Skrypt ten przeznaczony jest do zajęć z przedmiotu "logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych” wykładanego w Wyższej Szkole Logistyki. Materiał w nim zawarty obejmuje zarówno treść wykładów, jak i ćwiczeń z wyżej wymienionego przedmiotu. Skrypt podzielony jest na cztery części.
W pierwszej, zatytułowanej "Podstawy”, Czytelnik znajdzie podstawowe informacje dotyczące problematyki dystrybucji. Część ta pełni rolę wprowadzenia mającego zapoznać Czytelnika z podstawowymi pojęciami i terminami, jakie używane są w sferze dystrybucji oraz generalnymi zależnościami występującymi w tym obszarze.
Część druga, zatytułowana "Problemy”, ma zapoznać Czytelnika z typowymi problemami z zakresu logistyki, jakie muszą rozwiązywać przedsiębiorstwa dystrybucyjne. Charakterystyka tych problemów została przedstawiona w układzie różnicowym. Autorzy skryptu skoncentrowali się na różnicach, jakie występują pomiędzy różnymi rodzajami przedsiębiorstw dystrybucyjnych.
W trzeciej części skryptu, zatytułowanej "Metody i techniki”, autorzy skoncentrowali się na prezentacji metod i technik rozwiązywania problemów typowych dla każdego przedsiębiorstwa zajmującego się dystrybucją.
Część czwarta, zatytułowana "Przykłady”, stanowi rozszerzenie i uzupełnienie części drugiej. Przedstawione w niej zostały przykłady ilustrujące typowe dla poszczególnych rodzajów przedsiębiorstw dystrybucyjnych problemy wraz z przykładami ich rozwiązania.
Skrypt opracowano na podstawie literatury przedmiotu i praktycznych doświadczeń jego autorów. W treści przyjęto uproszczony standard dokumentowania cytowań. Jest to zgodne z ogólną zasadą opracowywania skryptów. Wydawnictwa tego rodzaju mają zachęcać Czytelnika do korzystania z literatury, a nie wyręczać go w tym zakresie.
[Ze Wstępu napisanego przez zespół Autorów]
Wstęp
Podstawy
1. Istota dystrybucji, jej zadania, funkcje i formy
2. Rodzaje kanałów dystrybucji
3. Formy przedsiębiorstw dystrybucyjnych i tendencje integracyjne w kanałach dystrybucji
4. Kształtowanie asortymentu w dystrybucji z punktu widzenia logistyki
Problemy
5. Problemy logistyczne przedsiębiorstw handlu detalicznego
6. Problemy logistyczne przedsiębiorstw handlu hurtowego
7. Problemy usługodawców logistycznych
8. Problemy logistyczne producentów zajmujących się dystrybucją własnych produktów
Metody i techniki
9. Planowanie zapotrzebowania dystrybucji
10. Planowanie zasobów dystrybucji
11. Dystrybucja masowa
12. Metody określania znaczenia poszczególnych pozycji asortymentowych
13. Zarządzanie zapasami w dystrybucji
14. Magazynowanie, pakowanie i transport w dystrybucji
15. Lokalizacja centrów przeładunkowych
16. Wykorzystanie metod sieciowych w ramach projektów logistyki dystrybucji
17. Zadania do samodzielnego rozwiązania
Przykłady
18. Optymalizacja asortymentu dystrybuowanych produktów na poziomie ich grup
19. Organizacja dostaw i wybór dostawców w małym sklepie detalicznym
20. Wybór dostawców i organizacja dostaw w dużym sklepie detalicznym (klasyczny model działania marketu)
21. Zadania logistyczne dealera samochodowego
22. Różne warianty działania hurtowni
23. Współpraca producentów i operatorów logistycznych
Literatura