Zaloguj się

WIEDZA

Wyznaczanie punktów trasy w neuroewolucyjnym sterowaniu statkiem

W artykule tym autor przedstawia system wspomagania decyzji sternika podczas manewrowania statkiem na ograniczonym obszarze. Podstawą systemu są ewolucyjne sztuczne sieci neuronowe, których struktura i parametry, odpowiednio zakodowane w kodzie genetycznym, rozwijają się w czasie symulacji, dostosowując całą populację do wyznaczonego zadania jakim jest bezpieczne przejście statku od pozycji startowej do celu. W celu usprawnienia procesu uczenia sieci neuronowej autor proponuje algorytm wyznaczania punktów trasy będących dodatkowym użytecznym zestawem informacji podczas obliczania wychylenia steru.

Diagnostyka obrazowa rozjazdów kolejowych

W czasie jego eksploatacji należy szczególną uwagę zwrócić na problemy związane z jego prawidłowym utrzymaniem. W tym celu należy prowadzić bieżące i okresowe przeglądy, które pozwolą na wczesne wykrycie i usunięcie wad, a tym samym wydłużenie okresu trwałości rozjazdów kolejowych. W czasie prowadzonych przeglądów, a w szczególności oględzin elementów rozjazdu kolejowego, wykryte wady należy archiwizować w postaci fotografii. Sporządzona w ten sposób dokumentacja może być wykorzystana w kolejnych przeglądach okresowych w celu analizy zachodzących zmian.

Pilot docking system - new tool for safe maritime operation

Abstract: Docking of vessel as a part of sea voyage requires high precision of positioning, reliability of solution, independent architecture and a operator’s knowledge. Article presents integrated system consisting of Laser Measurement System and high precision DGPS System developed for accurate docking of vessel.

Szacowanie oporów skrętu burtowego wieloosiowych platform kołowych

W referacie przedstawiono problematykę szacowania oporów skrętu burtowego dla wieloosiowych platform kołowych. Z uwagi na brak w dostępnej literaturze odpowiednich modeli obliczeniowych, zaproponowane zostały metody modyfikacji zależności stosowanych w przypadku pojazdów gąsienicowych. Przedstawiono również na konkretnym przykładzie obliczeniowym różnice, jakie dają poszczególne sposoby podejścia do tej problematyki.

Masy nieresorowane - analiza mas elementów konstrukcyjnych zawieszeń samochodów osobowych

W artykule przedstawiono wyniki pomiarów mas elementów zawieszeń 3 grup samochodów osobowych w celu określenia ogólnej masy nieresorowanej zawieszeń w tych grupach pojazdów i porównanie jej z możliwościami oszacowania tych mas przy wykorzystaniu zależności statystycznych przedstawionych w literaturze, dotyczących starszych konstrukcji samochodów osobowych. Przedstawiono również na podstawie przeprowadzonych badań procentowy udział w całkowitej masie nieresorowanej masy poszczególnych elementów.

Porównanie wyników modelowania ruchu potoku pojazdów według modeli mikro i makroskopowych

W pracy przedstawiono podstawowe zagadnienia związane z modelowaniem ruchu potoku pojazdów z wykorzystaniem modeli mikro i makroskopowych. Oba rodzaje modeli odróżnia od siebie sposób uwzględnienia pojazdów w potoku oraz opis ich ruchu. Modele mikroskopowe wymagają modelowania dynamiki ruchu pojedynczych pojazdów oraz interakcji zachodzących pomiędzy sąsiadującymi pojazdami . Natomiast w modelach makroskopowych, pojazdy traktowane są jako strumień, którego zmiany opisywane są poprzez natężenie, gęstość oraz prędkość.

Zastosowanie kamery termowizyjnej w dianostyce obwodu ogrzewania pojazdów samochodowych

W artykule zaprezentowano możliwości przeprowadzenia okresowych badań obwodu ogrzewania pojazdów samochodowych z wykorzystaniem kamery termowizyjnej. Dokonano oceny rozkładu ciepła w kabinie pasażerskiej, a także przedstawiono sposoby interpretacji uzyskanych wyników (zdjęć termowizyjnych), w celu zdiagnozowania różnego typu uszkodzeń (ogrzewanie przedniej i tylnej szyby, uszkodzenia kratek wentylacyjnych, kanałów dolotowych, itp.).

Analiza wpływu nierówności toru na odpowiedź dynamiczną pojazdu szynowego z zastosowaniem symulacji metodą wielobryłową

Streszczenie: W artykule przedstawiono wyniki analiz odpowiedzi dynamicznej modelu wielobryłowego pojazdu szynowego. Model pięcioczłonowego tramwaju posłużył do przeanalizowania postaci drgań własnych oraz wpływu nierówności toru na przyspieszenia drgań w wybranych punktach konstrukcji. Uzyskane wyniki pozwoliły na sformułowanie wniosków dotyczących potencjalnych źródeł drgań pojazdu w kontekście założonych wymuszeń kinematycznych.

Wykorzystanie algorytmu ewolucyjnego w zadaniu ustalenia dyskretnych wartości parametrów modelu cyklu roboczego silnika

W pracy przedstawiono przykład zastosowania algorytmu genetycznego do ustalenia dyskretnych wartości parametrów modelu cyklu roboczego silnika o zapłonie samoczynnym. Jako model cyklu roboczego przyjęto empiryczno-teoretyczny model zerowymiarowy. Podstawą wyznaczenia wartości parametrów modelu są zarejestrowane doświadczalnie przebiegi ciśnień. Zadanie sformułowano jako zadanie minimalizacji różnicy pomiędzy obliczanymi a rejestrowanymi doświadczalnie wartościami ciśnienia. W pracy omówiono poszczególne etapy postępowania i przedstawiono wyniki jego zastosowania dla wybranych punktów pracy silnika.
Subskrybuj to źródło RSS