Monografia przedstawia wybrane aspekty zarządzania logistyką infrastruktury transportowej na obszarze Królestwa Polskiego w I połowie XIX w., związane z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym, zarządzaniem budową i utrzymaniem mostów, czy organizacją opłat wodnych. Priorytetowo autor potraktował tu aspekty legislacyjne. Zakres chronologiczny omawianych problemów obejmuje okres 1831-1863, gdy bezpośredni zarząd logistyczny podlegał wielu zmianom. Na uwagę zasługuje, licząca 220 pozycji, bibliografia stanowiąca solidne kompendium źródłowe.
Spis treści
Wykaz skrótów
Wstęp
1. Uwarunkowania zabezpieczenia przeciwpowodziowego wałami ochronnymi
1.1. Rozwiązywanie kwestii spornych w zakresie przejmowania terenów pod budowę wałów przeciwpowodziowych
1.2. Nadzwyczajny fundusz pomocowy dla poszkodowanych wylewami rzek z roku 1838
1.3. Zwolnienia z podatków dla osób narażonych na wylewy rzek 1837, 1839 oraz 1840
1.4. Pomoc po wylewie rzek z roku 1844
1.5. Zwolnienia (allewiacje) za straty spowodowane przez wylewy rzek, rozpatrywane przez Ogólne Zebranie Warszawskich Departamentów Rządzącego Senatu
1.6. Ustawa o wałach ochronnych z 25 maja / 6 czerwca 1845 roku
1.7. Instrukcja budowy obwałowań przeciwpowodziowych z 25 czerwca 1846
1.8. Zasady poboru składek przez kasy powiatowe i gubernialne na budowę wałów przeciwpowodziowych – wprowadzone w nawiązaniu do ustawy z 6 czerwca 1845 roku oraz instrukcji z 25 czerwca 1846 roku
1.9. Zmiany w ustawach okołowałowych dokonane w roku 1865 w związku z uwłaszczeniem
1.10. Przykłady procedur administracyjnych i prac zleconych przy budowie i naprawie wałów oraz grobli
2. Budowa, naprawa i zarządzanie mostami
2.1. Mosty graniczne oraz o znaczeniu wojskowym
2.1.1. Mosty graniczne
2.1.2. Mosty przy fortecach (lub w ich pobliżu) wewnątrz Królestwa Polskiego
2.2. Budowa i funkcjonowanie dużych przepraw mostowych w Królestwie Polskim
2.2.1. Projekty budowy i wystawianie większych mostów w okresie konstytucyjnym Królestwa Polskiego
2.2.2 Mosty o dużym znaczeniu ekonomicznym budowane, naprawiane czy zarządzanie wewnątrz kraju w okresie międzypowstaniowym i wkrótce po jego zakończeniu
2.3. Zarządzanie budową, naprawą i ochroną mniejszych mostów
2.3.1. Ogłoszenia licytacyjne o budowie mniejszych mostów
2.3.2. Naprawa mniejszych mostów
2.3.3. Wprowadzenie straży przy mostach i przeprawach w latach 1848/49
3. Taryfy mostowego, przewozowego i spławnego
3.1. Taryfy mostowego w Królestwie Polskim pierwszej połowy XIX wieku
3.1.1. Ustawa z 5 sierpnia 1817 o opłatach mostowego (grobelnego)
3.1.2. Uzupełnienia przepisów dokonane w nawiązaniu do ustawy z 5 sierpnia 1817 roku
3.1.3. Przyznanie prawa poboru myta mostowego w okresie konstytucyjnym
3.1.4. Przykłady dzierżawy mostowego w okresie konstytucyjnym
3.1.5. Stanowisko władz Królestwa w zakresie prywatnej dzierżawy mostowego w początkach ery paskiewiczowskiej
3.1.6. Przykłady zastosowania w początkach epoki paskiewiczowskiej opłaty mytnej dla niewielkich mostów czwartej klasy taryfowej
3.1.7. Taryfa zastosowana w okresie popowstaniowym do dużych mostów Królestwa
3.2. Opłaty i warunki przewozów/przepraw na rzekach w Królestwie Polskim
3.2.1. Ustawa z 21 lipca 1818 roku precyzująca opłaty przeprawowe w Królestwie Polskim
3.2.2. Przepisy uzupełniające w zakresie przewozów przez rzeki z lat 1821 oraz 1822
3.2.3. Tymczasowe opłaty za przewóz przez rzekę w nadzwyczajnych wypadkach oraz procedura ustanawiana przepraw promowych i pobieranych tam opłat w czasach paskiewiczowskich
3.2.4. Nadgraniczne przeprawy wodne
3.2.5. Straż i czuwanie przy przeprawach
3.2.6. Opis stanu przepraw ze schyłkowego okresu paskiewiczowskiego
3.3. Opłaty spławnego w Królestwie Polskim
3.3.1. Spławne na Kanale Augustowskim
3.3.2. Opłata od towarów spławianych do Warszawy według ustawy z 13/25 marca 1833 roku
3.3.3. Ustawa o spławie w Warszawie z 1/13 grudnia 1833 roku
3.3.4. Myto spławne w Zawichoście na Wiśle ustanowione 5/17 grudnia 1844 roku, obejmujące opłaty od budowy czy naprawy galer i kryp
3.3.5. Spławne ustanowione 24 lutego / 8 marca 1839 na Wiśle w Płocku
3.3.6. Opłata spławnego ustanowiona 22 grudnia 1864 roku dla mostu we Włocławku
3.3.7.Opłata podmostowa jako myto spławne na Narwi pod Ostrołęką według zarządzenia z 10/22 lutego 1850 roku
3.3.8. Opłata spławnego od statków parowych i „garbar” z 14/26 października 1849 roku
4. Uwolnienia od myta mostowego/przewozowego/spławnego oraz opłaty zastępcze
4.1. Zwolnienia z opłaty mostowego/przewozowego w Królestwie Polskim pierwszej połowy XIX wieku
4.1.1. Zwolnienia od opłat mostowych i przewozowych w epoce konstytucyjnej
4.1.2. Próba likwidacji myta mostowego 4 klasy z połowy lat dwudziestych XIX wieku
4.1.3. Dodatkowe zwolnienia mostowego dla wojska w epoce paskiewiczowskiej
4.1.4. Przykłady uwolnień od opłat mostowych w epoce po roku 1831
4.1.5. Podwyższone rogatkowe/kopytkowe jako substytut likwidowanej od 1 stycznia 1830 roku warszawskiej opłaty mostowej
4.2. Zwolnienia z opłat spławnego
4.2.1. Zwolnienie od opłat spławnych dla bali i desek przewożonych na tratwach
4.2.2. Zwolnione z opłaty spławnej transportów wojskowych oraz przykładowa procedura licytacyjna na spław takich towarów
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz rycin
Wykaz map
Wykaz tabel
Streszczenie polskie
Streszczenie angielskie