Instytut Logistyki i Magazynowania wydaje kolejny raport o stanie gospodarki elektronicznej w Polsce. Analiza wyników własnych badań ILiM i opracowań przedstawionych w raporcie Elektroniczna Gospodarka w Polsce - Raport 2005 oraz obserwowane zmiany w poziomie wykorzystania narzędzi elektronicznej wymiany danych w codziennym życiu Polaków, w gospodarce i administracji publicznej oraz regulacje prawne transakcji elektronicznych wskazują na to, że Polska nie pozostaje w tyle, jeśli chodzi o świadome uczestniczenie w światowej gospodarce. Internet stwarza nowe sytuacje w globalnym systemie komunikowania, dzięki połączeniu technologii informatycznych z telekomunikacyjnymi. Rewolucjonizuje funkcjonowanie komputerów oraz innych środków masowego przekazu. Obecnie każdy użytkownik Internetu, niezależnie od tego, czy jest osobą prywatną czy przedsiębiorcą, może być nie tylko odbiorcą, ale również nadawcą treści multimedialnych. Tworzą się mniej lub bardziej wyspecjalizowane grupy użytkowników Sieci, skupiające wokół siebie miłośników poszczególnych technologii. Raport jest najlepszym, kompletnym źródłem wiedzy dla wszystkich zainteresowanych problematyką e-gospodarki, a jego lektura przyczyni się do pogłębienia wiedzy o potencjale naszego kraju w tej kwestii oraz o potrzebach rozwojowych. Tym bardziej, że Polska w 2005 roku była poligonem wielu ważnych i istotnych dla branży wydarzeń, które zostały zauważone i docenione także poza granicami.
Wstęp
Część A Streszczenie raportu o stanie e-gospodarki w Polsce w 2005 roku
Część B Analiza rynku i obszarów zastosowań e-gospodarki w Polsce
B1. Społeczeństwo informacyjne
B1.1. Profil polskiego użytkownika Internetu
B1.1.1. Wyposażenie gospodarstw domowych w sprzęt ICT
B1.1.2. Miejsce korzystania z komputera i Internetu
B1.1.3. Częstotliwość korzystania z komputera i Internetu
B1.1.4. Cel korzystania z Internetu
B1.2. Infrastruktura, technologia i bezpieczeństwo
B1.2.1. Dostęp do komputerów i Internetu
B1.2.2. Infrastruktura techniczna
B1.2.3. Bezpieczeństwo informatyczne
B1.3. E-zakupy
B1.3.1. Wartość zakupów dokonanych w Internecie
B1.3.2. Internauci najaktywniej kupujący w sieci
B1.3.3. Najpopularniejsze zakupy internetowe
B1.3.4. Bariery i kłopoty związane z zakupami on-line
B1.4. E-finanse
B1.5. E-zdrowie
B1.6. E-learning
B1.7. Edukacja informatyczna
1.7.1. Umiejętność korzystania z komputera
B1.7.2. Umiejętność korzystania z Internetu
B1.7.3. Udział w szkoleniach informatycznych
B1.7.4. Metody zdobywania umiejętności informatycznych
B1.8. Podsumowanie - kierunki i bariery rozwoju Internetu wśród obywateli
B2. E-biznes
B2.1. Rynek B2B
B2.1.1. Przedsiębiorstwa B2B: infrastruktura, technologia i bezpieczeństwo
B2.1.2. Wykorzystanie narzędzi elektronicznej gospodarki przez przedsiębiorstwa
B2.1.3. Platformy B2B
B2.2. Rynek B2C - handel detaliczny
B2.2.1. Charakterystyka firm B2C w Polsce
B2.2.2. Sprzedaż online w sklepach internetowych w Polsce
B2.2.3. Rodzaj oraz funkcjonalność stosowanego oprogramowania w polskich firmach B2C
B2.2.4. Podsumowanie - motywy rozpoczęcia działalności i problemy przy prowadzeniu sprzedaży online wśród sklepów internetowych w Polsce
B2.3. Rynek finansowy
B2.3.1. E-bankowość
B2.3.2. E-ubezpieczenia
B2.3.3. E-makler
B3. E-edukacja
B3.1. Informatyzacja wyższych uczelni
B3.1.1. Szkoły wyższe w Polsce - infrastruktura, technologia i bezpieczeństwo
B3.1.2. Wykorzystanie systemów informatycznych
B3.2. Zakres informacyjny stron internetowych szkół wyższych w Polsce
B3.3. Kierunki i bariery rozwoju usług e-edukacji w Polsce
B4. E-administracja
B4.1. Projekty rządowe
B4.2. E-administracja w jednostkach samorządowych
B4.3. Informatyzacja urzędów
B4.3.1. Korzystanie z komputerów i Internetu
B4.3.2. Koszty informatyzacji
B4.3.3. Technologie informatyczne
B4.4. Bariery i perspektywy rozwoju e-administracji
Część C
C1. E-usługi
C1.1. VoIP w Polsce
C1.2. Telefonia 3G w Polsce
C1.3. Open Source w natarciu
C1.4. Globalny e-monitoring
C1.5. E-turystyka coraz bardziej popularna
C1.6. OnetKontekst
C1.7. Telewizja Interaktywna iTVP
C1.8. Cash management
C1.9. EMV
C1.10. E-booki, nowy pomysł dla wydawnictw
C1.11. Gigabajtowe konta pocztowe
C1.12. Porównywanie cen
C2. Standardy
C2.1. Ewolucja technologii identyfikacyjnych
C2.2. EPC - Elektroniczny Kod Produktu
C2.3. Schemat kodowania
C2.4. Działanie sieci EPC
C2.5. Standard EPCglobal
C2.6. Kierunki rozwoju
C3. Prawo
C3.1. Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
C3.2. Nowelizacje najważniejszych dla e-gospodarki aktów prawnych
C3.3. Najważniejsze nowe akty prawne
C3.4. Projekty aktów prawnych
C3.5. Wybrane zagadnienia
C3.6. Podsumowanie
C4. Inicjatywy
C4.1. Euro-Label
C4.2. eContentplus
C4.3. e-PUAP
C4.4. E-deklaracje
C4.5. Megapanel PBI/Gemius. Przełomowy standard badań
C4.6. Faktura elektroniczna
C4.7. Domeny .eu
C4.8. EMV nadchodzi
C4.9. EWD-P (Elektroniczna wymiana dokumentów)
C5. Kalendarium - najważniejsze wydarzenia w 2005 roku
C5.1. Powstanie GS1 (01.01.2005)
C5.2. Decyzja o likwidacji Centrastu (06.01.2005)
C5.3. Przełom w badaniach Internetu (11.01.2005)
C5.4. Bezprzewodowy Uniwersytet (31.03.2005)
C5.5. Premiera światowej aukcji internetowej. E-rozczarowanie roku (21.04.2005)
C5.6. Europejskie Forum Podpisu Elektronicznego (01-03.06.2005)
C5.7. TERENA 2005. Największa konferencja sieciowa w Polsce (6-9.06.2005)
C5.8. MAN przyspiesza (29.07.2005)
C5.9. Faktura elektroniczna (04.08.2005)
C5.10. Google otwiera biuro w Polsce (26.09.2005)
C5.11. SeeYou! (26.09.2005)
C5.12. Microsoft Technology Summit 2005 (28-29.09.2005)
C5.13. Polscy programiści najlepsi w Europie Środkowej (20.11.2005)
C5.14. Business Everywhere w TP SA (29.11.2005)
C5.15. Prerejestracja domen .eu (07.12.2005)
Podsumowanie
Słownik pojęć e-gospodarki
Bibliografia
Spis tabel, rysunków i wykresów