Zaloguj się

WIEDZA

Ziarnistość informacji w dynamicznych modelach rozmytych relacyjnych map kognitywnych

Wprowadzono pewne klasyfikacje oraz opisano sposoby realizacji obliczeń ziarnistych. Przestrzenną i czasową ziarnistość w postaci rozmywania i dyskretyzacji realizowano dla kognitywnych map relacyjnych, opisujących różne nieprecyzyjne obiekty statyczne i dynamiczne. Określono podstawowe parametry ziarnistości. Wprowadzono problem ich optymalnego wyboru.

Ograniczenie zmian nacisku kół pojazdu patrolowego ze sterowanymi tłumikami magnetoreologicznymi

Praca jest poświęcona opracowaniu algorytmu sterowania siłą tłumienia układu z tłumikiem magnetoreologicznym (MR). Przedstawiono metodę ograniczenia drgań przez zastosowanie sterowania tłumikiem MR. Podczas badań symulacyjnych opracowano model pojazdu w programie DADS. Jako kryterium doboru sił tłumienia przyjęto wskaźnik charakteryzujący zmiany nacisków kół. Wyniki badań wykazały, że możliwe jest ograniczenie drgań wojskowego pojazdu patrolowego Honker.

Influence of freeplay and friction in steering system on double lane change manoeuvre

Abstract: Sensitivity and simulation investigations of a car dynamics model with regard to freeplay (backlash in steering gear) and friction (friction with stiction in king-pins) is a subject of the paper. The studies deal with a problem of sensitivity of optimized manoeuvres (here double lane change manoeuvres). A criterion function refers to several evaluations (precision of manoeuvre, calm steering, feeling of comfortable travel). The optimization of input steering signal (steering wheel angle) is done on a reference model with „nominal” freeplay and friction parameters. His input signal is applied to a „real” vehicle having „real” freeplay and friction parameters. The differences of output signals as well as differences between criterion function values are a subject of sensitivity analysis. For modelling and simulation of freeplay / friction effects special piecewise-linear luz(…) and tar(…) projections have been used.

F-16 virtual cockpit - project of computer-aided learning application - general maintenance procedures

Author, in this article, describes project of computer-aided learning F-16 aircraft maintenance application. This project consists of technical manuals and computer application. First part of the article contains general brief about purpose of the project. Second part is about operation of the computer application. Conclusions end the publication.

Struktura procesu informacyjno-decyzyjnego w obsługiwaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym

Zmiany stanu technicznego urządzeń srk są efektem procesów starzenia i zużycia ich elementów, a także realizacji celowych działań obsługowych. Informacja o niekorzystnej zmianie stanu technicznego powoduje powstanie problemu decyzyjnego. Jego rozwiązanie obejmuje zdefiniowanie celu niezbędnych działań obsługowych, a także określenie terminu i zakresu ich realizacji. Obsługiwanie urządzeń jest realizowane zgodnie z uproszczoną strategią według resursu. Dla wdrażania nowych, efektywnych strategii eksploatacji systemów srk niezbędna jest umiejętność oceny ich stanu technicznego. Do efektywnego kierowania procesem obsługiwania przydatne są metody modelowania realizowanych sekwencji działań.

The role of hypothesis in scientific research

The paper deals with importance of hypothesis in the process of scientific research. The authors explain meaning of commonly used basic terms and characterize research methodology, research process and its structure as well as types of research problems. The main attention is paid to the role of hypotheses, their classification and possible formulations.

Rola charakterystyk eksploatacyjnych w eksploatacji okrętowych turbinowych silników spalinowych

W artykule przedstawiono zagadnienia związane z eksploatacją okrętowych układów napędowych z okrętowymi turbinowymi silnikami spalinowymi. W szczególności przedstawiono zagadnienia dotyczące charakterystyk eksploatacyjnych okrętowych turbinowych silników spalinowych w stanach pracy ustalonej. Przedstawiono zagadnienia dotyczące ich podstaw teoretycznych oraz metod i sposobów ich wyznaczania wraz z przykładami charakterystyk wyznaczonych podczas badań na stanowisku laboratoryjnym dwuwirnikowego turbinowego silnika spalinowego.

Metodyki określania parametrów siłowych w procesie nagniatania tocznego powierzchni chropowatych

W artykule przedstawiono metody określania parametrów siłowych w procesie statycznego nagniatania tocznego z dociskiem elastycznym powierzchni chropowatych. Założono, że nagniatana powierzchnia posiada zdeterminowany, regularny i okresowy profil chropowatości (przyjęto regularne symetryczne nierówności o zarysie trójkątnym). Przedstawiono trzy metodyki analityczne z różniące się zakresem stosowalności, metodykę numeryczną opartą o Metodę Elementów Skończonych oraz metodykę eksperymentalną, dla której przedstawiono schemat zbudowanego stanowiska badawczego.

Wpływ ogumienia pojazdu na bezpieczeństwo hamowania

W artykule przedstawiono wyniki badań, których celem była ocena wpływu ogumienia pojazdu na bezpieczeństwo hamowania. Podczas badań rejestrowano wartości sił hamowania według metod stosowanych w stacjach kontroli pojazdów. Na podstawie analizy zagadnienia opracowano i przeprowadzono plan badań obejmujący pomiary sił hamowania dla różnych rodzajów ogumienia przy zmianach ciśnienia wewnętrznego opony.

Multicriteria weather routing: motor driven vs hybrid propulsion ship model

Weather routing methods find the most suitable ocean’s route for a vessel, taking into account changeable weather conditions and navigational constraints. In the multicriteria approach based on the evolutionary SPEA algorithm one is able to consider a few constrained criteria simultaneously. Previously the author has presented the SPEA-based weather routing solution for a ship with hybrid propulsion (motor and sails propulsions). In this paper the same approach is applied for a motor-only driven ship. The paper underlines the most significant differences in the application for hybrid and motor-only propulsions.
Subskrybuj to źródło RSS