Do rąk Czytelników trafia drugie, zmienione i poszerzone wydanie podręcznika Usługi logistyczne. Stosunkowo szybka publikacja drugiego wydania wynika zarówno z faktu wyczerpania pierwszego nakładu, jak i niezwykle dynamicznych zmian zachodzących na rynku usług logistycznych. Rynek ten w Polsce w ostatnich 15 latach przeszedł ogromną ewolucję, spowodowaną reformą gospodarczą na początku lat dziewięćdziesiątych oraz procesem dostosowania do zasad działania Unii Europejskiej.
Usługi logistyczne to pozycja wydawnicza przeznaczona dla studentów specjalności: logistyka i transport oraz specjalistów z zakresu transportu, spedycji i logistyki. Intencją autorów było stworzenie podręcznika, który byłby uniwersalną pomocą wykorzystywaną na wielu polskich uczelniach zajmujących się tą problematyką, porządkowałby podstawowe pojęcia i zagadnienia z zakresu usług logistycznych oraz ułatwiał przyswojenie wiedzy dzięki atrakcyjnej formie prezentowanych materiałów.
Książka składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwszy z nich ma charakter wprowadzający i traktuje o przesłankach powstania usług logistycznych. Dwa następne dotyczą kształtowania się współczesnego rynku usług logistycznych w Europie i w Polsce. Osobny rozdział w tej części poświęcono usługom kurierskim. Rozdział czwarty traktuje o infrastrukturze transportowej umożliwiającej prowadzenie tej działalności. Kolejne dwa rozdziały dotyczą wybranych zagadnień szczegółowych związanych z usługami logistycznymi: centrów logistycznych oraz przewozów kombinowanych. Książkę kończy rozdział omawiający rolę i znaczenie Internetu w usługach logistycznych. Podręcznik ma nowoczesną formę ze słowami kluczowymi na marginesach, indeksem tematycznym oraz zestawem pytań na końcu każdego rozdziału.
Przedmowa 7
Rozdział 1
Znaczenie i rola usług logistycznych 9
Definicja usługi logistycznej 9
Outsourcing jako źródło popytu na usługi logistyczne 17
Proces wdrożenia outsourcingu w przedsiębiorstwie 27
Rozdział 2
Rynek usług logistycznych 35
Liderzy europejskiego rynku usług logistycznych 35
Przesłanki rozwoju rynku usług logistycznych w Polsce 48
Charakterystyka współczesnego rynku usług logistycznych 50
Kierunki rozwoju rynku usług logistycznych po wejściu Polski do Unii Europejskiej 63
Rozdział 3
Przewozy kurierskie 69
Istota usług kurierskich 69
Rynek przewozów kurierskich w Polsce 73
Perspektywy rozwoju sektora 90
Polityka jakości w firmach kurierskich 95
Rozdział 4
Infrastruktura transportu 103
Istota infrastruktury transportu 103
Problemy rozwoju infrastruktury transportu w krajach UE 106
Kierunki rozwoju infrastruktury transportu w krajach UE 114
Stan infrastruktury transportu w Polsce 118
Problemy rozwoju infrastruktury transportu w Polsce 127
Rozdział 5
Centra logistyczne 133
Podział teoretyczny, rola i zadania, funkcje 133
Uwarunkowania budowy centrów logistycznych 142
Modelowe rozwiązania centrów logistycznych 158
Centra logistyczne w Polsce 170
Konsekwencje opóźnienia w budowie centrów logistycznych 176
Rozdział 6
Przewozy kombinowane 183
Istota przewozów kombinowanych 183
Przesłanki i warunki rozwoju przewozów kombinowanych 190
Wspieranie rozwoju przewozów kombinowanych 193
Wielkość i struktura przewozów kombinowanych 198
Problemy rozwoju przewozów kombinowanych w Polsce 207
Rozdział 7
Rola Internetu w usługach logistycznych 211
Istota i cechy biznesu elektronicznego 211
Możliwości wykorzystania Internetu w działalności firm logistycznych 214
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw logistycznych 235
Informacja o autorach 249
Indeks haseł 253
Bibliografia 255