W książce omówiono politykę logistyczną UE, teoretyczne aspekty centrów logistycznych w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym oraz funkcjonalnym, a także wskazano na dynamiczny charakter koncepcji platform logistycznych. W szerokim zakresie dokonano analizy funkcjonowania wybranych centrów logistycznych na różnych kontynentach świata. Wskazano podstawowe uwarunkowania decydujące o rozwoju centrów logistycznych.
WSTĘP
CZĘŚĆ I. ASPEKTY TEORETYCZNE LOGISTYKI
1. Europejska polityka logistyczna - Maciej Mindur, Bartłomiej Gorlewski
1.1. Przesłanki powstania europejskiej polityki w dziedzinie logistyki
1.2. Przemiany w transporcie UE i ich wpływ na politykę logistyczną
1.3. Zakres i cele polityki logistycznej
1.3.1. Nowoczesne technologie teleinformatyczne
1.3.2. Szkolenia w zakresie logistyki
1.3.3. Optymalne wykorzystanie infrastruktury
1.3.4. Standardy załadunku
1.4. Wpływ liberalizacji na logistykę
1.5. Transport intermodalny w europejskiej polityce logistycznej
2. Rozwój koncepcji usługowej działalności logistycznej - Joanna Miklińska
2.1. Rozwój poglądów kształtujących sferę usług logistycznych
2.1.1. Trendy występujące w otoczeniu przedsiębiorstw
2.1.2. Koncepcja łańcucha i sieci dostaw
2.2. Kompleksowa usługa logistyczna
2.2.1. Podstawowe założenia koncepcji kompleksowej usługi logistycznej
2.2.2. Zakres przedmiotowy kompleksowej usługi logistycznej
2.3. Operator logistyczny
2.3.1. Pojęcie operatora logistycznego
2.3.2. Typy operatorów logistycznych a ich dominująca specjalność usługowa
2.3.3. Typy operatorów logistycznych wynikające z typów stosunków z usługobiorcami
2.4. Infra- i suprastrukturalne warunki realizacji kompleksowych usług logistycznych
2.4.1. Obiekty logistyczne jako miejsce realizacji kompleksowych usług logistycznych
2.4.2. Cechy i funkcje tradycyjnych obiektów logistycznych
2.4.3. Cechy i funkcje nowoczesnych obiektów logistycznych
3. Koncepcja centrum logistycznego - ujęcie statyczne - Joanna Miklińska
3.1. Pojęcie centrum logistycznego
3.1.1. Definicje centrum logistycznego
3.1.2. Klasyfikacje centrów logistycznych
3.2. Centrum logistyczne w ujęciu podmiotowym
3.2.1. Centrum logistyczne jako struktura wielopodmiotowa
3.2.2. Podmiot zarządzający centrum logistycznym
3.2.3. Charakterystyka przedsiębiorstw funkcjonujących w centrum logistycznym
3.3. Centrum logistyczne w ujęciu przedmiotowym
3.3.1. Obszar centrum logistycznego
3.3.2. Infra-i suprastruktura centrum logistycznego
3.3.3. Lokalizacja centrum logistycznego
3.4. Centrum logistyczne w ujęciu funkcjonalnym
3.4.1. Problematyka funkcji centrum logistycznego
3.4.2. Funkcje egzogeniczne centrum logistycznego
3.4.3. Funkcje endogeniczne centrum logistycznego
4. Koncepcja centrum logistycznego - ujęcie dynamiczne - Joanna Miklińska
4.1. Projektowanie centrum logistycznego
4.1.1. Planowanie centrum logistycznego
4.1.2. Kształtowanie układu stosunków własnościowych w centrum logistycznym
4.1.3. Sfera prac budowlanych centrum logistycznego
4.2. Założenia zasad współdziałania przedsiębiorstw w centrum logistycznym
4.2.1. Założenia organizacyjne centrum logistycznego jako struktury wielopodmiotowej
4.2.2. Kooperacyjne formy połączeń przedsiębiorstw w centrum logistycznym
4.2.3. Koncentracyjne formy połączeń przedsiębiorstw w centrum logistycznym
4.2.4. Obszary współdziałania przedsiębiorstw w centrum logistycznym
4.2.5. Współdziałanie centrów logistycznych - koncepcja sieci centrów logistycznych
4.3. Problematyka zarządzania centrum logistycznym
4.3.1. Zarządzanie centrum logistycznym w przypadku kooperacyjnych form połączeń przedsiębiorstw
4.3.2. Zarządzanie centrum logistycznym w przypadku koncentracyjnych form połączeń przedsiębiorstw
CZĘŚĆ II. CENTRA LOGISTYCZNE W EUROPIE ZACHODNIEJ
5. Centra logistyczne w Republice Federalnej Niemiec - Maciej Mindur
5.1. Gospodarka RFN
5.2. Transport w RFN
5.3. Centrum Logistyczne w Lipsku
5.4. Centrum Logistyczne Drezno-Friedrichstadt
5.5. Centra Logistyczne wokół Berlina
5.5.1. Centrum Logistyczne Berlin West
5.5.2. Centrum Logistyczne Berlin Sud
5.5.3. Centrum Logistyczne Berlin Ost
5.5.4. Centrum Logistyczne Frankfurt nad Odrą
5.6. Rozwój niemieckich centrów logistycznych i koncepcja ich finansowania
6. Centra Logistyczne we Francji - Maciej Mindur
6.1. Gospodarka Francji
6.2. Transport we Francji
6.3. Logistyka
6.3.1. Firmy działające w branży logistycznej
6.4. Centrum Logistyczne w Hawr
6.4.1. Forma organizacyjno-prawna
6.4.2. System informatyczny
6.4.3. Port Hawr
6.4.4. Usługi logistyczne
6.4.5. System pobierania ceł
6.4.6. Przyszłość Centrum Logistycznego
6.5. Centrum Logistyczne w Marsylii
6.5.1. Forma organizacyjno-prawna
6.5.2. System informatyczny
6.5.3. Baza szkoleniowa
6.5.4. Zachodni terminal - Fos
6.5.5. Wschodni terminal
6.5.6. Zaplecze logistyczne
6.5.7. Przyszłość Centrum Logistycznego
6.6. Centrum Logistyczne w Dourges
6.6.1. Przyczyny podjęcia decyzji o budowie platformy logistycznej w Dourges
6.6.2. Warunki lokalizacyjne platformy logistycznej DELTA3 w Dourges
6.6.3. Przykłady funkcjonujących w regionie Nord Pas de Calais centrów logistycznych
6.6.4. Projekt budowy centrum logistycznego o zasięgu europejskim - Dourges
6.6.5. Realizacja założeń projektowych
6.6.6. Znaczenie platformy logistycznej w Dourges
6.6.7. Zarządzanie terminalem
6.7. Centrum Logistyczne D'Aube w Troyes
6.7.1. Suprastruktura
6.7.2. Polityka władz regionu
6.7.3. Sytuacja dziś
6.8. Rozwój i przyszłość sektora
6.8.1. Baza szkoleniowa
7. Centra Logistyczne w Wielkiej Brytanii - Maciej Mindur
7.1. Gospodarka Wielkiej Brytanii
7.2 Transport w Wielkiej Brytanii
7.3. Centrum Logistyczne London Heathrow
7.3.1. Charakterystyka Centrum Logistycznego
7.3.2. Infrastruktura Centrum
7.3.3. Systemy informatyczne
7.3.4. Perspektywy
7.4. Centrum Logistyczne Dover
7.4.1. Charakterystyka Centrum Logistycznego Dover
7.4.2. Infrastruktura Centrum
7.4.3. Systemy informatyczne
7.4.4. Perspektywy
7.5. Centrum Logistyczne Mersey Docks - Liverpool
7.5.1. Charakterystyka regionu
7.6. Centrum Logistyczne Mersey Docks
7.6.1. Infrastruktura Centrum
7.6.2. Systemy informatyczne
7.6.3. Perspektywy
7.7. Centrum Logistyczne Medway Ports
7.7.1. Charakterystyka Centrum Logistycznego Medway Ports
7.7.2. Infrastruktura Centrum
7.7.3. System informatyczny
7.7.4. Perspektywy
8. Centra Logistyczne we Włoszech - Maciej Mindur
8.1. Gospodarka Włoch
8.2. Transport we Włoszech
8.2.1. Lokalizacja wybranych centrów logistycznych we Włoszech
8.3. Centrum Logistyczne w Padwie
8.3.1. Organizacja wewnętrzna Centrum i zasięg jego oddziaływania
8.4. Centrum Logistyczne w Bolonii
8.4.1. Organizacja wewnętrzna Centrum i zasięg jego oddziaływania
8.5. Centrum Logistyczne w Marcianise
8.5.1. Organizacja wewnętrzna Centrum i zasięg jego oddziaływania
8.6. Centrum Logistyczne w Weronie
8.6.1. Organizacja wewnętrzna Centrum i zasięg jego oddziaływania
8.7. Rozwój włoskich centrów logistycznych i koncepcja ich finansowania
8.7.1. Inwestycje i dalsze koncepcje rozwojowe centrów
8.7.2. Systemy informatyczne centrów
8.8. Ocena działalności centrum
9. Centra logistyczne w Belgii - Maciej Mindur
9.1. Gospodarka Belgii
9.2. Transport w Belgii
9.3. Centrum Logistyczne w Antwerpii
9.3.1. Antwerpia - Port
9.3.2. Centrum Logistyczne w Antwerpii-Panalpina
10. Centra Logistyczne w Holandii - Maciej Mindur
10.1. Gospodarka Holandii
10.2. Transport w Holandii
10.3. Centrum Logistyczne w Rotterdamie
10.3.1. Rotterdam Port - Wrota Europy
10.3.2. Centrum Logistyczne - European Bulk Services (EBS)
11. Centra logistyczne w Austrii - Maciej Mindur
11.1. Gospodarka Austrii
11.2. Transport w Austrii
11.3. Centrum Logistyczne Cargo Graz
11.3.1. Charakterystyka Centrum Logistycznego Cargo Graz
11.3.2. Działalność Centrum Logistycznego Cargo Graz
11.3.3. Finansowanie powstania i rozwoju Centrum Logistycznego
12. Centra logistyczne w Finlandii - Maciej Mindur
12.1. Gospodarka Finlandii
12.2. Transport w Finlandii
12.3. Centra logistyczne
12.3.1. Centrum Logistyczne w Turku
12.3.2. Logistics Turku Region
12.3.3. Turku Logistics Centre
12.3.4. Centrum Logistyczne Straightway
12.4. Strategia działania fińskich centrów logistycznych
12.4.1. Logistics Turku Region
12.4.2. Turku Logistics Centre
12.4.3. Centrum Logistyczne Straightway
13. Centra logistyczne w Szwajcarii - Maciej Mindur
13.1. Gospodarka Szwajcarii
13.2. Transport w Szwajcarii
13.2.1. Rozbudowa tuneli - warunkiem usprawnienia przewozów w technologiach intermodalnych
13.3. Centrum Logistyczne Zespół Portów Bazylei
13.3.1. Charakterystyka Centrum Logistycznego oraz rodzaje przeładowywanych ładunków
13.3.2. Organizacja i lokalizacja portów w Bazylei oraz przeładowywane przez nie towary
13.3.3. Infrastruktura, suprastruktura i finansowanie Zespołu Portów Bazylei
CZĘŚĆ III. CENTRA LOGISTYCZNE W EUROPIE ŚRODKOWEJ I WSCHODNIEJ
14. Centra logistyczne w Rosji - Maciej Mindur
14.1. Gospodarka Rosji
14.2. Transport w Rosji
14.3. Centrum Logistyczne Vostochny Port
15. Gospodarka i przewozy ładunków w wybranych krajach Europy Środkowej i Wschodniej - Maciej Mindur
15.1. Gospodarka
15.2. Przewozy ładunków w 8 wybranych krajach Europy Środkowej i Wschodniej
15.2.1. Przewozy drogowe
15.2.2. Przewozy kolejowe
15.2.3. Przewozy transportem wodnym śródlądowym
15.2.4. Transport rurociągowy
16. Koncepcje centrów logistycznych na Węgrzech, w Czechach oraz na Litwie - Maciej Mindur
16.1. Koncepcje centrów logistycznych na Węgrzech
16.1.1. Lokalizacja centrów logistycznych na Węgrzech
16.1.2. Centrum Logistyczne Harbor Park Budapest
16.1.3. Centrum Logistyczne Budapest Intermodal
16.1.4. Możliwości rozwoju budapeszteńskich centrów logistycznych
16.2. Koncepcje centrów logistycznych w Czechach
16.3. Koncepcje centrów logistycznych na Litwie
17. Koncepcje centrów logistycznych w Polsce - Alina Lipińska-Słota
17.1. Centra logistyczne jako element europejskiej sieci transportowej
17.2. Lokalizacja centrów logistycznych
Europa Park - Mszczonów
Logistic City - Piotrków Distribution Center
Centrum Logistyczne Rejonu Szczecin-Świnoujście
Centrum Logistyczne Rejonu Wielkopolskiego
Centrum Logistyczne Rejonu Dolnośląskiego
Centrum Logistyczne Rejonu Śląskiego
Centrum Logistyczne Rejonu Centralnego
Centrum Logistyczne Rejonu Trójmiasto
Centrum Logistyczne Rejonu Wschodniego
17.3. Terminale kontenerowe na polskiej sieci transportowej
Port przeładunkowy w Małaszewiczach
Terminal Kontenerowy Warszawa Praga
Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni
Gdański Terminal Kontenerowy
Gdański Terminal Kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal)
Euroterminal Sławków
17.4. Przykłady centrów logistycznych w Polsce
Śląskie Centrum Logistyki SA
Centrum Logistyczno-Inwestycyjne Poznań (CLIP)
Wielkopolskie Centrum Logistyczne Konin - Stare Miasto SA
Zachodniopomorskie Centrum Logistyczne
Przekształcenie Euroterminala Sławków w Międzynarodowe Centrum Logistyczne
CZĘŚĆ IV. CENTRA LOGISTYCZNE W STANACH ZJEDNOCZONYCH AMERYKI PÓŁNOCNEJ
18. Gospodarka, transport i centra logistyczne w Stanach Zjednoczonych - Maciej Mindur
18.1. Gospodarka
18.2. Transport
18.3. Centra logistyczne w Stanach Zjednoczonych
18.3.1. Centrum Logistyczne w Los Angeles
18.3.2. Centrum Logistyczne w Houston
18.3.3. Centrum Logistyczne w Dallas - Fort Worth oraz Seattle
18.3.4. Centrum Logistyczne w Seattle
CZĘŚĆ V. CENTRA LOGISTYCZNE AZJI
19. Centra logistyczne w Japonii - Maciej Mindur
19.1. Gospodarka Japonii
19.2. Transport w Japonii
19.3. Centrum Logistyczne w Tokio
19.3.1. Charakterystyka Portu
19.3.2. Lokalizacja geograficzna
19.3.3. Zarys wyposażenia Portu
19.3.4. Sektor Kontenerowych Terminali Zagranicznych
19.3.5. Statystyka - port Tokio
19.3.6. Lotnisko Narita (NRT)
20. Centra logistyczne w Chinach - Maciej Mindur
20.1. Gospodarka Chin
20.2. Transport w Chinach
20.2.1. Realizacja przewozów międzykontynentalnych w Chinach transportem kolejowym
20.3. Koncepcja centrum logistycznego w Pekinie
20.3.1. Sieć komunikacyjna Pekinu
20.3.2. Chińskie Centrum Logistyczne zaawansowanych technologii
20.3.3. Schenker BITCC Logistics na chińskim rynku
20.4. Centrum Logistyczne w Hongkongu
21. Centra logistyczne w Republice Korei - Maciej Mindur
21.2. Transport w Republice Korei
21.2.1. Działalność transportowo-logistyczna
21.3. Pozycja portu Pusan jako centrum logistycznego na świecie
21.3.1. Międzynarodowy pasażerski port lotniczy
CZĘŚĆ VI. CENTRA LOGISTYCZNE W AUSTRALII
22. Centra logistyczne w Australii - Maciej Mindur
22.1. Gospodarka Australii
22.2. Transport w Australii
22.3. Port Melbourne jako centrum logistyczne
22.4. Centrum logistyczne w Fremantle
22.4.1. Międzynarodowe i krajowe połączenia Portu
22.4.2. Centrum Logistyczne
CZĘŚĆ VII. UWARUNKOWANIA ROZWOJU CENTRÓW LOGISTYCZNYCH
23. Finansowanie rozwoju centrów logistycznych - Grażyna Rosa
23.1. Przesłanki i metody wspierania polityki transportowej w UE
23.2. Źródła finansowania rozwoju transportu w UE
23.2.1. Fundusze unijne - wspólnotowe
23.2.2. Kredyty międzynarodowych instytucji finansowych
23.2.3. Krajowe źródła finansowania inwestycji transportowych - budżet państwa i budżety terytorialne
23.2.4. Fundusz Poręczeń Unijnych
23.2.5. Wspieranie inwestycji przez budżet państwa
23.3. Fazy budowy centrum logistycznego w aspekcie ich finansowania
23.4. Źródła finansowania budowy i rozwoju centrów logistycznych w Polsce
23.5. Finansowanie centrów logistycznych w Polsce ze środków UE -przesłanki, etapy, metody
24. Oddziaływanie władz państwowych i samorządowych - rozwiązania legislacyjne - Marcin Liberadzki
24.1. Przesłanki wspierania rozwoju centrów logistycznych
24.2. Uwarunkowania rozwoju centrów logistycznych w Unii Europejskiej
24.3. Narzędzia oddziaływania państwa na rozwój centrów logistycznych
25. Systemy informatyczne w centrach logistycznych - Piotr Niedzielski, Tomasz Norek
25.1. Rola informatyki w logistyce
25.2. Systemy ERP
25.3. Systemy CRM
25.4. Systemy SCM
25.5. Systemy WMS
25.6. Business Intelligence
25.6.1. Narzędzia informatyczne wspierające Business Intelligence
25.7. Wybrane rozwiązania informatyczne stosowane w firmach i centrach logistycznych
26. Systemy telematyczne i informatyczne w przedsiębiorstwach transportu drogowego - Janusz Łacny
26.1. Wprowadzenie
26.2. Telematyka szansą postępu w transporcie drogowym
26.3. Rola i zadania telematyki i informatyki w transporcie drogowym
26.4. Wpływ telematyki na efektywność ekonomiczną transportu
26.5. Telematyka szansą na zwiększenie bezpieczeństwa w transporcie
26.6. Zakończenie
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA