Zaloguj się

WIEDZA

The Świna is one of the arms or straits draining the waters of the Bay of Szczecin -

especially the Odra - into the Baltic Sea. The other arms are the Piana (Peenestrom or Peene) and the Dziwna. Seafaring between the Szczecin port, since the 11th century, and the Baltic has always depended on shifting depths and required precise marking of waterways. The Świna hasn’t always been the main navigational channel for vessels heading from Szczecin towards the Baltic; for a long time this role was fulfilled by the Piana. This situation remained until 1793, when - by the decision of the king of Prussia - the construction of a port and city at the Świna estuary was commenced. The reason behind this sudden decision was high duty imposed on ships navigating the Piana, under the jurisdiction of Sweden. The route mainly took into account favorable conditions of the Bay of Pomerania to create sheltered anchorage for ships waiting to be loaded or unloaded at either the Świnoujście or Szczecin port.

Symulatory procesów przemysłowych

Zastosowanie symulacji w procesie dydaktycznym ma na celu wykorzystanie jej jako skutecznego instrumentu wspomagania, ułatwiającego bezpieczne i uniwersalne zapoznanie studentów z aspektami działania elementów procesu przemysłowego, jak i algorytmami decyzyjnymi dla wybranych problemów technicznych.

Dokładność modelu matematycznego niskociśnieniowej rtęciowej lampy wyładowczej

Dla prawidłowego projektowania układów pracy niskoprężnych rtęciowych lamp wyładowczych (lampa, układ stabilizacyjno zapłonowy) konieczna jest dobra znajomość charakterystyk prądowo napięciowych lampy oraz ich opis matematyczny. Opracowany model matematyczny o dużej wiarygodności odwzorowania jak pokazano wyżej pozwoli na optymalne projektowanie układu pracy lampy, jest to bardzo ważne w aspekcie zwiększenia efektywności energetycznej układu. Do opracowania modelu wykorzystano wyniki pomiarów na grupie lamp wyładowczych oraz wyniki symulacji komputerowych. Weryfikacja wyników symulacji potwierdziła wysoką zgodność z danymi pomiarowymi. Oznacza to, że przedstawiony model może zostać użyty w trakcie projektowania układów zasilania lamp.

Automatyczna ocena jakości obrazów uzyskiwanych technikami superrozdzielczości do celów rozpoznawania tablic rejestracyjnych

W artykule przeanalizowano możliwość wykorzystania nowoczesnych porównawczych miar jakości obrazów cyfrowych do automatycznej oceny efektów działania algorytmów superrozdzielczości w aspekcie rozpoznawania tablic rejestracyjnych pojazdów. Pomimo konieczności znajomości oryginalnego obrazu o wysokiej rozdzielczości, uzyskane wyniki pozwalają poczynić założenia dotyczące wyboru możliwie najefektywniejszej techniki superrozdzielczości do celów późniejszego rozpoznawania numerów rejestracyjnych.

Możliwości i ograniczenia wykorzystania magistrali can w systemach sterowania robotami mobilnymi

W referacie przedstawiono możliwość wykorzystania magistrali CAN w systemach sterowania współczesnymi maszynami inżynieryjnymi. Zaprezentowano maszyny, pojazdy, demonstratory technologii i stanowiska badawcze, w których wykorzystano hydrostatyczne układy napędowe sterowane w oparciu o standard CAN. Poznanie ograniczeń i możliwości nowego systemu oraz opracowanie procedur kontroli stanu i sterowania pozwoli na wdrożenie najnowocześniejszych układów napędowych do współczesnych maszyn i pojazdów.

Problemy pomiarowe w napędach falownikowych

W pracy przedstawiono metody i techniki pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych i nieelektrycznych, występujących w układach sterowania falownikowymi napędami elektrycznymi. Omówiono pomiar położenia i prędkości kątowej wału wirnika, a także napięcia, prądu, strumienia, mocy i momentu silnika. Zamieszczono wyniki badań eksperymentalnych.

Widoczność dla operatora podnośnikowego wózka jezdniowego przy przewożeniu ładunku o różnej wysokości

Streszczenie: Przedstawiono wyniki badania widoczności otoczenia przez operatorów określonych podnośnikowych wózków jezdniowych czołowych z ładunkami o wysokości 1 m 1,1 m oraz 1,2 m. Podano wyniki określania ilościowej zależności między długością strefy martwej, wynikającej z wysokości przewożonego ładunku, a wielkością wychylenia poprzecznego głowy operatora wózka. Podano metodę dokładną i uproszczoną określania akceptowalnej widoczności przez operatora podnośnikowego wózka jezdniowego w postaci wymiarów strefy martwej zależnej od wysokości ładunku.
Subskrybuj to źródło RSS