy rozrusznika elektrycznego i pneumatycznego pod wpływem zmiany temperatury.

Wpływ zmian infrastruktury drogi nr 7 w województwie mazowieckim na stan bezpieczeństwa ruchu na tej drodze w roku 2010

W Instytucie Eksploatacji Pojazdów i Maszyn rozwijana jest baza danych o wypadkach drogowych i ich skutkach w celu monitorowania bezpieczeństwa ruchu drogowego na Mazowszu. Prezentowany artykuł jest kontynuacją referatu wygłoszonego na XIV Międzynarodowej Konferencji - TRANSCOMP 2010 i pokazuje wpływ zmian infrastruktury, zrealizowanych w 2009 roku na mazowieckim odcinku drogi nr 7, na stan bezpieczeństwa ruchu na tym odcinku drogi w roku 2010, w stosunku do lat 2002-2009.

Wyznaczanie punktów trasy w neuroewolucyjnym sterowaniu statkiem

W artykule tym autor przedstawia system wspomagania decyzji sternika podczas manewrowania statkiem na ograniczonym obszarze. Podstawą systemu są ewolucyjne sztuczne sieci neuronowe, których struktura i parametry, odpowiednio zakodowane w kodzie genetycznym, rozwijają się w czasie symulacji, dostosowując całą populację do wyznaczonego zadania jakim jest bezpieczne przejście statku od pozycji startowej do celu. W celu usprawnienia procesu uczenia sieci neuronowej autor proponuje algorytm wyznaczania punktów trasy będących dodatkowym użytecznym zestawem informacji podczas obliczania wychylenia steru.

Diagnostyka obrazowa rozjazdów kolejowych

W czasie jego eksploatacji należy szczególną uwagę zwrócić na problemy związane z jego prawidłowym utrzymaniem. W tym celu należy prowadzić bieżące i okresowe przeglądy, które pozwolą na wczesne wykrycie i usunięcie wad, a tym samym wydłużenie okresu trwałości rozjazdów kolejowych. W czasie prowadzonych przeglądów, a w szczególności oględzin elementów rozjazdu kolejowego, wykryte wady należy archiwizować w postaci fotografii. Sporządzona w ten sposób dokumentacja może być wykorzystana w kolejnych przeglądach okresowych w celu analizy zachodzących zmian.

Pilot docking system - new tool for safe maritime operation

Abstract: Docking of vessel as a part of sea voyage requires high precision of positioning, reliability of solution, independent architecture and a operator’s knowledge. Article presents integrated system consisting of Laser Measurement System and high precision DGPS System developed for accurate docking of vessel.

Szacowanie oporów skrętu burtowego wieloosiowych platform kołowych

W referacie przedstawiono problematykę szacowania oporów skrętu burtowego dla wieloosiowych platform kołowych. Z uwagi na brak w dostępnej literaturze odpowiednich modeli obliczeniowych, zaproponowane zostały metody modyfikacji zależności stosowanych w przypadku pojazdów gąsienicowych. Przedstawiono również na konkretnym przykładzie obliczeniowym różnice, jakie dają poszczególne sposoby podejścia do tej problematyki.
Subskrybuj to źródło RSS