Morska żegluga wycieczkowa stanowi ważny i dochodowy segment rynku turystycznego. Świadczyć o tym mogą dane dotyczące liczby tworzonych miejsc pracy w regionach nadmorskich powiązanych z obsługą morskiego ruchu pasażerskiego, dochody przedsiębiorstw zaangażowanych w obsługę tego rynku, wydatki armatorów statków, pasażerów i załogi, czy w końcu wpływ tego sektora rynku na PKB regionów nadmorskich. Pasażerskie przewozy morskie realizowane są przede wszystkim na promach i statkach wycieczkowych, ale również na statkach pasażersko-towarowych, jachtach i innych jednostkach. O tym, które z tych przewozów mają charakter turystyczny decyduje wiele czynników, przede wszystkim cel podejmowanej przez pasażera podróży oraz czas jej trwania i jej niezarobkowy charakter.
Przedmiotem rozważań podjętych w publikacji jest prezentacja rynku morskiej żeglugi wycieczkowej, a w szczególności turystyki statkami wycieczkowymi i turystyki promowej oraz wskazanie ekonomicznych aspektów rozwoju tych segmentów rynku turystycznego.
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1. MORSKA ŻEGLUGA WYCIECZKOWA W ROZWAŻANIACH TEORETYCZNYCH
1.1. Pojęcie i istota morskiej żeglugi wycieczkowej
(Joanna Kizielewicz, Ilona Urbanyi-Popiolek)
1.2. Klasyfikacja morskiej żeglugi wycieczkowej (Joanna Kizielewicz)
1.3. Rys historyczny rozwoju morskiej żeglugi wycieczkowej
1.3.1. Rozwój turystyki statkami wycieczkowymi (Joanna Kizielewicz)
1.3.2. Rozwój turystyki promowej (Ilona Urbanyi-Popiolek)
1.4. Motywy podejmowania morskich podróży wycieczkowych
1.4.1. Motywy morskich podróży statkami wycieczkowymi (Joanna Kizielewicz)
1.4.2. Motywy turystycznych podróży promami (Ilona Urbanyi-Popiołek)
ROZDZIAŁ II. ŻEGLUGA MORSKA STATKAMI WYCIECZKOWYMI
(Joanna Kizielewicz)
2.1. Morskie destynacje turystyczne
2.2. Morskie terminale pasażerskie - studia przypadków
2.3. Organizatorzy żeglugi morskiej statkami wycieczkowymi - studia przypadków
2.4. Oferta armatorów morskich linii wycieczkowych - studia przypadków
2.4.1. Zakres usług oferowanych pasażerom morskich statków wycieczkowych
2.4.2. Trasy morskich rejsów wycieczkowych
ROZDZIAŁ III. WYBRANE EKONOMICZNE ASPEKTY FUNKCJONOWANIA RYNKU USŁUG MORSKIEJ ŻEGLUGI WYCIECZKOWEJ (Joanna Kizielewicz)
3.1. Struktura przewozów morskimi statkami wycieczkowymi
3.2. Koszty armatorów statków wycieczkowych
3.3. Zatrudnienie na morskich statkach wycieczkowych
3.4. Wydatki pasażerów statków wycieczkowych
ROZDZIAŁ IV. MORSKA ŻEGLUGA WYCIECZKOWA NA PROMACH PASAŻERSKICH
(Ilona Urbanyi-Popiołek)
4.1. Morskie połączenia promowe o charakterze turystycznym
4.2. Pasażerskie terminale promowe - studia przypadków
4.3. Organizatorzy turystyki promowej - studia przypadków
4.4. Oferta armatorów linii promowych na rynku turystycznym - studia przypadków
ROZDZIAŁ V. WYBRANE EKONOMICZNE ASPEKTY FUNKCJONOWANIA RYNKU USŁUG TURYSTYKI PROMOWEJ
(Ilona Urbanyi-Popiołek)
5.1. Struktura rynku przewozów promowych o charakterze turystycznym
5.2. Koszty armatorów linii promowych
5.3. Wydatki pasażerów linii promowych
ROZDZIAŁ VI. MORSKA ŻEGLUGA WYCIECZKOWA W POLSCE
6.1. Turystyka statkami wycieczkowymi w Polsce (Joanna Ktielewic:)
6.2. Turystyka promowa w Polsce (Ilona Urbanyi-Popiokk)
Bibliografia
Publikacje zwarte
Źródła internetowe
Spis tabel
Spis rysunków
Spis fotografii
Spis wykresów