Możliwości torowania drogi statkom, podczas akcji kruszenia pokrywy lodowej, z użyciem holownika z napędem azymutalnym
Ogłoszenie akcji lodowej przez Dyrektora Urzędu Morskiego związane jest z dodatkowymi usługami realizowanymi podczas manewrów wejścia/wyjścia statków z portów. Jest to sytuacja umożliwiająca bezpieczne przeprowadzenie manewrów i przycumowanie statków. Podnosi to koszty eksploatacji portu, ale umożliwia jego funkcjonowanie przez cały rok. Południowy Bałtyk jest formalnie morzem niezamarzającym, ale w okresie stycznia i lutego powstaje sytuacja, w której dochodzi do utworzenia powłoki lodowej w kanałach portowych, awanporcie i na redzie, niekiedy kilka mil morskich od brzegu. Zależy to od warunków pogodowych w okresie od grudnia. Utrzymywanie się mrozów przez okres ponad 2 tygodni oraz niekorzystny układ wiatrów (dla Gdyni są to wiatry wschodnie) może doprowadzić za zamarznięcia strefy przybrzeżnej. W zimie 2010/2011 roku korzystna okazała się odwilż w styczniu.
- 0
- Kategoria: Pozostałe zagadnienia